عمومی

راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی – دنیای 77

راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی - دنیای 77

سرماخوردگی ویروسی است که حلق و گلو را درگیر می کند. یک بیماری عفونی مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی که عمدتاً بینی را درگیر می کند. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، لرز، عطسه و سردرد شروع می‌شود و با علائمی مانند سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً پس از هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و برخی علائم می‌تواند تا سه هفته ادامه داشته باشد. .

به گزارش دنیای 77، فرادید وی ادامه داد: معمولاً می توان انتظار داشت کودکی که به مدرسه یا مهدکودک می رود، سالی 6 تا 10 بار دچار سرماخوردگی شود، همچنین برای بزرگسالان نیز ممکن است دو تا چهار بار در سال این اتفاق بیفتد، اگرچه این بیماری معمولاً بی ضرر است، اما سرماخوردگی علائمی مانند گلودرد، سبکی سر، تب خفیف و کاهش اشتها ممکن است چندان مضر نباشند.در حال حاضر درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد و اکثر افراد پس از دو هفته بهبودی بهبود می یابند و تنها این مشکل است. استراحت، مایعات فراوان می توان از طریق اقداماتی مانند نوشیدن انجام داد.

اما چگونه می توانیم از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

گام اول

1- مایعات فراوان بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به جایگزینی مایعاتی که از دست داده اید کمک کند و اگر تب دارید، ممکن است تا حدودی وضعیت را بهبود بخشد. شما می توانید مقدار زیادی آب، نوشیدنی های گرم بنوشید، اما به یاد داشته باشید که از قهوه، کافئین و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند.

2- سوپ مرغ بخورید. مطالعات اخیر نشان داده است که در میان داروهای خانگی، سوپ ممکن است بهترین گزینه برای کاهش التهاب، علائم و گرفتگی عضلات باشد. اگر مرغ دوست ندارید، می توانید برای خودتان سوپ سبزیجات درست کنید. خوردن سوپ مرغ می تواند به سرعت علائم را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع کند.

3- شستن دهان و گلو با آب نمک می تواند راه حلی ساده برای از بین بردن ویروس ها و حتی خارش گلو باشد. می توانید با اضافه کردن یک چهارم قاشق غذاخوری نمک به یک لیوان آب، محلول آب نمک تهیه کنید.

4- آب نبات سرد که التهاب را برطرف می کند. این آب نبات حاوی مسکن هایی است و می تواند گلودرد را کاهش دهد. محصولات حاوی اکالیپتوس و کافور و تسکین درد. آنها را هر دو تا سه ساعت یا طبق دستور مصرف کنید.

5- استفاده از اسپری بینی. گرفتگی بینی یکی از بدترین علائم سرماخوردگی است. اسپری بینی می تواند به کاهش ترشحات کمک کند. این محصول بی خطر حتی برای کودکان قابل استفاده است.

6- بدن درد و گلودرد ناشی از سرماخوردگی را با داروهای بدون نسخه (OTC) تسکین دهید. داروهای بدون نسخه (OTC) (ضد انعقادها، اسپری های بینی یا آنتی هیستامین ها) می توانند به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند. نکته مهم این است که طبق دستورالعمل روی برچسب محصول از آن استفاده کنید. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم می توانند نقش مهمی در تسکین درد داشته باشند. به خاطر داشته باشید که آسپرین را بدون تجویز پزشک به کودکان و نوجوانان ندهید.

7- تا حد امکان استراحت کنید. استراحت کافی می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. استراحت در خانه و نوشیدن مایعات فراوان می تواند روند بهبودی را تسریع کند. سعی کنید در طول روز بخوابید و حداقل هشت ساعت در شب بخوابید.

8- یک محیط خواب راحت برای خود ایجاد کنید. خوابیدن در اتاق خواب راحت و گرم بسیار مناسب است. با کنترل عواملی مانند دما، رطوبت و جریان هوا در اتاق می توانید از بروز علائم سرماخوردگی جلوگیری کنید.

دمای اتاق خواب را بین 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 و 23.9 درجه سانتیگراد) نگه دارید و می توانید از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که اتاق دارای هوای تازه است تا از رشد باکتری جلوگیری شود.

9- طب مکمل را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد از داروهای مکمل به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی ویتامین C و روی (روی) به عنوان داروهای سرماخوردگی ادامه دارد. اگر بعد از مصرف آنها احساس بهبودی کردید از این داروها استفاده کنید.

در حال حاضر، شواهد محدودی در مورد اثرات مصرف ویتامین C وجود دارد که دوره بهبودی را کوتاه می کند. همچنین مطالعات روی مکمل های روی نشان می دهد که اگر 24 ساعت پس از سرماخوردگی مصرف شود، می تواند علائمی مانند حالت تهوع و طعم بد دهان را تسکین دهد.

10- به پزشک مراجعه کنید. معمولا سرماخوردگی بدون مراجعه بهتر می شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که باید به پزشک مراجعه کنید. اینها شامل گلودرد و تب بالای 38.5 درجه سانتیگراد برای بزرگسالان است. اگر علائمی مانند سردرد، استفراغ، سینوزیت و درد قفسه سینه یا تنگی نفس بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک سه ماهه یا کودک نوپا تب داشته باشد، باید وضعیت آنها توسط متخصص اطفال بررسی شود.

مرحله دوم

1- به خود یادآوری کنید که درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما راه های موثری برای پیشگیری از آن وجود دارد. انجام اقدامات اساسی مانند شستن دست ها، تمیز کردن محیط اطراف و شستشوی دهان با آب نمک، همگی اقداماتی هستند که می توانند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهند.

برخلاف آنفولانزا، هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی بی تاثیر هستند زیرا ناشی از ویروس ها هستند و آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت موثر هستند.

2- دست های خود را مرتب بشویید. یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی، شستن مرتب دست‌ها است. این عمل در واقع به کاهش انتشار باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.

دست ها را با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از محصولات ضدعفونی کننده استفاده کنید. پس از قرار گرفتن در مکان های شلوغ مانند وسایل حمل و نقل عمومی حتما دست های خود را بشویید.

3- بینی و دهان خود را بپوشانید. هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان را با دستمال بپوشانید. این امر از گسترش آلودگی جلوگیری می کند. پوشاندن بینی و دهان هنگام سرماخوردگی خطر انتقال ویروس به افراد دیگر را کاهش می دهد. می توانید دیگران را تشویق کنید که هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانند.

4- تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید. سرماخوردگی یک بیماری بسیار مسری است. به راحتی به ویژه در کودکان و در مناطق پرجمعیت پخش می شود. گذراندن زمان در فضاهای عمومی شلوغ می تواند تا حدودی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند.

اگر سرما خورده اید، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید تا از شیوع آن جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید از تماس با افراد مبتلا خودداری کنید و ظروف و وسایل شخصی خود را از سرماخوردگی جدا کنید.

5- سطوح مختلف را ضد عفونی کنید. میکروب ها و باکتری ها به راحتی روی سطوح در مکان های مشترک مانند حمام یا آشپزخانه پخش می شوند. تمیز کردن و ضد عفونی کردن این مناطق اغلب می تواند به جلوگیری از گسترش سرماخوردگی کمک کند. روی فضاهای مشترک مانند حمام، توالت و سینک آشپزخانه تمرکز کنید. همچنین می توانید دستگیره درها را ضد عفونی کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا