عمومی

صداوسیما چقدر از فوتبال درآمد دارد؟

صداوسیما چقدر از فوتبال درآمد دارد؟

به نظر می رسد پخش سالانه 80 مسابقه سرخابی ها با 99 درصد تخفیف حداقل 1700 میلیارد تومان برای صدا و سیما درآمد داشته باشد; اما آمار ادعایی رسانه ملی تنها 100 میلیون تومان است!

به گزارش دنیای 77 خراسان نوشت: پنجشنبه شب سومین دیدار تیم فوتبال استقلال در لیگ جدید برگزار شد و زمانی که به نظر می رسید همه چیز این دیدار تحت تاثیر حضور بانوان در سکوهای ورزشگاه قرار گرفته است، ناگهان در یک اتفاق عجیب و غیر متعارف. پخش تلویزیونی که با تصمیمی غیرمنتظره انجام شد، این مسابقه انتخاب شد و تمام توجهات را از حضور بانوان در ورزشگاه آزادی دور کرد و خشم هواداران فوتبال را برانگیخت و واکنش‌های منفی بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

پخش غیر متعارف مسابقات از تلویزیون

دو هفته پیش و زمانی که استقلال اولین بازی خود را در لیگ برتر جدید برگزار کرد، تنش ها بر سر حق پخش فوتبال بالا گرفت و این باشگاه اعتراض کرد و قبل از بازی با پرسپولیس اظهاراتی کرد. استقلالی ها در پایان نسبت به پخش آنلاین این بازی از شبکه تلویزیونی باشگاه اعتراض کردند و در تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی این عبارت توهین آمیز را درج کردند: «پخش آنلاین غیرمجاز مسابقه، تضییع حقوق هواداران و سهامداران استقلال». . برای اینکه این عبارت دیده نشود، تلویزیون مسابقه را طوری قاب می کند که تبلیغات کنار زمین دیده نشود. پس از یکی دو هفته اظهارنظرهای پراکنده فوتبالیست ها و پاسخ های صدا و سیما، نوبت به دومین بازی استقلال در ورزشگاه آزادی (جایی که درآمد تبلیغات حاشیه ای متعلق به باشگاه است) و این بار بدون بازی فرا رسید. پس از یک کلمه اعتراض، مدیران صدا و سیما تصمیم به برگزاری مجدد مسابقه گرفتند. در این شرایط قطعا درآمد تبلیغات محیطی ورزشگاه کاهش می یابد، زیرا تبلیغات محیطی بدون پخش تلویزیونی چندان برای تبلیغ کنندگان جذاب نیست.

عدم حضور در جلسه به دلیل حضور تلویزیون

مدیران باشگاه استقلال در گفتگو با خبرنگاران حاضر در ورزشگاه به قدری عصبانی بودند که درآمدشان از تبلیغات محیطی به خطر افتاد که تهدید کردند این تیم در نیمه دوم بازی نخواهد کرد. سرانجام پس از هفت دقیقه تأخیر – که در مسابقات فوتبال کم اتفاق می افتد – وارد زمین شدند و مسابقه ادامه پیدا کرد، هرچند پخش تلویزیونی نیمه دوم به همان صورت باقی ماند.

درآمد ایستگاه رادیویی چقدر است؟

در حالی که در گزارش 23 مرداد در همین صفحه خواندید که درآمد شرکت پخش از پخش مسابقات ورزشی در دو سال بیش از 100 میلیارد تومان به نظر می رسد، در چند روز اخیر ارقام جدیدی مطرح شده است. بر اساس گزارشی که هفته گذشته در رسانه ها منتشر شد، هزینه تبلیغات تلویزیونی مسابقات فوتبال از 165 میلیون تومان تا 2.8 میلیارد تومان در ثانیه است و حتی اگر 99 درصد تخفیف داشته باشد، باز هم بین 1.5 تا 20 قیمت دارد. میلیون ها تومان درآمد دارد. «اگر میانگین قیمت را 12 میلیون تومان در ثانیه فرض کنیم و مجموع تبلیغات پخش شده در مسابقه امروز اعم از قبل، حین و بعد و همچنین زیرنویس و حکاکی لوگو را 30 دقیقه فرض کنیم، حداقل درآمد حاصل از یک مسابقه تلویزیونی و رادیویی امروز 21 میلیارد تومان است. با این حساب به نظر می رسد پخش سالانه 80 مسابقه سرخابی ها با 99 درصد تخفیف حداقل 1700 میلیارد تومان برای صدا و سیما درآمد داشته باشد. اما آمار ادعایی رسانه ملی تنها 100 میلیون تومان است! اما همان طور که گفته شد، درباره میزان درآمد صدا و سیما از این بخش، روایت های متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال چند ماه پیش دنیای 77 به نقل از یکی از مسئولان وزارت ورزش گزارش داد: صداوسیما از این بخش 700 تا 800 میلیارد تومان و شاید بیشتر درآمد دارد اما مبلغ بسیار ناچیزی را به حساب خزانه واریز می کند. این در حالی است که فرختگان در شهریور 1400 از بخش رادیو تلویزیون بین چهار و نیم تا 20 هزار کرور درآمد داشت.

باشگاه ها پابرجا هستند

این در شرایطی است که شواهد نشان می دهد دو باشگاه بزرگ پایتخت همچنان پیگیر موضوع حق پخش هستند. البته نه حق پخش زنده، حق پخش اینترنتی و حق پخش غیر زنده. آتزورو بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم بازگشایی نمادهای استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: یکی از ارکان مهم فوتبال حق پخش است، آیا امکانش هست. استادیوم اجاره کنیم و دوربین هایمان را ندهیم؟ هیچکدام از پخش زنده را نداریم. مشکلی نیست، اما محتوای فوتبال متعلق به پرسپولیس و استقلال است. صداوسیما برای برنامه “خاله شادونه” چقدر هزینه می کند؟ وقتی ساعتی تولید می کنیم برنامه های طولانی برای رادیو، صاحبان این باشگاه ها حق ندارند تا دیروز به آن می گفتند باشگاه دولتی، الان اینطور نیست، حقوق 300 هزار سهامدار استقلال مطرح شده، در تلویزیون ما را مسخره می کنند، چرا زمین شما اینگونه است؟ خب، به ما پول بدهید تا آن را درست کنیم.”

محمدحسین جرندی مدیر رسانه ای باشگاه استقلال پس از بازی روز پنجشنبه در نشست خبری حاضر شد و گفت: به دلیل مسائل مربوط به حق پخش بین باشگاه و تلویزیون تا زمانی که دوربین های تلویزیون در کنفرانس حضور دارند، خبری از آقای ساپینتو نیست. می نشیند.» تلاش برای کسب درآمد از کانال هایی که حق پخش در آن ها تعلق نمی گیرد، اما مدلی که امروز (پنجشنبه) بازی با آن پخش شد، بی احترامی به هواداران استقلال بود و مانع از کسب درآمد باشگاه ها شد. “

مجری تلویزیون: لجبازی نکنیم

سعید فتاحی معاون اجرایی باشگاه استقلال پنجشنبه شب گفت: باشگاه استقلال حقوق قانونی خود را از تلویزیون مطالبه کرد اما متاسفانه در بازی هفته گذشته تبلیغاتی در اطراف زمین ما نشان ندادند و علیرغم هماهنگی من با آقای هاشمی (برترین ها) تهیه کننده فوتبال) این اتفاق نیفتاد، امروز 10 دقیقه با آقای هاشمی صحبت کردم و از ایشان خواستم که تبلیغات اطراف محوطه باشگاه استقلال را نشان دهد، اما متاسفانه سیاست آنها این است که این کار را انجام نمی دهند و فقط می گویند این کار است. استاندارد.”

پیمان یوسفیو مجری و تهیه کننده برنامه «ورجه و مردم» چالش را سرسختانه دانست و گفت: به آقای آزورلو و استقلالی ها می گویم داستانی که برای حق پخش شروع کردند اینطوری نمی شود، خود آقای آزورلو هم می داند. شاید طرفداران سکوی ماشاالله می گویند اما به حقی که می خواهند نمی رسند، باید آنچه را که مراجع مقننه می خواهند بگویند. به فوتبال برسند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا