عمومی

ورزش در هوای آلوده مجاز است یا قدغن؟

ورزش در هوای آلوده مجاز است یا قدغن؟

سؤال اصلی تحقیقی این بوده است که آیا تمرین‌کردن در هوای آلوده منجر به اثرات سلامتی نامطلوب روی افراد می‌شود.

به گزارش دنیای 77، کاربری در توییتر نوشت: «سوال از اهل فن: توی این هوا پیاده‌روی‌کردن هم غدقن هست یا خیر؟ این هوای آلوده خب قطعا توی اتاق‌های ما هم هست و از خونه بیرون درومدن یا نیومدن چه تاثیر به خصوصی داره؟ هوا که در هر صورت جریان داره و از بیرون میاد داخل.»

کاربر دیگری در یک رشته‌توئیت پاسخ داده است: «سؤال خوب و چالشی برای اهل فن (برای غیر اهل فن که مشخصه!) سازمان محیط زیست آمریکا سال ۲۰۲۱ یه گزارشی در این رابطه منتشر کرده که خلاصه‌ش رو این زیر میارم.

چیزی که مشخصه اینه که تحقیقات در این زمینه خیلی اندک بوده. سال ۲۰۱۰ یه ورکشاپی توسط CDC برگزار شد و توی اون همه اذعان داشتن که نیاز به تحقیقات در این زمینه خیلی زیاده. از اون موقع و به‌خصوص در پنج سال اخیر (۲۰۲۱-۲۰۱۶) تحقیقات تو این زمینه خیلی رشد داشته.

محققین دفتر تحقیق و توسعه‌ سازمان محیط زیست آمریکا (EPA) یه پژوهش مروری انجام دادن و ۲۵ تا مقاله که در مورد این مسئله بوده پیدا کردن که ۱۶ تاشون معیارهای مناسب رو برای بررسی داشتن. این مقالات چهار حالت ۱) تمرین در هوای پاک ۲) تمرین در هوای آلوده ۳) استراحت در هوای پاک و ۴) استراحت در هوای آلوده رو بررسی کردن. سؤال اصلی تحقیق این بوده که آیا تمرین‌کردن در هوای آلوده منجر به اثرات سلامتی نامطلوب روی افراد میشه یا نه. نتیجه این بوده که در ۹ تا از ۱۶ تا مقاله، اثرات موقت بر روی سلامتی مشاهده شده که بیشترین گزارشات در مورد عملکرد ریه بوده. اما هفت تا مقاله‌ دیگه که روی اثراتی مثل التهاب و فشار خون متمرکزبودن هیچ تفاوتی مشاهده نکردن. نکته‌ جالب اما اینجاست که میزان اثرات منفی سلامتی روی افراد سالم در حالتی که ورزش با شدت متوسط تا زیاد کردن کمتر از حالتی بوده که ورزش با شدت کم انجام دادن. برای افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های تنفسی یا قلبی-عروقی داشتن، هر شدتی از ورزش منجر به بدتر شدن شرایط سلامتی فرد شده. در مجموع، مقاله نتیجه‌ گرفته که نیاز به تحقیقات بیشتر هنوز خیلی وجود داره. خلاص!»

منبع: https://t.co/joo1fYkvwt

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا