جامعه و خانواده

«دل بسته» همسر باشید نه «وابسته»

«دل بسته» همسر باشید نه «وابسته»

یک روانشناس درباره تفاوت دلبستگی و وابستگی در روابط زوجین اظهار داشت: به طور کلی مشاهده می شود که در رابطه عاشقانه زوجین مرز دلبستگی و وابستگی مشخص نیست، مدیریت می کند اما وابستگی آفتی است که رابطه را به شکست تهدید می کند. .

شبنم طلوعی در گفت وگو با دنیای 77، به رابطه زناشویی که به وابستگی و محدودیت در حریم خصوصی زوج آلوده شده است اشاره دارد. از بین می رود و به سرعت از بین می رود، وی گفت: دلبستگی رابطه ای خاص و پایدار بین دو نفر است که به خواست و میل هر دو فرد شکل می گیرد. اما وابستگی به رابطه ای اطلاق می شود که وجود یک فرد به دیگری بستگی دارد. همانطور که برخی از زوج ها این ضرب المثل را می شنوند که «اگر همسرم نبود، می مردم»، دلبستگی در واقع یک مکانیسم طبیعی برای بقا و وابستگی به یک مکانیسم پاتولوژیک است.

این روانشناس صمیمیت در روابط زناشویی را ترکیبی از عاطفه، بیان، هماهنگی، همبستگی، رابطه زناشویی، حل تعارض، خودمختاری و عناصر هویتی می داند و می گوید: در واقع زوجین باید به راحتی عواطف، باورها و نگرش های خود را به اشتراک بگذارند. دیگر. اختلافات را با یکدیگر حل کنید و میزان همکاری صمیمانه بین زوجین و تعهد آنها به یکدیگر مهم است، میزان عزت نفس و استقلال هر یک از آنها نیز مهم است.

به گفته وی، دلبستگی بی قید و شرط است و عشق و وابستگی نوع دوستانه، عشق بی قید و شرط و خودخواهانه است، به طوری که زوج های مرتبط به تقویت یکدیگر علاقه مند هستند. اما در وابستگی مانع رشد یکدیگر می شوند.

طلوعی پیامد دلبستگی را آرامش و نتیجه وابستگی را شکست عنوان کرد و افزود: دلبستگی از احساس امنیت و صمیمیت و وابستگی از احساس ناامنی شکل می گیرد. به گونه ای که دلبستگی به فرد آزادی می دهد و وابستگی آزادی را از فرد سلب می کند. از سوی دیگر زوج ها دوست دارند همسرشان شبیه آنها باشد. اما در وابستگی سعی می کنند هر طور که می خواهند همسرشان را تغییر دهند.

این روانشناس معتقد است: در دلبستگی، شدت احساسات مثبت و منفی نسبت به فرد مورد علاقه متعادل است، اما در مورد وابستگی، احساسات مثبت نسبت به همسر خارج از کنترل است.

وی خاطرنشان کرد: تعادل، عشق، احترام و امنیت و حفظ استقلال و شخصیت زوجین مهم است. نابود کنید، زیرا موفق ترین رابطه عاطفی رابطه ای است که در آن آزادی و شخصیت فردی حفظ شود.

طلوعی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر اگر این آزادی از حد خود فراتر رود و به جایی برسد که دو نفر نتوانند صمیمیت سالم با یکدیگر احساس کنند و به وحدت برسند، احتمالاً روابط بین زوجین تیره می شود. آسیب می بیند و از بین می رود.

این روانشناس در پایان صحبت های خود تاکید کرد: زوجین هرگز با فعالیت های حرفه ای خود احساس استقلال خود را از دست ندهند تا به روابط زناشویی آنها لطمه وارد نشود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا