جامعه و خانواده

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بالاتر از ایدز و مالاریا

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بالاتر از ایدز و مالاریا

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با اشاره به مرگ 7 میلیون مرگ زودرس در سال بر اثر آلودگی هوا در جهان، گفت: تعداد افرادی که سالانه بر اثر آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می دهند بیشتر است. از 6. مالاریا 4 برابر ایدز باعث مرگ انسان می شود.

در گفت و گو با دنیای 77 عباس شاهسونیوی با اشاره به اینکه آلودگی هوا به یکی از معضلات بزرگ شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است، گفت: گسترش شهرنشینی، رشد جمعیت، رشد بخش صنعتی، حمل و نقل و الگوی نامناسب مصرف نگرانی‌ها در مورد آلودگی هوا را افزایش داده است. آلودگی هوا آلودگی هوا یک عامل خطر محیطی مهم است و با کاهش سطوح آلاینده‌های هوا، جوامع می‌توانند بار بیماری‌های مرتبط با سکته، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی را کاهش دهند. دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 نشان داد که کاهش غلظت ذرات PM10 از 70 میکروگرم بر متر مکعب به 20 میکروگرم در متر مکعب، مرگ و میر را تا 15 درصد کاهش می دهد.

7 میلیون مرگ زودرس در سال به دلیل آلودگی هوا

وی افزود: در سال 2019، سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که آلودگی هوای بیرون و داخل شهر در مناطق شهری و روستایی سالانه باعث بیش از 7 میلیون مرگ زودرس می شود. همچنین بر اساس گزارشی در سال 2019 مشخص شد که در جهان حدود 54 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوای بیرون به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی است. علاوه بر این، هفت درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه مربوط به آلودگی هوای بیرون است.

آلودگی هوا؛ چهارمین علت مرگ و میر در جهان

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، بر اساس آخرین گزارش بار بیماری، آلودگی هوا را چهارمین عامل مرگ و میر در جهان عنوان و خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است. رژيم غذايي و دود سيگار پس از خطر متابوليك، مهمترين علل مرگ و مير در جهان هستند. در این میان آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است.

وی ضمن اینکه آلودگی هوا را خطر بزرگ سلامتی در جهان دانست، گفت: در سال 2019 از هر 9 نفر یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده است.

آلودگی هوا بیشتر از ایدز و مالاریا می کشد

وی افزود: در حال حاضر 99 درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا زیاد است (غلظت سالانه ذرات معلق PM 2.5 فراتر از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی یعنی بیش از 5 میکروگرم بر متر مکعب است). شایان ذکر است که این ریسک در کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم بیشتر است. کودکان زیر پنج سال در کشورهای کم درآمد 60 برابر بیشتر از کشورهای پردرآمد در معرض خطر مرگ ناشی از آلودگی هوا هستند. همچنین تعداد افرادی که سالانه بر اثر آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می دهند بیش از 6 برابر تعداد افرادی است که بر اثر مالاریا جان خود را از دست می دهند و بیش از 4 برابر افراد مبتلا به ایدز می میرند.

آلودگی هوا باعث مرگ زودرس بیشتر در مردان می شود

وی با تاکید بر اینکه کودکان و سالمندان از گروه های اصلی در معرض آلودگی هوا هستند، تاکید کرد: در سال 1392 نزدیک به پنج درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و 10 درصد افراد بالای 50 سال عامل مرگ و میر بوده اند. برای آلودگی هوا.. این الگوی سنی مرگ و میر از دهه 1990 بدون تغییر باقی مانده است. از سوی دیگر، در میان تمامی گروه های سنی و در تمامی دوره ها، نسبت مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در مردان بیشتر از زنان است.

افزایش 30 درصدی مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا در 23 سال گذشته

وی افزود: از سال 1990 تا 2013 مرگ و میرهای زودرس ناشی از PM2.5 30 درصد افزایش یافته و از 2.2 میلیون مرگ به 2.9 میلیون مرگ در سال در سراسر جهان رسیده است. آسیب آسایش ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات PM2.5 در هوای آزاد 63 درصد افزایش یافت و این هزینه ها به 3.55 تریلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش سطح قرار گرفتن انسان در معرض آلودگی هوا است. علاوه بر این، هزینه از دست رفتن درآمد ناشی از کار به دلیل آلودگی هوا با PM2.5 از 103 میلیارد دلار به 144 میلیارد دلار در سال افزایش یافت.

وی با اشاره به هوا به عنوان یکی از نیازهای اساسی فیزیولوژیکی انسان، گفت: تصور زندگی بدون هوا حتی برای چند دقیقه غیرممکن است و این علی رغم این واقعیت است که بر اساس آخرین گزارش از بار بیماری ها است. ، چهارمین عامل مرگ و میر در جهان و مهمترین تهدید برای سلامت انسان است بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای بیرون و داخل خانه سالانه باعث بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان می شود که به این معنی است که از هر ۹ مرگ یک مورد به آلودگی هوا نسبت داده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا