جامعه و خانواده

مشاوره پیش از ازدواج در تشخیص «ازدواج پرخطر» تا چه حد موثر است؟

مشاوره پیش از ازدواج در تشخیص «ازدواج پرخطر» تا چه حد موثر است؟

بازرس نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه برخی به اشتباه احساسات مثبت خود را نسبت به جنس مخالف با عنوان «عشق» یاد می کنند، درباره نقش مشاوره قبل از ازدواج در ازدواج صحیح گفت: مشاوره قبل از ازدواج به جوانان این امکان را می دهد که محدوده خود را درک کنند. با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که “ازدواج ایمن” وجود ندارد و مشاوره قبل از ازدواج می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که انتخاب هایمان چقدر از نظر عاطفی تأثیر می گذارد.

دکتر در گفت وگو با دنیای 77، علیرضا آقایوسفی وی گفت: اغلب جوانان به احساسات مثبت خود نسبت به جنس مخالف برچسب «عشق» می زنند، اگرچه این احساس لزوماً «عشق» نیست، گاهی اوقات به دلیل وابستگی یا نیازهای فیزیولوژیکی است و افراد به اشتباه تصور می کنند عاشق هستند.

دانشیار دانشگاه پیام نور معتقد است بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که فرد مناسب و به اصطلاح «نیمه گمشده» را پیدا کرده اند، زیرا انتخاب های ما در زندگی ما تحت تأثیر منطق و استدلال نیست و اغلب هم همینطور است. بر اساس احساس.

وی گفت: در حالی که جوانان به کمک و راهنمایی یک مشاور ازدواج نیاز دارند تا مطمئن شوند تصمیم آنها برای ازدواج بر اساس عواطفشان نیست، هیچ مشاوری تحت هیچ شرایطی حق ندارد. یا ازدواج نکن.

وی افزود: تنها کاری که یک مشاور در فرآیند مشاوره قبل از ازدواج می تواند انجام دهد این است که دختر و پسر را معاینه کند، با آنها مصاحبه کند و اطلاعات جمع آوری کند و این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و نتیجه تحلیل را به دختر بدهد. و پسر را زمین گذاشت. . در نهایت، مشاور می‌تواند به هر دو طرف بگوید که اگر با هر یک از ویژگی‌هایشان اختلاف یا مشکلی دارند، میزان جدی بودن آنها و میزان خطر، متوسط ​​یا کم خطر بودن ازدواجشان را بیان کند.

روانشناسان همچنان می گویند که هیچ ازدواجی بدون خطر وجود ندارد: ازدواج پرخطر این بدان معنی است که طلاق احتمالاً در پنج یا شش سال اول زندگی پایان می یابد. حدود 50 درصد طلاق های ما با هم در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد و این ازدواج ها جزو ازدواج های پرخطر محسوب می شوند.

به گفته این روانشناس، ازدواج با ریسک متوسط این بدان معناست که اختلاف بین دو طرف در حین رابطه بیشتر خواهد بود و احتمالاً در عرض 10 تا 20 سال از شروع رابطه به طلاق ختم می شود. همچنین ازدواج با ریسک کمتر روی ازدواج تمرکز دارد، اگرچه بین دو طرف اختلافاتی وجود دارد، اما معمولا از زندگی خود راضی هستند و می توانند این اختلافات را حل کنند.

وی تاکید کرد: اگرچه مشاوره قبل از ازدواج به جوانان کمک می کند تا احساسات خود را کنترل کنند و تصمیمات آگاهانه تری در مورد ازدواج بگیرند، اما ممکن است مشاوره موثر نباشد.

چرا آقا یوسف؟ ناکارآمدی اجباری در مشاوره قبل از ازدواجدر حالی که مشاوره قبل از ازدواج به جوانان کمک زیادی می کند و می تواند دید دقیق تری نسبت به روابط دو طرف پس از ازدواج به آنها بدهد، اما اجبار آن فایده ای نخواهد داشت زیرا اجبار افراد را به سمت اصلاح سوق می دهد. این وظیفه آنهاست که در جلسات مشاوره شرکت کنند و از این جلسات بهره لازم را نبرند. اجبار می تواند بر هر چیزی تأثیر منفی بگذارد و اجبار در مشاوره قبل از ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بازرسان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، آموزش مهارت های زندگی و ارتباط را یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از طلاق زوجین از زن و مرد در آستانه ازدواج می دانند و پیشنهاد می کنند جوانان را از طریق مشاوره پیش از ازدواج، تصمیم گیری آنها را منطقی کنند. خیر؛ از سوی دیگر، ارائه آموزش های عمومی در مورد مهارت های ارتباطی زوجین و مهارت های زندگی و فرزندآوری از طریق رسانه ها از جمله صدا و سیما می تواند در تقویت ازدواج موثر باشد.

آقای یوسفی در پایان سخنان خود گفت هر احساسی ایجاد می شود نه لزوما عشق. بنابراین نباید به اشتباه به هیچ احساسی برچسب «عشق» بزنیم. جوانان باید بدانند که در بسیاری از موارد تصمیم آنها تحت تأثیر احساسات است و برای تشخیص آن باید از روانشناس و مشاور کمک بگیرند.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا