عمومی

دهان و ۱۳ نشانه هشدار

دهان و ۱۳ نشانه هشدار

حفظ سلامت دندان ها برای بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی آزار دهنده دندان مهم است ، اما دندان هایی که خارج از سلامت آنها هستند می توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامت کلی شما به شما بدهند.

به گزارش دنیای 77 ، عصر ایران وی به نقل از بهترین زندگی نوشت: “مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به تشخیص یک مشکل درمانی تجویز شده کمک کند.” سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن ارتباط تنگاتنگی دارند ، بنابراین مراقبت از دندان بخشی جدایی ناپذیر در کل بهزیستی انسان است.

دندان ها و لثه های اطراف می توانند علائم هشدار دهنده ای در مورد سلامت کلی بدن ایجاد کنند. در اینجا برخی از مهمترین موارد ذکر شده است.

شما مستعد تحریک هستید

اگر به بیماری ریفلاکس معده (GERD) مبتلا هستید ، که به آن بیماری قلبی نیز گفته می شود ، دندانپزشک ممکن است قبل از اطلاع از آن اطلاعاتی کسب کند.

تحریک ناپایدار هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگردد و به دهان برسد ، که باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و بالینی با بزرگسالان و کودکان نشان داده است که ارتباطی بین مری و پوسیدگی دندان و بازگشت اسید معده وجود دارد.

دستگاه گوارش از دهان شروع می شود. با بازگشت محتویات مری و دهان به دندانها می توان شواهد آسیب مینای دندان را تشخیص داد. به همین دلیل است که دندانپزشکان ابتدا علائم پرخوری عصبی را به عنوان یک اختلال خوردن مشاهده می کنند که با اعمال بیش از حد و پاکسازی (اغلب از طریق حالت تهوع) تعریف می شود.

ممکن است در معرض خطر بیماری قلبی باشید

اگر به بیماری لثه مبتلا هستید – یک عفونت شایع که باعث تورم و حساسیت لثه می شود – قلب شما نیز ممکن است در معرض خطر باشد. برخی مطالعات نشان داده است که بیماری قلبی ، انسداد رگ ها و سکته مغزی ممکن است با التهاب باکتریایی و عفونت دهان در ارتباط باشد ، اما این پیوند هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

یک مطالعه بزرگ در سال 2016 که در مجله Circulation 2016 منتشر شد ، نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری لثه حتی پس از اصلاح بسیاری از عوامل مانند سیگار کشیدن ، تحصیلات و دیابت ، از بیماران بهتر عمل نمی کنند. آنها در معرض اولین حمله قلبی خود قرار دارند.

شما ممکن است دیابت داشته باشید

اگر در معرض پوسیدگی دندان هستید ، رژیم غذایی با قند زیاد یا بهداشت نامناسب دهان ممکن است دلیل اصلی این بیماری نباشد و بهتر است سطح قند خون خود را بررسی کنید. اگر مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستید ، اگر قند خون از کنترل خارج شود ، خطر پوسیدگی دندان بیشتر است.

با افزایش سطح قند خون ، قند و نشاسته بیشتر معمولاً با باکتری های موجود در دهان انسان ارتباط برقرار می کند و منجر به تشکیل پلاک می شود که می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. همچنین ، مطالعه ای که در سال 2013 در مجله پریودنتولوژی بالینی منتشر شد ، نشان داد که بیماری لثه تأثیر منفی بر کنترل قند خون ، عوارض دیابتی و شرایط دیابت ، از جمله دیابت نوع 2 و دیابت احتمالی حاملگی دارد. .

ممکن است در معرض خطر بیماری کلیوی باشید

سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند برای هر شخصی ، به ویژه افرادی که مشکلات کلیوی دارند ، مشکل ساز شود. یک مطالعه بزرگ در سال 2015 بر روی 13،78.4 شرکت کننده ، که در مجله پریودنتولوژی بالینی منتشر شده است ، نشان داد که بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه ، از جمله بیماری شدید لثه ، 41 درصد بیشتر احتمال مرگ دارند. خطر در بیماران با لثه سالم 32٪ بیشتر بود.

به گفته محققان ، پریودنتیت یا بیماری لثه می تواند یک بار التهابی سیستمیک به بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه اضافه کند ، که می تواند منجر به افزایش مرگ و میر شود. در حقیقت ، محققان کشف کرده اند که بیماری لثه می تواند خطر مرگ را افزایش دهد ، مانند دیابت ، که یک عامل خطر شناخته شده برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه است.

شما نوشیدنی های شیرین بسیار بیشتری مصرف می کنید

اگر احساس حساسیت زیاد در دندان های خود دارید یا از پوسیدگی مکرر دندان رنج می برید ، می توانید شیرین کننده مورد علاقه خود را سرزنش کنید ، اما باید به آنچه می نوشید نیز توجه کنید. غذاها و نوشیدنی های شیرین می توانند باکتری ها و اسیدهای موجود در دهان را فعال کنند که این دو دلیل اصلی پوسیدگی دندان است.

باکتری های موجود در دهان از قند موجود در نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند. این شرایط می تواند باعث تشکیل پلاک شود ، به باکتری ها اجازه می دهد برای مدت طولانی در اطراف دندان ها بمانند و در نهایت اسیدهایی تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندان می شوند. همچنین ، بسیاری از نوشیدنی های شیرین ، از جمله نوشیدنی های گازدار و آب میوه ها ، محصولات اسیدی هستند که می توانند به مینای دندان آسیب برسانند.

ممکن است به یک بیماری خود ایمنی مبتلا باشید

بزاق با پاکسازی ذرات غذا از دندان و لثه و تأمین مواد معدنی قوی مانند کلسیم و فسفات به دندان ، نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان دارد. خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که بزاق به اندازه کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نشود. این شرایط ممکن است گاهاً در بعضی موارد ، مثلاً در نتیجه استرس یا اضطراب ، رخ دهد.

با این حال ، خشکی دهان مداوم می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد و خطر پوسیدگی دندان یا عفونت های قارچی را افزایش دهد. خشکی دهان می تواند به دلیل دیابت ، سکته ، عفونت های مخمری دهان ، بیماری آلزایمر ، استعمال دخانیات و الکل و حتی یک بیماری خود ایمنی مانند سندرم سونگرن ایجاد شود.

سندرم شوگرن هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم تولید بزاق و اشک ، حمله می کند ، وضعیتی که اغلب با بیماری های دیگر مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید همراه است.

اعصاب شما ممکن است آسیب ببیند

خشکی دهان همچنین می تواند در اثر آسیب به اعصاب کنترل کننده غدد بزاقی برای تولید بزاق باشد. اگر اخیراً از ناحیه سر یا گردن آسیب دیده اید و دهانتان خشک شده است ، برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید. مشکلات مضر بسیاری وجود دارد که می تواند انتهای عصب را تحت تأثیر قرار دهد.

دلایل احتمالی دیگری برای خشکی دهان وجود دارد ، از جمله عوارض جانبی فشار خون بالا ، افسردگی و مشکلات مثانه مانند اشعه و گیاهان خشک تجویز شده برای شیمی درمانی.

از دهان شویه نامناسب استفاده می کنید

اگر هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن آب سرد حساسیت دندان احساس می کنید ، باید صورت خود را بشویید. برخی از دهانشویه ها حاوی اسیدهایی هستند که در نهایت می توانند با فرسودگی مینای دندان حساسیت دندان های شما را افزایش دهند و به لایه میانی دندان آسیب بیشتری وارد کنند.

اگر مشکلی دارید ، با دندانپزشک خود در مورد استفاده از محلول های طبیعی فلوراید صحبت کنید. همچنین کنار گذاشتن سایر احتمالاتی که منجر به حساسیت دندان می شوند ، از جمله کوتاه شدن بیش از حد ، بیماری لثه ، ترک خوردن دندان ، دندان قراضه شده ، محصولات سفید کننده دندان ، ساخت تیغه و غذاهای اسیدی مهم است.

کمبود ویتامین D دارید.

مطالعه منتشر شده در مجله Nutrients در سال 2020 نشان داد که کمبود ویتامین D با انواع مشکلات بهداشت دهان و دندان ، از جمله پوسیدگی دندان ، بیماری لثه ، برخی سرطان ها و حتی مرگ استخوان فک همراه است. محققان می گویند ، حفظ سطح سالم ویتامین D با سلامت دهان و دندان در طول زندگی ارتباط دارد.

همچنین ، مطالعه منتشر شده در شماره 2018 BMJ Open Diabetes Research and Care نشان داد که بیماری لثه و کمبود ویتامین D به تنهایی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد ، اما در صورت بالا بودن خطر ، دو مورد دیگر وجود دارد. دریافت ویتامین D کافی نه تنها برای سلامت دهان و دندان بلکه برای سلامت کلی بدن انسان نیز مهم است.

ممکن است لازم باشد از نظر HIV آزمایش شوید

از آنجا که اچ آی وی / ایدز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و مبارزه با عفونت را دشوار می کند ، افراد آلوده به ویروس بیشتر در معرض مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند. به طور خاص ، افراد مبتلا به HIV / AIDS اغلب دچار خشکی دهان مزمن ، التهاب لثه ، از دست دادن استخوان در اطراف دندان ها ، حشرات ، پوست صورت ، تبخال ، سوزش ، زبان خشن ، لکه های سفید و پوسیدگی دندان می شوند. انجام می دهند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که افراد بین 13 تا 64 سال حداقل یک بار از نظر HIV آزمایش شوند. افراد در معرض خطر باید هر ساله این آزمایش را انجام دهند. به یاد داشته باشید که شما می توانید بدون دانستن سیگنال HIV آلوده شوید ، بنابراین توجه به سرنخ هایی که سلامت دهان را فراهم می کنند مهم است.

کلسیم کافی دریافت نمی کنید

اگر به طور منظم پوسیدگی دندان دارید ، ممکن است بررسی رژیم غذایی مفید باشد. مطالعه ای که در سال 2014 در مجله تحقیقات بالینی دهان و دندان منتشر شد ، نشان داد که بیشتر زنانی که به طور منظم دچار پوسیدگی دندان می شوند ، دارای مقدار بسیار کمی کلسیم و ویتامین D و مقدار قابل توجهی پروتئین ، سودا و قند هستند. بیشتر از سایر زنان مصرف کنید.

استخوان های شما ضعیف می شوند

اگر به پوسیدگی مکرر دندان و کمبود کلسیم مشکوک هستید ، این وضعیت همچنین می تواند زنگ خطری برای استخوان های شما باشد. بدن تقریباً کل کلسیم (حدود 99٪) را در استخوان ها و دندان ها ذخیره می کند تا از عملکرد و ساختار آنها پشتیبانی کند. استخوان های شما تا سن 30 سالگی به اوج تراکم خود می رسند.

با افزایش سن ، تخریب استخوان انسان سریعتر از بازسازی اتفاق می افتد ، که در نهایت می تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد ، به خصوص اگر کلسیم کافی دریافت نکنید. پوکی استخوان یکی از دلایل عمده شکستگی باسن ، مهره ها ، مچ ، دنده ها و سایر استخوان های بدن شناخته شده است. منابع خوب کلسیم شامل ماست ، آب پرتقال غنی شده ، پنیر ، شیر ، توفوی غنی از کلسیم ، کنسرو ماهی قزل آلا ، سبزیجات برگ و شلغم است.

ممکن است آرتروز داشته باشید

اگرچه ارتباط بین این دو به طور کامل درک نشده است ، اما به نظر می رسد ارتباطی بین آترواسکلروز و آرتریت روماتوئید ، یک بیماری خودایمنی باشد. کارشناسان بر این باورند که برخی از انواع آسیب ها ، احتمالاً مربوط به عفونت باکتریایی ، می توانند باعث بروز آرتریت روماتوئید مستعد تبخال دستگاه تناسلی در افراد شوند.

بیماری لثه اغلب به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها و تشکیل پلاک روی دندان ایجاد می شود و نوع خاصی از باکتری ها می توانند باعث سیترولین شوند ، پروتئین ها را تغییر داده و احتمالاً باعث ایجاد مقاومت می شود که بر رشد دیواره داخلی مفاصل تأثیر می گذارد.

یک مطالعه در سال 2019 که در مجله Arthritis Research and Therapy منتشر شد نشان داد که شرایط بیماری لثه به طور قابل توجهی از کنترل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بدتر است و شدت بیماری لثه به طور قابل توجهی با فعالیت روماتیسمی ارتباط دارد. بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا