عمومی

معادن بلای جان «نمین»/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه ساز نبود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها – سولماز پورنعمت: وجود معادن متعدد در شهرستان نمین در استان اردبیل مردم و دوستداران محیط زیست را با چالش مواجه کرده است. در برخی از معادن ثبت شده کوه هایی را می بینیم که از نظر تاریخی و فرهنگی برای مردم این منطقه حائز اهمیت است. و کوه انبار اشاره کرد که در زمان های اخیر، فعالیت های معدنی چالش هایی را برای این مناطق ایجاد کرده است.

مناطق طبیعی، پوشش گیاهی و تپه‌ها گاهی مورد بهره‌برداری فرصت‌طلبان قرار می‌گیرند و مردم نمین می‌گویند فعالیت‌های حفاری باعث اختلال در عرصه‌های طبیعی شده است. مردم بر این باورند که فعالیت های معدنی هیچ تاثیری در رفع مشکل بیکاری مردم روستاهای مجاور معادن نداشته و توسعه ای در منطقه ایجاد نکرده است، بلکه باعث آلودگی معدنی برای مردم مجاور این معادن شده است.

نیاز به شناسایی مین های دور از روستا

یکی از اهالی روستای گرده گفت: کوه آک داغ و دامنه های آن مراتع و مراتع روستاهای اطراف است که با گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد خود هوای روستاهای اطراف را تصفیه می کند و سودجویان از بولدوزر، لودر و کامیون استفاده می کنند. مثل موریانه بر بالای این کوه زیبا و خلوت افتاده است.

معدن فاجعه نمین/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه دهنده نبود

سرخان قانع می گوید: از بین رفتن مراتع غنی و از بین رفتن تفرجگاه های روستایی در اثر گیاهان دارویی نتیجه ای جز گودال های عظیم، عمیق و خطرناک با گرد و غبار صاف و سمی برای مردم و حیوانات منطقه نخواهد داشت.

یکی از اهالی روستای پیله رود در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: کوه «قرخلار» بلندترین کوه منطقه و یکی از منابع طبیعی منطقه «پیله چای» شهرستان نمین و مردم این منطقه است. به آن بستگی دارد. کوه ها از نظر طبیعت، تاریخی و مذهبی. مردم برای وفای به عهد خود در بالای قله جمع می شوند و حتی برای باران دعا می کنند».

وی به تخریب کوه کرکلر اشاره کرد و افزود: متأسفانه هنگام اجازه تخلیه به هیچ وجه به مخالفت های مردمی توجه نمی شود و اهالی از آسیب رساندن به این کوه دلخور می شوند.

بر اساس تحقیقات «دکتر باستان شناسی» محمد علیزاده سولار، نقوش کشف شده در کوه های کرخاله به دوران تاریخی و اسلامی بازمی گردد.

معدن فاجعه نمین/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه دهنده نبود

شهرام قلی زاده درباره معادن اطراف روستای «جد» گفت: زمانی که مین ها راه های روستا را تخریب می کنند، وجود گرد و غبار به گیاهان، گیاهان دارویی و مناطق با ارزش آسیب می زند و راه های هوایی را می بندد. گیاهان.

وی از بین رفتن پوشش گیاهی و کمبود علوفه مناسب برای چرای دام را ضربه جدی به دامداران روستایی عنوان کرد و گفت: مسئولان باید با تمرکز بر محیط زندگی و معیشت روستاییان از مهاجرت آنان جلوگیری کرده و امرار معاش آنان را با مشکل مواجه کنند.

معدن عقیق منابعی برای مردم محلی ایجاد نکرد

شهرستان نمین از فعال شدن 34 معدن در بخش صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمین و عنبران و وجود بزرگترین معدن عقیق جهان در منطقه خبر داد و افزود: این امکانات باید نشانه رشد و توسعه و فقرزدایی باشد. و بیکاری برای منطقه». بله، به نظر می رسد که BT برای من مناسب نیست.

به گفته وی، سوء استفاده معدن کاران و عدم ارائه خدمات در روستاها و ولسوالی های انبار، نان و آب را برای آنها تامین نمی کند، بلکه باعث برهم خوردن آرامش، تخریب مراتع و مخاطرات زیست محیطی شده است.

مسئولیت نظارت بر معدن بر عهده آژانس است

رئیس میراث فرهنگی شهرستان نمین در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: در صورت استعلام اداره صنعت، معدن و تجارت از اداره میراث فرهنگی مبنی بر برداشت بی رویه مواد معدنی، کارشناسان میراث فرهنگی بررسی های لازم را انجام خواهند داد. مقررات.” و اجازه زهکشی بدهید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنلاین مبنی بر نظارت بر برداشت گفت: وزارت صنعت و معدن متولی معدن است و اداره میراث فرهنگی و گردشگری منطقه برداشت و زمان برداشت، صنعت، معدن و تجارت را تعیین می کند. ” مسئول است.

وی افزود: در توافقنامه آمده است که در صورت مشکوک بودن قیم یا خلع ید کننده موضوع را به اداره میراث فرهنگی اطلاع دهد.

معدن فاجعه نمین/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه دهنده نبود

اگر متوجه آلودگی و تخریب محیط زیست شویم با آن مقابله خواهیم کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: اداره کل محیط زیست استان اردبیل بر اساس قانون جدید صدور پروانه بهره برداری معادن تنها مجوز استخراج «آک داغ خلخال»، «نور»، «انجان» را صادر می کند. “، مغان “منطقه.” سابلون “و” غاریخکان “نظرات.

وی با بیان اینکه اداره محیط زیست آلودگی های ناشی از معادن در سایر مناطق را رصد می کند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اداره کل محیط زیست استان اردبیل در زمینه استخراج معادن در شهرستان نمین فعالیتی ندارد، اما به دلیل اعتراضات مردمی نسبت به آلودگی محیط زیست از معادن بازدید کرده ایم. . فصل.

سعید شاهند ادامه داد: طبق استانداردها آلودگی معادن شهرک عنبران را اندازه گیری کرده ایم که در حال حاضر سه معدن اتاقک جلوگیری از گرد و غبار و 2 معدن دوش حمام برای جلوگیری از گرد و غبار نصب کرده اند.

وی افزود: در مواجهه با تخریب محیط زیست و آلودگی هوا با هیچ فردی برخورد نمی کنیم و در صورت مشاهده طبق قانون با آن برخورد می کنیم.

معدن فاجعه نمین/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه دهنده نبود

بهره برداران مسئول بازسازی معدن

رئیس اداره منابع طبیعی و منابع آب شهرستان نمین در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: پس از بررسی معادن، اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمین تحقیقات لازم را انجام داده و مشخص خواهد شد که آیا زمین موجود است یا خیر. مرتعی یا کشاورزی».

وی ادامه داد: یکی از وظایف ما در معدن، تعیین فرصت های شغلی است و به یکباره زمینی را برای استخراج در نظر نمی گیریم و بر اساس طبقه بندی اجازه برداشت می دهیم.

وی با اشاره به مشاهده در زمان برداشت گفت: اداره منابع طبیعی نظارتی بر نحوه برداشت محصولات ندارد و مسئولیت نظارت بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است.

اسد صادق پور با اشاره به بازسازی و احیای معدن پس از برداشت، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته، مسئولیت بازسازی و احیای معدن پس از برداشت بر عهده بهره بردار است.

وی گفت: گاهی به دلیل عدم نظارت و رعایت نکردن معدن سنگ هایی تشکیل می شود که قابل بازسازی نیست.

معدن نمین/ بزرگترین معدن عقیق جهان توسعه دهنده نبود

این مسئول در پاسخ به خبرنگار آنلاین مبنی بر اینکه آیا شهر نمین تاکنون ساماندهی شده است یا خیر، گفت: حوزه آبی بیگلو روستای یونزالو ساماندهی شده و بذر رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده ایم تا فعالیت های اصلاحی را انجام دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و مدیریت منابع آب شهرستان نمین گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان نمین برای حمایت از بهره برداران و جلوگیری از تخریب محیط زیست در انجام فعالیت های بازسازی، درخت و بذر رایگان در اختیار معدنچیان قرار می دهد.

ما مین ها را تنها نگذاشتیم

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نمین با اشاره به اینکه در قانون هیچ مانعی برای صدور پروانه بهره برداری وجود ندارد، گفت: .

وی به برداشت در چارچوب قانون اشاره و خاطرنشان کرد: میزان برداشت از معدن مشخص می شود. در طول دوره بلند کردن، ما به طور مداوم نظارت می کنیم.

دشتی در خصوص فاصله مین ها از مناطق مسکونی گفت: فاصله مین ها به نوع مواد استخراج شده بستگی دارد، برخی مین ها نیاز به انفجار دارند و باید دور از مناطق مسکونی علامت گذاری شوند.

درست است که کشور نیاز به استخراج مواد معدنی دارد اما نباید منابع شهرستان به بهانه معدن و اشتغال از بین برود، توسعه شهرستان باید ضمن نظارت و جلوگیری از برداشت بی رویه مورد توجه قرار گیرد. و از نظر فرهنگی آسیب دیده اند.

همچنین لازم است معادن دور از روستا شناسایی شوند، زیرا استخراج معادن در مجاورت روستا ظاهر روستا را مخدوش می کند، مراتع را تخریب می کند، مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند و به چشم انداز طبیعی آسیب می رساند و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. ما مأموران مهاجرتی را که روستاییان را مجبور می کنند بررسی خواهیم کرد.

دکمه بازگشت به بالا