حوادث و رویداد

در ماجرای پلنک قائمشهر چه کسی مقصر بود؟

در ماجرای پلنک قائمشهر چه کسی مقصر بود؟

بیچاره از یک طرف فرار کرد و از هر طرف مردم فریاد زدند. با این حال آنها گوشی موبایل خود را از دست نخواهند داد و باید این لحظات را نیز ثبت کنند! پس از ساعت ها تعقیب و گریز، چندین گلوله شلیک شد و زندگی پلنگ قمشهر پایانی تلخ داشت.

هیچ کس برای مقابله با حیوانات گم شده آموزش ندیده است. نه آتش سوزی، نه هلال احمر، نه مردم، نه محیط زیست. در نهایت بدون پلیس راهی نیست!

اما این داستان به یک روز ختم نمی شود. در آن سوی ایران عده ای قصد داشتند با تراکتور خرسی را بگیرند که کمرش بشکند و حیوان بیچاره را بکشد.

در حالی که ویدئوهایی از انقراض حیوانات نادر در کشورمان در حال ضبط است، صحنه هایی از مردم در سراسر جهان در شبکه های اجتماعی دیده می شود که با عابران پیاده در انتظار عبور مادر و فرزندانشان از جاده یا پریدن خرس دوستدار طبیعت به داخل رودخانه روبرو هستند. از آنها و با خوشحالی تصویر او را می گیرد.

به نظر می رسد بین ما و آنها تفاوت چشمگیری وجود دارد. آنها برای مقابله با چنین صحنه هایی آموزش دیده اند و ما نه. اما چه کسی مسئول آموزش مردم است؟ آژانس حفاظت از محیط زیست که حتی سلاح بیهوشی ندارد؟

اما اینکه بگوییم در این مورد فرهنگ سازی نشده اشتباه است. نقش یوزپلنگ ایرانی در لباس خشن تیم ملی به تنهایی کار بزرگی بود و به همه دنیا نشان داد که ما هم این گونه حیوانات را داریم اما حفاظت از آنها کمی برایمان سخت است. اما از نظر برنامه آموزشی در این مورد می توان به سریال «پایتخت» اشاره کرد. وقتی فریبا از گفتگوی مهمانش با پلنگ مازندرانی خوب می شود و ناجی حیوان می شود اما خودش ناتوان است.

اگرچه بسیاری از کشورها، از جمله آلمان، شبکه های اختصاصی برای آموزش انسان و حیوان و آموزش حیوانات دوستی به فرزندان خود دارند، اما ما هیچ برنامه ای برای این کار نداریم، اما گاهی اوقات از پشت بام می افتیم و از حیوانی به عنوان اسباب بازی برای فرزندانمان استفاده می کنیم. آن را نگه داشتیم تا دلش سیراب نشود. حالا می‌خواهد آن حیوان مرغ یا خرگوش، سگ یا همستر باشد.

اگرچه اجداد ما با حیوانات مهربان بودند و حتی خود را فدای آنها می کردند، اما وقتی صحبت از داستان ها می شود، وقتی صحبت از “ورودی که قرعه اش مرده” به میان می آید، شایعات و باورهای رایج در مورد ظلم سگ ها و نازک شدن موهای گربه مطرح می شود. تصاویر شکار الدین شاه با یک پلنگ زنده مانده نیز در راس تمام اسناد حیوان دوستی ما قرار دارد! اما کمتر کسی می داند که در مشهد مقدس هدیه جالب و عجیبی برای سگ ها در سال های دور وجود داشته است. در واقع این کمک ها برای سگ ها و حیواناتی بود که با همراهی کاروان زائران در مشهد مقدس، اجازه حفظ حریم حرم امام رضا (ع) را نداشتند. وارد حرم شوید. صاحبان این سگ ها به وقفخانه ای که برای این منظور ساخته شده مراجعه می کنند و سگ ها را برای تغذیه در آنجا رها می کنند.

متأسفانه حتی در کتاب های درسی نیز آموزش نحوه برخورد با حیوانات وجود ندارد، بحثی از ارزش حیوانات در طبیعت وجود ندارد.» پلنگ نقش مهمی در طبیعت دارد.

هوشنگ ژیایی، کارشناس حیات وحش و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار دنیای 77، اظهار کرد: باید در این زمینه به مردم به ویژه کودکان آموزش های لازم داده شود زیرا تا زمانی که حیوانات آسیب نبینند به انسان حمله نمی کنند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به دلیل کاهش طعمه پلنگ ها، پلنگ ها به ویژه آنهایی که به هر دلیلی قادر به شکار نیستند، در شهرها و روستاها در جستجوی غذا به ویژه سگ که علاقه زیادی به آن دارند، تردد می کنند. می گوید یکی از دوستان کردستانی با من تماس گرفت و به من گفت حیوانی یکی از سگ هایش را گرفته است. وقتی چک کردم متوجه رد پلنگ شدم. در بسیاری از نقاط ایران از جمله ویرجینیا پلنگ هایی در اطراف شهر دیده می شود که بسیاری از آنها برای شکار سگ می آیند. طبیعی است و حتی در هند پلنگ ها آزادانه در شهرها پرسه می زنند و توسط انسان ها مزاحم نمی شوند. گاهی پلنگ ها مسافت های طولانی را طی می کنند تا به طعمه خود برسند. به عنوان مثال، دوربینی که اخیراً در جزیره دریاچه اشک در پارک ملی ارومیه نصب شده است، برای اولین بار تصاویری از یک پلنگ را ثبت و مخابره کرده است که اتفاقی نادر است زیرا زیستگاه پلنگ که در دامنه کوه های سهند قرار دارد، ده کیلومتر است. از جزیره. این جزیره باید مسافت های طولانی بین سکونتگاه ها، لجن، آب های عمیق و کم عمق را طی کند.

او گفت: «انسان‌های ما تقریباً با حیوانات بیگانه هستند. در کشور ما. بسیاری از کشورها باغ وحش های مختلفی در سطح محلی، استانی و ملی دارند و کودکان می توانند با حیوانات اطراف آشنا شوند و بیشتر کشورها باغ وحشی برای کودکان دارند تا بتوانند حیوانات را بشناسند و لمس کنند. حیوانات .. ارتباط عاطفی بین حیوانات و کودکان ایجاد می کند اما در کشور ما این اتفاق نمی افتد و علاوه بر آن از شفاهی برای گفتن داستان های عجیب و غریب برای کودکان استفاده می شود. حتی در شعر نمونه هایی از این دست وجود دارد، مانند شعر سعدی: «ترحم بر پلنگ تیز دندان / ظلم به گوسفند».

ضیاء گفت: معمولا خانواده ها تصویر خوبی از حیوانات ندارند و همیشه از قرار گرفتن در این شرایط می ترسند. رسانه های خارجی کارهای آموزشی زیادی روی حیوانات انجام می دهند، اما چقدر در کشور ما درباره ارزش های حیات وحش و نحوه برخورد با حیوانات برنامه ریزی شده است؟ در بسیاری از کشورها سفرهای طبیعت گردی برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود که به تازگی در کشور ما آغاز شده اما به درستی اجرا نشده است. متأسفانه بسیاری از دانشجویان محیط زیست حتی شهر را ترک نکرده اند در حالی که پنجاه درصد کارشان در طبیعت است».

وی همچنین با اشاره به پارک پردیسان گفت: پارک پردیسان قرار بود بزرگترین پارک طبیعت خاورمیانه باشد و با اقلیم های متنوع ایرانی از زیستگاه هیراکان تا بندر تالاب انجلی و کویر ایران با گونه های جانوری ایجاد شود. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. ما در تلاش هستیم تا زمین های آن را از غارت مستأجران حفظ کنیم، وجود چنین مکانی بر روحیه کودکان و حتی دانش آموزان تأثیر مثبت دارد.»

ضیاء معتقد است: اتفاقی که برای پلنگ در قمشهر افتاد نمونه نادری است و امیدوارم دیگر شاهد چنین صحنه ای نباشیم، اما نباید فراموش کرد که بسیاری از مردم پلنگ را دنبال کردند، موجودی که در ابتدا ساکت بود، بسیار وحشتزده. ، حتی این دو مامور مجروح شدند متاسفانه نیروهای حفاظت محیط زیست تجهیزات و ابزار کافی ندارند چه برسد به ماموران انتظامی آموزش کافی در مورد بیهوشی حیوانات ندیده اند آموزش نیروی انتظامی و آتش نشانی به نظر من اگر حیوانات حیوانی را می بینند باید از انجام هر کاری که حیوان را می ترساند خودداری کنند و وقتی حیوان به مکانی پناه می برد منتظر ورود کارشناسان محیط زیست باشید و از نزدیک شدن به آن خودداری کنید. اما اگر پلنگ سرگردان و عصبانی در قمشهر به انسان آسیب برساند، عملکرد نیروی انتظامی در آنجا باید مورد سوال رسانه ها و مردم قرار گیرد. شکسته خواهد شد.”

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا