عمومی

روزهای برزخی میوه بهشتی/سیلی خشکسالی صورت باغات انجیر را سیاه کرد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری Meher – گروه استان ها: انجیر سیاه یکی از مشخصه های بارز شهر پلدختار ، یک رشته باغبانی و کشاورزی است که منبع درآمد تعداد زیادی از روستاییان منطقه است و برداشت این محصول از اواسط تیر آغاز می شود و تا اواسط ماه ادامه دارد. اکتبر.

اگرچه پلدختار به عنوان مرکز انجیر سیاه در کشور شناخته می شود و این محصول با کیفیت بالا می تواند تأثیر زیادی در اقتصاد شهرستان داشته باشد ، اما مشکلات باعث شده باغداران و کشاورزان از این محصول به مقدار کافی استفاده نکنند.

انجیر سیاه پلدختار هنوز در انتظار پردازش است

کامران آزادی ، یکی از پارک های روستا.زیوداراز کارهای اداره کل شهر پلدختر قدیم و به من بگو وی به آنلاین گفت: من یک و نیم هکتار باغ انجیر در منطقه دارم که منبع درآمد خانواده ، هزینه های زندگی و معیشت من است.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

وی اظهار داشت: منطقه ما از آب و هوای مطلوبی برای تولید انجیر سیاه برخوردار است و به همین دلیل 60 سال بعد هنوز باغداری شغل اصلی و اصلی مردم این منطقه است.

علی صفر میرزایی ، دیگر باغبان انجیر از روستای بن لار به من بگو وی با خبرنگار میهر گفت: پلدختار به دلیل کیفیت انجیر سیاه معروف است اما متاسفانه این محصول بی نظیر هنوز مارک دار نیست و از طرف دیگر با دوام کمتری به صورت تازه خورده می شود و در این حالت احساس به شدت احساس می شود

وی افزود: به دلیل ماندگاری کوتاه انجیر سیاه ، نیاز به صنعت تبدیل وجود دارد ، به طوری که می توان آنها را از انواع محصولات مانند مربا ، مرمر ، سرکه و … تهیه کرد که از اینجا به دست می آید و در بازار مصرف می شود. “

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

خشکسالی “رود موری” و خسارت باغ در این منطقه

هوشنگ آزادی یکی دیگر از ساکنان این روستا است.جورنتلاو گفت به من بگو “کمبود آب ، به ویژه در تابستان و در فصل جمع آوری انجیر ، به یک مشکل جدی برای باغداران و تهدیدی برای درختان انجیر و باغات منطقه تبدیل شده است. خشکسالی اخیر باعث خشک شدن آبهای” رودخانه میدیان “، خشکی و باغها آسیب دیده است.

وی اظهار داشت: عدم تسطیح ، تعریض ، ساقه و توسعه راه بین مزارع از دیگر مشکلات باغداران پلدختار است که نیاز به پیگیری مسئولان منطقه و اقدامات م andثر و به موقع دارند.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی چهره باغ انجیر را تاریک می کند

دردسر باغ ها در جیب دلالان است

“این باغبان اهل روستا است.”جورنتلوی افزود: به طور کلی مهمترین مشکل کشاورزان باغی و پلدختر وجود دلالانی است که کالاها را با قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می کردند و همین امر منجر به سود واقعی و عمده کالاها به جای درآمد کشاورز شده است.

علی سلطانپور دهیر.ایجاداو گفت به من بگو وی به آنلاین گفت: “از آنجا كه كشت انجیر در سالهای اخیر در منطقه گسترش یافته است ، گسترش تلاش های كشاورزی برای ارائه خدمات بهتر به كشاورزان از اهمیت زیادی برخوردار است.”

وی گفت: “گرانی سموم دفع آفات و تأمین کودهای شیمیایی یکی از نگرانی های کشاورزان در سال جاری است.”

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی چهره باغ انجیر را تاریک می کند

کمبود امکانات تبرید و بسته بندی

دهیارایجادوی افزود: با پایین آمدن سطح آب رودخانه کشکان ، خشکسالی رخ داده و محصولات زراعی کاشته شده است. هیدروفیل در بالادست ، نگرانی کشاورزان در مورد کشاورزی را دوچندان کرده است.

سلطانپور اظهار داشت: کمبود سردخانه و امکانات بسته بندی در شهر تأثیر بسزایی در کاهش واقعی قیمت این محصولات داشته و وجود دلالان و واسطه ها افزایش یافته است ، به ویژه در سال های اخیر کشاورزان قیمت خرید را اعلام نمی کنند.

وی در ادامه افزود: تشکیل تعاونی های مختلف به منظور تأمین و صادرات کالا می تواند این محصول استراتژیک را به حالت اولیه خود در کشور نزدیک کند.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

پیش بینی تولید 36000 تن انجیر سیاه

علی نظری ، رئیس پارک جهاد کشاورزی پلدختار این را گفت به من بگو وی به خبرنگار میهر گفت: اولین برداشت انجیر به نام “دبه” در باغ پلدختار از اوایل خرداد آغاز می شود و در اوایل تیر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: محصول دوم و اصلی انجیر در باغ پلدختار برداشت نام داردلتهاین کار از اواسط تیر آغاز می شود و در اوایل ماه اکتبر ادامه دارد.

رئیس باغبانی جهاد کشاورزی پلدخطار با اشاره به اینکه این شهرک حدود 2300 هکتار باغ انجیر دارد ، گفت: این شهرستان در حدود 1800 هکتار از باغات حاصلخیز انجیر تولید می کند.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

نظری گفت: به طور کلی این شهرستان حدود چهار هزار هکتار زمین در باغ دارد که 2300 هکتار آن باغ انجیر است.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال با تولید 20 تن در هکتار ، در مجموع 336 هزار تن انجیر در پلدختر برداشت شود.

انجیر سیاه پلدختر را به کشورهای همسایه صادر کنید

پلدختر به رئیس باغ جهاد کشاورزی یادآور شد: انجیر تولید شده در باغ شهر پلدختر به نام انجیر معمولی یا انجیر معمولی شناخته می شود و پرورش دهنده آن به نام انجیر سیاه شناخته می شود

نازنی افزود: ساخت کارگاه ها و کارخانه های توسعه بسته بندی ، فرآوری و سیستم های آبیاری تحت فشار یکی از برنامه های در دستور کار این بخش از شهرستان است.

وی گفت: درآمد سالانه یک باغ انجیر در شهرک پلدخطار حدود 100 میلیون تومان است.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

رئیس پارک جهاد کشاورزی پلدختر افزود: انجیر سیاه پلدختار علاوه بر تأمین تقاضای بازار داخلی به کشورهای همسایه به ویژه خاورمیانه و روسیه صادر می شود.

کمبود آب در باغات انجیر

نذری با اشاره به مشکل باغات انجیر یادآور شد: بیماری ها ، آفات طبیعی ، عدم مارک تجاری ، کمبود آب به ویژه در زمان خشکسالی و کمبود کارگاه های فرآوری از عمده ترین مشکلات انجیر کاران این شهرستان است.

شهردار مامولون سید حبیب الله مصابی نیز در این زمینه صحبت کرد به من بگو وی به مههر گفت: “انجیر سیاه متعلق به قسمت مشترک این منطقه است.”زیودارو “چله هول” که با حدود 1200 هکتار باغ انجیر ، با 30000 تن از این محصول و 300 میلیارد تومان در سال به بازار عرضه می شود.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

وی گفت: باغات انجیر لرستان و عمدتا شهر پلدختر به ویژه قسمت مشترک 95 درصد انجیر سیاه بازار لرستان و 30 درصد نیاز کشور را تأمین می کند.

انجیر 6000 نفر کار می کند

بخشدار مامولان افزود: 18000 روستای مامولان باکش با یک میلیون نفر جمعیت در حال ایجاد این نعمت بخشیده از طرف خداوند هستند.

تمام مصائب باغ انجیر پل دختر

موسوی با اشاره به مهمترین مشکلات باغات انجیر منطقه اظهار داشت: “بن لار” ، “لیت بار” ، “سارنجه” ، “دوآب” و “لشکر زیر انبار” در این منطقه به ویژه در تابستان و گرمای هوا و زمان برداشت: بحران آب انجیر.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی چهره باغ انجیر را تاریک می کند

وی افزود: جاده بین باغات انجیر در مناطق “چولهول” و “کلات” تا “لیت بار” و “جیرانبار” باید برای جابجایی ساکنان و انتقال محصولات انجیر تعریض و تعریض شود.

بخشدار مامولان افزود: به دلیل کاهش شدید جریان آب در رودخانه های “رودخانه میدیان” و “کشکان” ، تأمین آب و تبدیل فعلی باغات انجیر ، ساخت ایستگاه های پمپاژ آب در نتیجه تبرید و آبیاری قطره ای باغات انجیر ، بسته بندی و فرآوری انجیر یکی دیگر از نیازهای باغات انجیر در این منطقه است.

بحران آب در باغات انجیر

حجت الاسلام سید محسن موسیبی از پلدختر نیز به همین مناسبت سخنرانی کرد. به من بگو وی به خبرنگار میهر گفت: رودخانه “کشکان” خروجی اصلی شهر محسوب می شود و این خشکسالی موجب نگرانی کشاورزان ، باغداران و مردم منطقه شده است.

وی افزود: خشکی رودخانه کشکان روستاهای حاشیه رودخانه ، باغداران و کشاورزان به ویژه در مناطقی مانند باغات انجیر را تحت تأثیر قرار داده است.زیودار“بن لار” ، “زلگه” ، “جورانتل” ، “مورانی” ، “باباجید” و … با بحران آب روبرو هستند.

روزهای خشک میوه بهشت ​​/ سیل خشکسالی جلوه باغ انجیر را تاریک می کند

امام جمعه پلدخاتار افزود: “خشکی رودخانه های کشکان و مادیان رود سالهاست که در حال افزایش است و به ویژه در خشکسالی اخیر باعث نگرانی شدید باغات و کشاورزان شده است و ساخت سد در بالادست هنوز یک تقاضای جدی برای مردم “و لازم است.

حجت الاسلام مصابی می گوید: شهر پلدختر مرکز انجیر سیاه کشور است و مشکلات کشاورزان و باغداران خصوصاً در مورد کمبود آب نه تنها با دادن شعار بلکه با صرفه جویی در مصرف آب نیز برطرف می شود.

همچنین ، مهمترین مشکل صنعت باغبانی پلدختار عدم فرآوری کافی و صنایع غذایی است ، مشکلات مربوط به سردخانه و فرآوری و بسته بندی میوه پیگیری جدی تر از آن جدی است ؛ این مسئله تا تحقق روند فعلی معتمدین فاصله زیادی دارد

دکمه بازگشت به بالا