اقتصادی

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

یک فعال بازار سرمایه سهم کل صکوک های صادر شده از نظر انرژی را با مجموع صکوک های صادر شده اعلام کرد و گفت: حداکثر صکوک صادر شده توسط حوزه نفت و گاز (حدود 51 تریلیون تن) و سپس پتروشیمی ها (حدود 18) است. هزار میلیارد تومان) و سپس برق (حدود 4 هزار میلیارد تومان).

به گزارش دنیای 77، بهنام محسنی در پنل ویژه هفتمین کنگره نفت و نیرو در خصوص روش های نوین تامین مالی و توانمندی های بازار سرمایه مرتبط با توسعه خدمات مالی: صندوق های ترکیبی-ارز، اوراق مشارکت بلندمدت، اوراق بدهی محور صحبت کرد. در گواهی سپرده کالا. استفاده از مدل های گواهی ظرفیت در ETN و سایر بخش های انرژی یکی از چهار ابزار پیشنهادی برای تامین مالی توسعه خدمات است که شرکت ها می توانند برای تامین مالی از آن استفاده کنند.

وزارت نفت 160 هزار و 160 میلیارد برای توسعه صنعت نفت سرمایه گذاری کرده است

وی ادامه می دهد: بررسی صنعت نفت ایران نشان می دهد که میزان تولید نفت در کشور از سال 1370 تا 1400 تغییرات زیادی داشته است. تولید در سال 2007 بیش از یک میلیارد و 498 میلیون بشکه در سال بود، اما در سال گذشته این رقم به کمترین میزان خود در 19 سال گذشته رسید و به 726 میلیون بشکه کاهش یافت و تولید امسال 903 میلیون بشکه برآورد شده است. افزایش دادن. بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نفت، تا سال 1408 شاهد افزایش تولید نفت از 4 میلیون بشکه در روز به 5.7 میلیون بشکه در روز و تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز خواهیم بود. برآورد سرمایه مورد نیاز برای این برنامه در مجموع 160 میلیارد دلار برای هشت سال اول برنامه است.

نیاز به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

محسنی با اشاره به میزان مصرف برق در تحقیقات صنعت برق کشور گفت: مجموع ظرفیت تولید برق کشور نسبت به پایان آبان ماه سال 1399 نسبت به سال 1399 12 درصد افزایش داشته است. نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

فعالان بازار سرمایه افزودند: با توجه به اهمیت انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و استفاده از پتانسیل های جغرافیایی موجود در کشور، فعالان حوزه انرژی ضرورت توجه بیشتر به سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر و سبز را احساس می کنند. مجموع ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر و پاک معادل 944 مگاوات است که معادل یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور است.

سهم صکوک انرژی صادر شده با کل صکوک صادر شده

وی در خصوص تامین مالی در صنعت انرژی، میزان صکوک صادر شده در انرژی را با کل صکوک صادر شده از سال 1396 مقایسه کرد و توضیح داد: سهم صکوک صادر شده در انرژی با مجموع صکوک صادر شده در سال 1397، حجم آن در سال 1396 پیشی گرفته و به 17 رسیده است. ٪. اگرچه این رقم در سال 1398 تنها 10 درصد بوده و در سال گذشته به 16 درصد افزایش یافته است، اما امسال این رقم 9 درصد کاهش داشته است.

محسنی درباره صکوک صادر شده در حوزه انرژی نیز گفت: بخش نفت و گاز بیشترین صکوک صادر شده (حدود 51 هزار میلیارد تومان) و پس از آن پتروشیمی (حدود 18 هزار میلیارد تومان) و برق (حدود 4 هزار میلیارد تومان) را دارد. بیلیون).

مدیران عامل تمدن صکوک صادر شده توسط این شرکت در سال 1399 شامل صکوک اجاره نفت و گاز ایران، صکوک اجاره پتروشیمی خلیج فارس، صادرات موازی نفت خام سنگین و آریان مهتاب گستر فیوچر و مرابا در نفت و انرژی می باشد. وزارت اقتصاد و دارایی اوراق مشارکت شهرداری های اصفهان، تبریز، تهران و شیراز را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: . کرمان موتور مرابحه و شهرداری اردبیل.
محسنی ادامه داد: سرمایه تمدن در سه سال اخیر عرضه های اولیه را به شرکت های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه راه اندازی کرده و تقریباً 28 درصد سهم بازار را در عرضه اولیه این شرکت به خود اختصاص داده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح انواع روش های تامین مالی پرداخت: تامین مالی دو نوع است یکی تامین مالی سرمایه و دیگری تامین مالی از طریق بدهی که شامل اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق بهره، اوراق سلف، اوراق مشارکت و اوراق مشارکت اوراق استصناع. . این خدمات از نظر تامین مالی نیز جزو خدمات عمده تمدن تامین مالی هستند.
سایر خدمات تامین مالی متمدن شامل تجمیع و تملک، ارزیابی و ارزش گذاری اقتصادی، طراحی استراتژی تامین مالی، بازاریابی اوراق بهادار و آتی، صندوق های پروژه و صندوق های خطرپذیر، استفاده از توان شرکت پروژه (PDPC)، تامین مالی جمعی و اوراق بهادار مرحله ای است.

بر اساس این گزارش، محسنی افزود: 4 ابزار پیشنهادی برای توسعه خدمات تامین مالی با استفاده از وجوه ترکیبی- ارزی، اوراق مشارکت بلندمدت، گواهی سپرده کالایی (ETN) و مدل اوراق گواهی شایستگی در سایر خدمات انرژی. که ممکن است ذکر شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا