جامعه و خانواده

حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال؛ «عقب‌گرد»

یک کارشناس مدیریت اکولوژی و حیات وحش در واکنش به حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از روی پیراهن تیم ملی گفت: حذف تصویر از پیراهن تیم ملی مناسب نیست چرا که یوزپلنگ به عنوان یک گونه چتری ممکن است توجه مردم را به سایر گونه های در معرض انقراض جلب کند. . گونه ها تا این مشکل را حل کنند. علاوه بر این، این تصویر باعث ایجاد نگرانی‌های زیست‌محیطی برای انسان‌ها به‌عنوان یک کل، با تمرکز ویژه بر حیات وحش شده است.

به گزارش دنیای 77، در آستانه رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر، تصویر یوزپلنگ آسیایی از روی پیراهن حذف شده و به گفته سازنده آن تنها نشان پوست یوزپلنگ طراحی شده است. این است حسن اکبری – معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست وی به دنیای 77 گفت: بخشی از توجه فعلی مردم، محیط بانان و رسانه ها به یوزپلنگ آسیایی حاصل فعالیت هایی مانند نقش آفرینی یوز بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال بود.

بیشتر بخوانید: واکنش های محیطی به حذف یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال

اکنون عبدالله سالاری – محیط زیست و مدیریت حیات وحش – در گفت و گو با دنیای 77، وی در واکنش به حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از روی پیراهن تیم ملی گفت: صددرصد مخالف این حرکت هستم. زمانی که تصویری از یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی ظاهر شد، نه تنها گونه یوزپلنگ را تحت تاثیر قرار داد، بلکه باعث نگرانی های زیست محیطی به ویژه در تمرکز بر مسائل حیات وحش در کل مردم شد.

حذف یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال

وی همچنین افزود: شاید مواردی مانند آلودگی هوا و سایر آلودگی های محیطی با مفهوم یوزپلنگ سازگاری نداشته باشد اما یوزپلنگ به نمادی برای تنوع زیستی و حفاظت از حیات وحش تبدیل شده است در نتیجه حذف این تصویر از تیم ملی درست نیست. پیراهن از آنجایی که یوزپلنگ یک گونه “چتری” است (گونه ای که گونه های دیگر را می پوشاند) می تواند توجه مردم را به سایر گونه های در معرض انقراض جلب کند تا آنها نیز بتوانند از این مشکل خلاص شوند.

سالاری تاکید کرد: در شرایط کنونی به جای پاک شدن چهره یوزپلنگ از روی پیراهن تیم ملی به دلیل مرگ و از دست دادن یوزپلنگ آسیایی باید بیشتر به آن توجه شود. برای جلب توجه بیشتر به این گونه ها، علاوه بر شترمرغ، باید از تصاویر دیگر گونه های در حال انقراض مانند U روی پیراهن تیم های فوتبال – که محبوب است – یا تیم های باشگاهی استفاده کنند. حذف این تصویر نوعی بازگشت به گذشته است.

وی درباره نشان دادن بخشی از الگوی پوست یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی گفت: به نظر می رسد افراد جامعه در مورد گونه یوزپلنگ آگاهی کافی و لازم را ندارند تا متوجه نقش پوست آن بر روی پیراهن شوند، بنابراین حضور تنها بخشی از الگوی پوست با استفاده از پوست گویا نیست. به عبارت دیگر ممکن است فیلم برای مخاطب گنگ باشد و مردم نتوانند از این موضوع برداشت محافظتی داشته باشند. مخاطبان کمتر تفاوت پوست یوزپلنگ، پلنگ و گونه های دیگر مانند آنها را تشخیص می دهند، بنابراین دیدن یوزپلنگ در زندگی واقعی با همان شکل و شمایل یوزپلنگ می تواند نگرانی های ما را به شکلی بهتر و مفهومی به دیگران منتقل کند. مسیر. .

این کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش درباره استفاده از تصویر یوزپلنگ بر روی پیراهن سایر ورزش های پرطرفدار گفت: این اتفاق باید در سایر ورزش های پرطرفدار مانند کشتی، والیبال، بسکتبال و … بیفتد البته این موضوع ضروری است. ابتدا بررسی کنید کدام گونه های در حال انقراض از نظر ساختاری با بازی داده شده سازگاری دارند؟ از طریق این فعالیت‌ها، مردم آموزش و فرهنگ می‌یابند و دغدغه حفاظت از حیات وحش را بیشتر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود تصویر یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی توجه بین المللی را به تیم ملی جلب می کند، توضیح داد: وجود تصویر یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی و حضور تیم ملی در جهان . جام ها و سایر مسابقات خارجی کنجکاوی تماشاگران را برمی انگیزد. این نقش چه چیزی را تداعی می کند؟ طبیعتا سابقه استفاده در سایت فدراسیون وجود دارد و مطالعه آن توجه بین المللی را به این موضوع جلب کرده است. در برخی موارد، این وضعیت می‌تواند به فرصت تبدیل شود، زیرا پتانسیل سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و بودجه‌های بین‌المللی در زمینه حفاظت از حیات وحش را داریم و می‌توانیم از حمایت‌های آن‌ها بهره ببریم.

سالاری در پایان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نکته اصلی که باید به آن توجه شود نه تنها حفاظت از شترمرغ، بلکه حفاظت از زیستگاه های شتر است. نگرانی مردم در مورد عکس یوز روی پیراهن تیم ملی افزایش یافته است. بنابراین با حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ می توان از گونه های شاخص و مهم دیگر مانند آهو، بز، گوسفند، میش، بز و انواع پرندگان مانند یونجه ها محافظت کرد. یاز نه تنها نماد حفاظت از این گونه است، بلکه می تواند نماد حفاظت از زیستگاه نیز باشد و باعث نگرانی در مورد حفاظت از زیستگاه شود.

حذف یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا