استانی

در فصل گرم، مراقب “تب کریمه کنگو” باشید

در فصل گرم، مراقب "تب کریمه کنگو" باشید

دنیای 77/ خوزستان رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: از علائم تب کریمه کنگو در انسان می توان به سردرد، تب بالا، کمردرد و درد مفاصل و عضلانی، سوزش سر دل، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و گونه های قرمز، خونریزی های گاه به گاه، سوزن یا خونریزی شدید اشاره کرد. ” یا خونریزی بینی و یرقان.

دکتر شایسته شمی پور در خصوص علت ابتلا به تب کریمه کنگو گفت: این بیماری یک بیماری حاد تب دار خونریزی دهنده است که بیشتر از طریق کنه منتشر می شود. اگرچه این ویروس مختص حیوانات است، اما CCHF در انسان نیز شایع است. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز بالاست.

به گزارش دنیای 77 به نقل از مرکز بهداشت غرب اهواز، وی گفت: به نظر می رسد شیوع بیماری در فصل گرم سال و همچنین در فصل فعال تشدید شود. علائم تب کریمه کنگو در انسان شامل سردرد، تب بالا، کمردرد و درد مفاصل و عضلانی، درد شکم، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و قرمزی گونه ها، خونریزی یا خونریزی شدید یا خونریزی بینی، خواندن و یرقان است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: علائم یک تا سه روز پس از گزش کنه آلوده یا پنج تا شش روز پس از تماس با حیوان آلوده ظاهر می شود. پس از چند روز بیماری شروع به خونریزی می کند. خونریزی یک عامل خطر اصلی برای بیمار است و اغلب به دلیل خونریزی شدید داخلی منجر به مرگ می شود. مرگ و میر ناشی از این بیماری زیاد است و به 30 درصد می رسد.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از بیماری ها گفت: از خرید و کشتار دام در معابر خانگی، عمومی و عروسی، عزاداری، زیارت و… خودداری کنید. گوشت و فرآورده های دامی را از فروشگاه های مجاز تهیه کنید و از فروشندگان خیابانی یا فروشندگان غیرمجاز در خیابان خرید نکنید.

شمی پور افزود: فرآورده های گوشتی را با آنلاین دامپزشکی خریداری کنید. از دفع اجساد، احشاء، خون و حیوانات بدون استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش و روپوش خودداری کنید.

او گفت: گوشت تازه را حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید. پس از تماس با گوشت، شته ها و شته ها حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: جگر دام تازه ذبح شده را 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال بگذارید و سپس خوب بپزید. از فروشندگانی که با گوشت تازه ذبح شده کباب درست می کنند خرید نکنید.

توجه داشته باشید که این بیماری در گاو بدون علامت است، بنابراین در صورت تماس با گاو یا خوردن گوشت غیر ایمن و علائم تب یا خونریزی از قسمت تحتانی پوست یا مخاط، حتما به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا