جامعه و خانواده

شیوع گونه H۳N۲ آنفلوآنزا در کشور / جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاه انستیتو پاستور

رئیس آزمایشگاه مرجع ملی آنفلوآنزای انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاه آنفولانزای این مرکز، افزایش موارد آنفولانزا در سال جاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر بیشتر آنفلوآنزا از نوع ساب تیپ H3N2 است. A عامل بیماری در کشور است و برخی از زیرگروه H1N1 آنفولانزا گزارش شده است.

در گفت و گو با دنیای 77. فاطمه فتوحی وی در خصوص راه اندازی آزمایشگاه تحقیقات آنفلوانزا در انستیتو پاستور در ایران گفت: این آزمایشگاه در سال 1378 برای انجام تحقیقات بر روی ویروس های آنفولانزا آغاز شد و در سال 1393 “به بخش آنفولانزا و ویروس های تنفسی مشترک ارتقا یافت.” این آزمایشگاه از سال 1393 پس از همه گیری آنفلوانزای H1N1 به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص آنفلوانزا انتخاب شده و وظیفه نمونه گیری از بیماران مشکوک به آنفولانزا و ارزیابی آنها را در سه استان زنجان، سمنان و مرکزی بر عهده دارد.

وی همچنین افزود: بر اساس معیارهای تعریف شده، نمونه سواب گلو بیماران مشکوک به آنفلوانزا در محیط انتقال ویروس با حفظ زنجیره سرد به این آزمایشگاه منتقل می شود و به هر نمونه یک کد واحد در سامانه الکترونیکی بیماری آنفولانزا داده می شود. مراقبت. روش. نمونه‌های به‌دست‌آمده در آزمایشگاه با استفاده از پرایمرها و پروب‌های توصیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی با روش Real-time PCR آنالیز شدند. هر نمونه برای انواع آنفلوانزای A و B و زیرگروه های H1 و H3 آزمایش می شود.

تشکیل شبکه ملی تشخیص آنفلوانزا

این کارشناس ویروس شناسی ادامه داد: از سال 1387 تشخیص آنفلوانزا در انستیتو پاستور ایران وارد مرحله جدیدی شد و از آن سال زیرگروه های آنفولانزا با روش های Real-time PCR تشخیص داده شد. این آزمایشگاه از سال 1393 با کسب استانداردهای لازم به عنوان آزمایشگاه مرجع شناخته شد که به طور مرتب توسط آزمایشگاه مرجع سلامت مورد ارزیابی و ممیزی قرار می گیرد. با اپیدمی آنفلوآنزا در سال 1387، تعداد نمونه های مورد آزمایش در کشور به شدت افزایش یافت و با خرید تجهیزات لازم، انستیتو پاستور ایران بخشی از شبکه ملی آنفولانزا شد که دارای 13 آزمایشگاه بود. به عنوان عضو در سراسر کشور

وی با اشاره به اینکه با شروع اپیدمی کرونا، این شبکه آزمایشگاهی نیز به عنوان بستر اصلی برای گسترش خدمات آزمایشگاهی کووید 19 مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: شبکه جهانی آزمایشگاه آنفولانزا دارای سیستمی است که اطلاعات مربوط به ویروس های آنفولانزا را در آن وارد می کند. توسط کشورها و جهان آزمایش شده است. کدام قسمت تعیین می کند کدام سویه از ویروس آنفولانزا در گردش است آزمایشگاه ملی آنفولانزای ایران واقع در دانشگاه علوم پزشکی تهران، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران است و اطلاعات مربوط به ایران توسط آنها در سامانه جهانی آنفلوانزا بارگذاری می‌شود.

شیوع آنفلوانزای H3N2 در کشور / جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاهی انستیتو پاستور

نمونه آنفولانزا از 3 استان در حال ارسال به انستیتو پاستور ایران است

فتوحی ادامه داد: بیماران در بخش آنفولانزا بستری نمی شوند و مشکوک به آنفولانزا برای نمونه گیری به آزمایشگاه مراجعه می کنند. در شبکه آزمایشگاهی آنفلوآنزا، هر یک از 13 آزمایشگاه، وظیفه آزمایش نمونه های چند استان کشور را بر عهده دارند و نمونه هایی از سه استان سمنان، زنجان و مرکزی برای ارزیابی و تشخیص به انستیتو پاستور ایران ارسال می شود. ، و نتایج آزمایش و گونه ها و زیرگونه های آن (گونه ها و زیرگونه ها) مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ هزینه ای برای تشخیص از بیماران دریافت نمی شود، گفت: نمونه هایی از افراد مشکوک از حلق و بینی بیماران گرفته می شود. برای این منظور دستورالعملی وجود دارد که در صورت تنگی نفس بیمار و در صورت مشکوک بودن پزشک به آنفولانزا از وی نمونه برداری شود. به طور معمول، نتایج آزمون ظرف 12 تا 24 ساعت پس از دریافت مشخص می شود و در سیستم ثبت می شود.

آنفولانزا انواع A، B و C دارد، گفت: پایش نوع ویروس عامل آنفولانزا در عفونت مهم است اما برای همه انواع درمان حمایتی انجام می شود. البته داروهایی هم هستند که مخصوص آنفولانزای نوع A هستند. آزمایشگاه آنفولانزا ابتدا مشخص می کند که آیا فرد واقعاً آنفولانزا دارد یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، نوع فرعی آن را مشخص می کند. البته در انستیتو پاستور ایران فقط آنفلوانزای انسانی تشخیص داده می شود.

برای شناسایی ویروس های جدید آماده شوید

رئیس آزمایشگاه همکار سازمان ملی آنفولانزای انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به تمهیدات انجام شده در انستیتو پاستور ایران در دوران کرونا، آزمایشگاه ما دارای تعداد زیادی متخصص مجرب است که می توانند آنها را ساماندهی کنند. زمان کوتاه‌تر برای پاسخ به تهدیدات قریب‌الوقوع در صورت لزوم. با مثال های زیادی همراه باشید. بخش آنفلوآنزا نیز دارای دستگاه های استخراج خودکار است که در مواقع نیاز از آن استفاده می شود. بنابراین، در صورت شیوع ویروس تنفسی جدید، این توانایی را خواهد داشت که به سرعت برای شناسایی آن اقدام کند.

وی تاکید کرد: علاوه بر تشخیص نمونه های منتقل شده، پروژه های تحقیقاتی زیادی نیز بر روی ویروس های آنفولانزا و سایر عوامل ویروسی عامل بیماری های تنفسی انجام می شود. با توجه به فعالیت های گروه، دانشجویان مرتبط نیز در این آزمایشگاه مشغول به کار هستند.

چندین میزبان حیوانی برای ویروس های آنفولانزا

این کارشناس ویروس شناسی با تاکید بر ویروس ها به عنوان 10 تهدید عمده سلامت عفونی اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: در بین بیماری های ویروسی، آن هایی که به راحتی منتشر می شوند، اهمیت ویژه ای دارند. برخی از ویروس ها ممکن است خیلی کشنده نباشند، اما مهم هستند زیرا می توانند خیلی سریع از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. اگر آماده نظارت و آزمایش باشیم که کدام ویروس ها در کمترین زمان ممکن منتشر می شوند، به نظام سلامت کمک می کنیم تا برای آینده برنامه ریزی کند.

وی افزود: در میان بیماری های ویروسی، ویژگی بارز آنفلوانزا این است که میزبان های حیوانی متعددی دارد. بیشتر ویروس‌های آنفولانزا که در چند قرن گذشته جامعه جهانی را تهدید کرده‌اند، معمولاً از پرندگان سرچشمه می‌گیرند. ما تجربیات تاریخی زیادی داریم که اپیدمی ها و بیماری های همه گیر آنفولانزا انسان را شگفت زده کرده است و همیشه این تهدید وجود دارد که اپیدمی هایی با مرگ و میر بالا دوباره رخ دهد.

شیوع آنفلوانزا در کشور بالاست

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا قبل از شیوع کرونا بسیار شایع بود، گفت: شیوع آنفلوآنزا با شیوع کرونا و استفاده از ماسک و رعایت برخی نکات بهداشتی و رعایت غیبت در مدارس بسیار کاهش یافته است. مدارس یکی از منابع اصلی انتقال ویروس آنفولانزا هستند. کودکان در مدرسه آلوده می شوند و ویروس را به بزرگسالان در خانه منتقل می کنند. از سوی دیگر سفرهای بین المللی می تواند در شیوع ویروس آنفولانزا نقش داشته باشد. اگر این بیماری در گوشه‌ای از جهان شیوع پیدا کند، می‌تواند به سرعت در سراسر جهان گسترش یابد، اما امسال محدودیت‌های بیشتری نسبت به دو سال گذشته برداشته شده است، ماسک کمتر استفاده می‌شود و ایمنی در برابر ویروس آنفولانزا پایین است. بنابراین، آنفولانزا امسال بسیار شایع شده است. در حال حاضر، آنفولانزای زیرگروه H3N2 بیشترین بیماری را در کشور ایجاد می کند و آنفلوانزای زیرگروه H1N1 نیز گزارش شده است.

شیوع آنفلوانزای H3N2 در کشور / جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاهی انستیتو پاستور

درمان کمکی بیماران مبتلا به آنفولانزا

وی با تاکید بر اینکه درمان خاصی برای آنفلوآنزا وجود ندارد، تاکید کرد: درمان حمایتی معمولا برای کسانی که در منزل بستری می شوند توسط پزشک تجویز می شود. داروهای تب بر، ضد سرفه و گاهی داروهای ضد حساسیت و دگزامتازون تجویز می شود. خوشبختانه، آنفولانزای رایج فعلی باعث مرگ و میر زیادی نمی شود و افراد مبتلا به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، اما کسانی که بیماری های زمینه ای دارند بیشتر مستعد ابتلا به انواع شدیدتر این بیماری هستند.

واکسن آنفولانزا توصیه می شود

رئیس آزمایشگاه همکار پاستور انستیتوی ملی آنفلوآنزای ایران در خاتمه گفت: واکسن آنفلوانزا یک واکسن چهار ظرفیتی است که به ویژه برای گروه های مستعدی که در معرض خطر بالایی برای تزریق این واکسن هستند توصیه می شود. این واکسن برای مادران باردار، سیستم ایمنی ضعیف و کودکان نیز توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا