جامعه و خانواده

سه ضلعی یک درمان موفق «اعتیاد»

سه ضلعی یک درمان موفق «اعتیاد»

برای درمان موفقیت آمیز اعتیاد، معتادان باید به مثلث درمان، بازپروری و اجتماعی شدن توجه کنند. سازمان بهزیستی بر اساس مسئولیت ها و وظایف قانونی مجاز به وزارت رفاه در حوزه حمایت و توانمندسازی گروه هدف فعالیت می کند و وظایف «درمان» به سایر نهادها و سازمان ها واگذار می شود.

فرهاد اختر در گفت وگو با دنیای 77. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه درمان موفقیت آمیز اعتیاد گفت: معتاد برای درمان موفق اعتیاد نیاز به تمرکز بر مثلث درمان، بازپروری و اجتماعی شدن دارد. وجود مراکز درمانی استاندارد با روش های مختلف بر اساس سن، جنسیت و نوع مواد مخدر و روانگردان و موقعیت اجتماعی معتاد، وجود مراکز درمانی، وجود بیمه برای ترک اعتیاد. و پیچیدگی آن، وجود سیستم حمایتی برای پیگیری مستمر بیماران پس از ورود به سیستم درمانی و مدیریت پرونده آنها و بازگشت مسافران به خانواده و جامعه و از سوی دیگر داشتن سیستم حمایتی از خانواده های معتادانی که برای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه می کنند از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. .

وی بر این باور است که این میزان فعالیت در درمان موفق اعتیاد نیازمند همکاری نهادهای مسئول بر اساس تعیین تکلیف و استفاده از سیستم یکپارچه است.

اختر با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور از سال 1383 زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: مسئولیت‌های قانونی و سیاست‌گذاری در حوزه توانمندسازی مبتنی بر کار و کمک‌های اجتماعی بر عهده این وزارتخانه است. بر این اساس پیش بینی می شود سازمان های بهزیستی کشور در حوزه حمایت و توانمندسازی گروه هدف فعالیت کنند و سایر وظایف خط مقدم در راستای درمان به سایر نهادها و سازمان ها واگذار شود.

نایب رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: از سوی دیگر با توجه به گروه هدف سازمان بهزیستی که از اقشار ضعیف جامعه هستند، این سازمان باید تمرکز بیشتری داشته باشد. فعالیت های خود را در برنامه های “پیشگیری از اعتیاد”. آسیب های اجتماعی، «پیشگیری از اعتیاد» و «پیشگیری از معلولیت».

وی با اشاره به اینکه دو دسته عوامل خطر و عوامل محافظت کننده در بحث آسیب های اجتماعی و اعتیاد مفید است، یادآور می شود: عوامل خطر ویژگی یا اتفاقاتی هستند که در صورت وجود در فرد، احتمال ابتلا به اختلال یا بیماری خاصی را کاهش می دهند. . .. در سال های اخیر یکی از مهمترین دستاوردها در نظریه پردازی و سیاسی کردن برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد، تاکید بر عوامل خطرساز و حفاظتی به عنوان چارچوب های توصیفی و پیش بینی کننده بوده است.

به گفته اختر، مطالعات عوامل مختلفی را به عنوان عوامل خطرساز و محافظت کننده در برابر سوءمصرف مواد مخدر شناسایی کرده است، وی خاطرنشان کرد: آسیب پذیری خانواده، سوء مصرف مواد در خانواده، نظارت ناکارآمد والدین، تعارض و فروپاشی انسجام خانواده، فرزندپروری ناکارآمد، عدم دلبستگی به والدین، حمایت کم خانواده، در دسترس بودن مواد، تعارض بین والدین، مصرف مواد توسط والدین، محیط فرهنگی-اجتماعی، گروه دوستان، تغییرپذیری در رابطه با عوامل مضر فردی، هیجان گرایی، سرکشی، شورش، خشونت، پرخاشگری، تحمل انحراف و پیشرفت تحصیلی پایین. از جمله عوامل خطر هستند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور معتقد است: داشتن هویت اجتماعی، مشارکت در فعالیت های مدرسه و اجتماع، شرکت در فعالیت های ورزشی، برخورداری از سلامت روان، داشتن ارتباط خوب با والدین و داشتن روابط اجتماعی. هویت. نگرش منفی نسبت به سوء مصرف مواد، حمایت اجتماعی بالا و فعالیت های جایگزین از جمله عوامل محافظت کننده از سوء مصرف مواد در جامعه است. این در حالی است که داشتن برنامه مشخص برای تقویت هویت اجتماعی، وجود فعالیت های جایگزین کم هزینه و بعضا رایگان برای کودکان، نوجوانان و جوانان، مجموعه ای از برنامه های تحت پوشش بیمه همگانی برای سلامت روان جامعه در بحث تقویت شرایط است. منطقی است که خانواده ها بیشتر کنار هم بمانند، به جای اینکه بیشتر برای تامین هزینه های خانواده کار کنند، کار کمتری انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر، شیوع اعتیاد در کشور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا