عمومی

نقض قوانین بریتانیا در «ایران اینترنشنال»

27 روز است که رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» به ایجاد و بازتولید خشونت شبانه روزی می پردازد. رسانه ای که اکنون بخش زیادی از محتوای خبری خود را از گروه های هکری می گیرد و از هیچ گونه خشونتی دریغ نمی کند، از انتشار شماره تلفن شخصی و کد ملی مردم گرفته تا دعوت به جنگ و خونریزی.

دنیای 77 پلاس – سهلا صدیقی: شعار شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» برای ناآرامی های اخیر در ایران «پوشش خبری ویژه اعتراضات سراسری» است. اما این برچسب بزرگ، بیش از فعالیت در حوزه اخبار و اطلاعات، تلاش می‌کند دیدگاه گسترده‌تری از خشونت را که هیچ مرزی به رسمیت نمی‌شناسد، گسترش دهد. اینکه کدام رسانه باید نماینده خشونت باشد بستگی به سیاست فردی آن دارد، اما «ایران اینترنشنال» یک رسانه مستقر در لندن است که موظف به رعایت قوانین «آفکام» است.

آفکام کجاست؟

“آفکام” نهاد نظارتی رسانه ای بریتانیایی است که بر فعالیت ایستگاه های رادیویی، ایستگاه های تلویزیونی، خطوط تلفن ثابت راه دور، تلفن های همراه و غیره نظارت می کند. آفکام همچنین موظف است از مخاطبان در برابر محتوای رسانه محافظت کند. تمامی شبکه های تلویزیونی بریتانیا مجوز شروع فعالیت خود را از این سازمان دریافت می کنند و در صورت عدم رعایت شرایط مندرج در پروانه، خطر لغو فعالیت آنها توسط “آفکام” وجود دارد.

نقض قوانین بریتانیا در «ایران اینترنشنال»

در 20 ژوئن 2001، ملکه الیزابت دوم در پارلمان بریتانیا درباره تشکیل آفکام سخنرانی کرد و این آژانس در 29 دسامبر 2003 فعالیت خود را آغاز کرد. آفکام مجاز است شرکت‌های رسانه‌ای و فناوری را که طبق دستور آن از قوانین آن پیروی نمی‌کنند جریمه کند آفکام همچنین این قدرت را دارد که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر را مجبور کند که از «وظیفه مراقبت» برای «محافظت از کاربران در برابر آسیب‌های تروریستی و اعمال غیرقانونی و محتوای آسیب‌رسان به کودکان» پیروی کنند و آنها را برای نقض مجازات مجازات کنند.

«آفکام» و چند نمونه توبیخ!

مقررات سختگیرانه آفکام بارها رسانه های انگلیسی و غیرانگلیسی زبان فعال در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان مثال، این سازمان در سال 2009 (2009) پرس تی وی را به دلیل عدم بی طرفی در پوشش اخبار غزه تحت فشار قرار داد. آفکام در نهایت در سال 2012 در پی شکایت مازیار بهاری (روزنامه نگار ایرانی-کانادایی) مجوز رسانه را لغو کرد و این شبکه را از ماهواره بریتانیا از جمله Sky حذف کرد. بهاری مدعی شد که کلیپ ده ثانیه ای پخش شده از شبکه پرس تی وی اعتراف اجباری از او بوده است. در این مدت پرس تی وی بارها این ادعا را رد کرد و تلاش زیادی کرد تا بی گناهی خود را در دادگاه های مربوطه ثابت کند.

شبکه تلویزیونی روسیه “روسیه تودی” (RT) یکی دیگر از شبکه‌هایی است که تحت پیگرد قانونی آفکام قرار گرفته است. اختلاف آفکام با راش تودی پس از مسمومیت مامور دوگانه روسی سرگئی ویکتوروویچ اسکریپال و دخترش یولیا در سالزبری انگلستان در سال 2018 آغاز شد. در این مدت رسانه ها و مقامات انگلیسی انگشت اتهام را به سوی سرویس مخفی روسیه نشانه رفتند و برای خنثی کردن این حمله سیاسی-رسانه ای، شبکه روسیا الیوم تعداد برنامه های تلویزیونی خود را در این زمینه افزایش داد که تشدید بیشتری پیدا کرد. تنش بین دو کشور بالا گرفت و جنگ رسانه‌ای بالا گرفت و دیپلمات‌های روس را نه تنها از این کشور، بلکه سایر کشورهای عضو ناتو را اخراج کردند و علیه روسیه مقاومت کردند.

یکی از اقدامات آفکام ممنوعیت هرگونه تبلیغات مرتبط با اصلاحات عربستان است، اما داستان این ممنوعیت چیست؟ حدود سه سال پیش، عربستان سعودی هزینه تبلیغات یک دقیقه‌ای را پرداخت کرد که در آن زنان در حال رانندگی اتومبیل، تکرار فیلم و تصاویر اعضای خانواده آل سعود در جریان سفر ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس بودند. این تبلیغ که 56 بار در طول سه روز توسط اسکای 1 پخش شد، برای تبلیغ تجارت عربستان سعودی با بریتانیا بود، اما آفکام مدعی شد که ریاض سعی دارد بر افکار عمومی بریتانیا تأثیر بگذارد و تصویری نادرست از خود ارائه دهد.

بنابراین، «آفکام» علاوه بر بحث در مورد «آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان» کشور محافظه‌کار عربستان سعودی، بر موضوعات فروش تسلیحات بریتانیا به عربستان سعودی و دخالت نظامی ریاض تأکید کرد. در جنگ داخلی یمن، هیچ تبلیغی از ریاض منتشر نمی شود و در انگلیس ممنوع است.

چالشی به نام آفکام و بین المللی

برنامه هایی که خشونت، پیامدهای آن و توصیف خشونت، اعم از کلامی یا فیزیکی را نشان می دهد.

تعداد دفعاتی که «بین الملل» در چند روز اخیر صحنه های خشونت کلامی و فیزیکی را دوباره اجرا کرده است، قابل شمارش نیست. به گفته (رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه) 1100 پست با هشتگ خانم مهسا امینی منتشر شده و ظرف 10 روز این ادعا در مورد روش های تدریس، ترویج و دامن زدن به خشونت اغراق آمیز و شکستن قانون صحت دارد. قانون

برنامه‌هایی که حاوی محتوایی هستند که از رفتار خشونت‌آمیز، خطرناک یا به شدت ضد اجتماعی حمایت یا ترویج می‌کنند و ممکن است دیگران را به کپی کردن چنین رفتاری تشویق کنند.

این بند به صراحت تاکید می کند که «آفکام» نمایش هرگونه تصویر خشونت آمیز را ممنوع کرده و فرمت پیگیری آن ممنوع است. با این حال، انتشار تصاویر خشونت آمیز از رسانه های “بین المللی” در هاله ای از ابهام قرار دارد. انتشار تصاویر، کد ملی و شماره تلفن بسیاری از افسران پلیس در شبکه های اجتماعی اقدامی خطرناک و به شدت ضد اجتماعی است. اقدامی خشونت آمیز که بارها تکرار شد.

محتوایی که ممکن است ارتکاب جرم را تشویق یا تحریک کند یا باعث ایجاد اختلال شود، یا سخنان نفرت انگیزی که ممکن است فعالیت مجرمانه را تشویق کند یا باعث اختلال شود.

آفکام با تشویق و تحریک مخاطبان به ارتکاب جرم مخالف است و هر فعالیتی که جرم تلقی شود را اجرا می کند، اما اتاق جنگ بین المللی در این 27 روز چه کرده است؟ فراخوان برای شورش های خیابانی، حمایت از جدایی طلبان، تحریک به قانون شکنی و…

اخبار و برنامه هایی که شرایط بی طرفی را ندارند.

بی طرفی یک اصل مهم برای آفکام است. رسانه ها باید جامع نگر باشند و همه دیدگاه ها و تحلیل ها درباره یک رویداد را پوشش دهند. اما آیا این روزها رسانه ها چیزی فراتر از برخورد یک جانبه با قاضی دیده اند؟ همه صداها شنیده شد؟ آیا همه فراخوان ها و راهپیمایی های برگزار شده در ایران به طور یکسان و با جزئیات پوشش داده می شد؟

همچنین، عموم مردم، به ویژه دانش آموزان، ممکن است در مواردی از قبیل تحریک به خشونت، تخریب، درگیری، هرج و مرج، بی نظمی، جنایت، آسیب، نفرت و مانند آن مورد اعتراض و پیگرد قانونی قرار گیرند.

در این دوره دانشجویان ایرانی چندین برابر جامعه هدف بین المللی ها بودند. تماس هایی که از دانش آموزان می خواهند قوانین مدرسه را نقض کنند. بارها منتشر شده است. توزیع این تصویر دعوتی بود برای تخریب اموال مدرسه، پاره کردن کتاب ها و درآوردن لباس های فرم مدرسه.

در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد قوانین آفکام بخوانید.

چشم پوشی «آفکام» به روی «ایران اینترنشنال»؟

این اولین بار نیست که «آفکام» با این میزان حساسیت نسبت به عملکرد رسانه های فعال در انگلیس، چشم خود را بر فعالیت های غیرحرفه ای رسانه «ایران اینترنشنال» می بندد.

نقض قوانین بریتانیا در «ایران اینترنشنال»

سال ۱۳۹۵ بود که شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی گستاخانه، پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز، گفت‌وگوی زنده با سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» که به دنبال تجزیه ایران است را پخش کرد. حمید بعیدی نژاد (سفیر وقت ایران در لندن) در واکنش به این اقدام نوشت: ایران در اقدامی بی شرمانه مصاحبه ای با سخنگوی گروه تروریستی شبکه بین المللی که امروز باعث کشته شدن افراد زیادی شده است پخش کرد.سفارت ایران در لندن. با محکوم کردن این اقدام، فوراً از سازمان نظارتی انگلستان ((Ofcom) درخواست شد که این اقدام را برای تشویق تروریسم و ​​خشونت جدی بگیرد.

بعیدی نژاد از مصاحبه با یکی از اعضای یک گروه تروریستی به آفکام شکایت کرد، اما آفکام شکایت سفارت ایران از شبکه تلویزیونی “ایران اینترنشنال” را نپذیرفت و اعلام کرد که این شبکه قوانین رسانه ای انگلیس را زیر پا نگذاشته است.

اما «آفکام» همچنان با این شبکه تلویزیونی که اکنون تبدیل به اتاق جنگ شده است، بسیار ظریف تر از آنچه در عنوان قانون تعریف می کند، سروکار دارد. البته نمایش تصاویر «کوکتل مولوتف»، افشای کد ملی و شماره تلفن شخصی افراد و هرگونه رفتار خشونت آمیز دیگر بر عهده یک رسانه رسمی نیست و تکرار بیش از حد آن نیز جای سوال دارد.

آیا ایران می تواند اقدام قانونی انجام دهد؟

اما سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد و هشدار جدی به کشورهای میزبان و هشدار جدی از طریق کشورهای ذیربط و دوست داده شد، کسانی که از آنها حمایت مالی می کنند. این داده شده است و مهم است.» قاطعانه و قاطع اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران با جدیت از اختیارات خود در ساختارهای مختلف حقوقی و سیاسی استفاده خواهد کرد و با این شبکه ها که رسانه ای و خبری نیستند، اقدامات تروریستی انجام خواهد داد. از اختیارات قانونی و سیاسی استفاده کنید، در این خصوص مقدمات انجام شده و انشالله در آینده نزدیک این اقدامات را دنبال خواهیم کرد.»

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین به قانون فعلی انگلیس به عنوان مجری شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال اشاره کرد و تاکید کرد: بر اساس اختیارات قانونی اداره ارتباطات انگلیس (Ofcom) باید این اختیار قانونی فراهم شود. از سوی وزارت امور خارجه و دادگستری.» اولین اقدامی که برمی دارم این است که این اقدام را از طریق رئیس و اعضای محترم کمیسیون قضایی مجلس پیگیری کنم و اگر فرصتی باشد موضوع را متذکر خواهم شد. در قالب یک هشدار شفاهی به قوه قضائیه و دولت».

انتشار 1000 پست خشونت آمیز در 10 روز!

اکبر نصراللهی (رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه) در گفتگوی ویژه با صدا و سیما، صفحه اینستاگرام «ایران اینترنشنال» از زمان دستگیری خانم مهسا امینی در بیست و سوم شهریور تا 20 شهریور گفت. :20 دوشنبه 13 مهرماه 15 پست در دقیقه، 100 پست در روز و مجموعا 1100 پست در 10 روز با هشتگ های خانم مهسا امینی و روش های آموزش، ترویج و اغراق خشونت و تحریک به قانون شکنی و هرگونه سایر انتشارات خبری این کار را نکردند

دکتر نصرالهی همچنین معتقد است: آنچه از طرف این رسانه اتفاق می افتد یک عملیات رسانه ای همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و پلیس کشورمان است و به همین دلیل اولین خبری که ایران اینترنشنال در 23 شهریور قبل از اعلام خبر منتشر کرد. گزارش بیمارستان و پزشکی قانونی، حکم خود را بیان می کند، خبر دستگیری و فوت مهسا امینی مهم، قابل تامل و تحقیق است و برای پوشش همه جانبه ارزش خبری دارد، اما رسانه های غربی جلوی همه اخبار و غیره خود را بگیرند. فعالیت های خبری و پرداختن فقط به این موضوع، غیرعادی و ناشی از عصبانیت، امید واهی است، درباره شناخت نادرست و ناکافی آینده ایران و مردم ایران است.»

حال باید منتظر ماند و دید «آفکام» با «ایران اینترنشنال» به عنوان سازمانی که از خشونت رسانه ای جلوگیری می کند، چگونه برخورد خواهد کرد؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا