جامعه و خانواده

حبیب‌الله – دنیای 77

حبیب‌الله - دنیای 77

دنیای 77 / بوشهر نام او حبیب الله است ، 55 ساله است. سلام بر همه مهاجران افغان. وی اهل ولایت بدخشان در افغانستان است. او فارسی را خوب می داند و می گوید تاجیک است.

هم برادران افغان من که زندگی برهنه ای در این سرزمین دارند و ستون های خانه های خوش ساخت بر دوش آنها قرار دارد.

نام او حبیب الله است ، 55 ساله است. سلام بر تمام مهاجران افغانستانی. وی اهل ولایت بدخشان در افغانستان است. او فارسی را خوب می داند و می گوید تاجیک است. مطابق وی گفت: “استاد حبیب الله ، ریال امسال در مقابل واحد پول افغانستان کاهش یافته است. چرا در ایران ماندید؟” او می گوید: “محافظت”. ما در افغانستان امنیت نداریم. یادآوری پیامک را از پدر یک دانشجوی افغانستانی به دست آوردم و گلویم را گرفت و من نجوا کردم: “زندگی پدرم کجاست؟”. من از نخبگان در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی کشورش تعجب کردم. من می خواهم بیشتر بدانم من به او درباره دوست قدیمی ام عزیزالله حسین گفتم. از پدر و مادر و همسران فرزندان عزیزالله که در حمله بمبی به حرم امام رضا (ع) به شهادت رسیدند. من در مورد زخم های مشترک بی پایان که این دو همسایه ایجاد کرده اند صحبت می کنم. می گویم بنشین می گوید نمی توانم آرام بنشینم. به نظر می رسد این افراد ایستاده به دنیا آمده اند و ایستاده در حال مرگ هستند. وی گفت: “ما از مردم ایران بسیار تشکر می کنیم ، آنها افراد خوبی هستند و ما را به خوبی بازی می کنند.” به او می گویم از شما متشکریم. شما زندگی برهنه این زمین را دفن می کنید ، ستون های خانه ما بر شانه های شما بلند می شود. او لبخند می زند و چه لبخندی برای قوانین و تلخی ، چه لبخند قابل قبولی برای این مرد دارد.

* چند فرزند دارید؟

من دو دختر و سه پسر دارم.

* خدا رحمت کند آنها ایران هستند؟

آنها افغانستان نیستند.

* چند سال دارند و چه کاری انجام می دهند؟

پسران من در حال تحصیل هستند ، یکی از آنها در دانشگاه تحصیل می کند. یکی از دخترانم نیز از دانشگاه فارغ التحصیل شده و در فرودگاه کابل کار می کند. دختر کوچکم هم به مدرسه می رود.

* خانه شما در استان بدخشان کجاست؟

ما در مرز با تاجیکستان هستیم. رودخانه ای وجود دارد ، به نام “آمور دریا” *. یک طرف ما هستیم و طرف دیگر تاجیکستان. بین ما و برادران تاجیک ما دریایی وجود دارد.

* جیحون

* کار مردم بدخشان چیست؟ آیا ماهیگیری دارید؟

هوا بسیار سرد است و ماهی های دریایی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. زمستان کاملا یخی است و امکان ماهیگیری وجود ندارد. مردم بیشتر کشاورزی می کنند. بدخشان نتایج خوبی دارد. لعل بدخشان مشهور است. مرواریدهای قرمز ، که شاعران آن را با “سال آزمایشگاه” مقایسه کرده اند. فیروزه و طلا ، لاجورد و زمرد ، انواع زردآلو معدنی ، انار ، سیب ، گیلاس ، چهار مغز نیز در قلب بدخشان فرآوری می شود که ما خودمان کمتر می گیریم و نمی توان آن را صادر کرد.

س: حال س myال من این است که آیا شما به دلیل ناامنی یا نداشتن شغل و عدم کار کافی فقط برای کار به ایران آمده اید؟

این برای ناامنی است. اگر امنیت وجود داشته باشد ، افغانستان بهتر از ایران عمل خواهد کرد. زیرا در شرایط امروز ارزش پول ایران بسیار پایین است. این به دلیل ناامنی نیست. ممکن نیست. سرمایه گذاران افغانستان را ترک کرده اند و هیچ کس شغل ایجاد نمی کند. آنها می ترسند که سرمایه گذاران نتوانند در افغانستان بمانند. آنها جان و مال خود را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. به همین دلیل آنها به خارج از کشور می روند.

* افغان ها بیشتر به کدام کشورها می روند؟

بسیاری از کشورها رفته اند. ایالات متحده ، آلمان ، سوئد و فرانسه همه از بین رفته اند. چند سال پیش وقتی مرزها باز شد ، بسیاری به خارج از کشور رفتند. حتی از ایران ، بسیاری از افغان های مقیم آنجا پس از بازگشایی مرز ترکیه ترک شدند.

* استاد حبیب الله آیا ویزای کار دارید و به صورت قانونی یا غیرقانونی کار می کنید؟

من خودم کارت دارم که 9 سال است در ایران هستم. آنها قبل از آمدن من به من مدرک دادند. آنها به مدت شش ماه به یک برگه سبز می دهند. آنها سپس به من گفتند که به افغانستان برو ، ویزا و گذرنامه بگیر و بعداً برگرد. سپس به افغانستان رفتیم و سفارت ایران را گسترش دادیم.

* آیا برای کسانی که غیرقانونی می آیند بسیار سخت است؟

چه از مرز بیایید ، چه خودتان باشید و چه مرگ خود بسیار دشوار است. مرزبانی در مقابل ما قرار دارد. آنها چهار یا پنج ساعت مرز را پیاده می روند و بعد از اینکه وارد ایران می شوید ، با ماشین برمی گردید. بلوچ ها سپس ما را با ماشین آوردند. بنابراین ما به تهران ، شیراز ، اصفهان ، بوشهر تقسیم می شویم. به هر کجا که همه بخواهند برود.

* خانواده شخصی در تبعید چقدر دلتنگ می شوند؟

حالا اگر یک شب به خانه نروید چه می کنید؟ سخت است. ما چهار سال است که بچه هایمان را نمی بینیم. مگر اینکه با تلفن صحبت کنیم. از آنجا که بچه های من در حال مطالعه هستند ، ما بیشتر هزینه می کنیم ، من باید بمانم و کار کنم.

* فکر می کنم بچه هایتان باید قدر شما را بدانند و خدا را شکر می کنند که پدر و مادری مثل شما دارند. شما تمام زندگی خود را وقف آنها کرده اید.

به خاطر آنها. اگر آنها نبودند ، من اینجا نمی جنگیدم. نان خشک شده را نیز می توان در آنجا یافت. در توکل به خدا. من دعا می کنم که آنها سالم باشند و زندگی شادی داشته باشند. والدین باید قدر آن را بدانند.

* شما شیعه هستید یا سنی؟

ما اهل سنت هستیم.

* اتفاقاً ما برادران اهل سنت زیادی در بوشهر داریم.

بله درست است. به نماز رفتیم. با این حال ، در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا قلب بسته شده است.

س: پروفسور حبیب الله آینده افغانستان و همسایه آن ایران را چگونه نگاه می کند؟ کدام یک پیشرفت می کند؟

ما آیه ای در قرآن کریم داریم که حاوی: “نِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ ِْخْوَا” یعنی مسلمانان برادرند و شما و من برادر. خداوند عشق و صداقت بین ما و شما را افزایش دهد. اما افغانستان در معرض تهدید کشورهای دیگر قرار دارد. کشورهای دیگر در افغانستان مداخله کرده اند. اوضاع در افغانستان بسیار بد است. مردم بزرگ و تحصیل کرده افغانستان کشور را ترک کرده اند یا کار نمی کنند زیرا افغانستان آرام آرام بهبود نمی یابد. در حال حاضر 44 کشور در افغانستان وجود دارد. آنها نمی خواهند افغانستان روی دو پای خود بایستد و استقلال یابد. در زندگی انسان آرامش برقرار است. دیگر این که کابینه افغانستان خارجی است. افغانهای حاضر در کابینه خود در خارج از کشور تحصیل کرده اند. آنها تابعیت خارجی دارند. اگر آنها در افغانستان بمانند و در افغانستان زندگی كنند ، قلب آنها برای افغانستان می سوزد و برای زنان ، مردان ، كودكان ، پیر و جوان ، بیوه و یتیم افغانستان متاسف می شوند. قلب آنها به هیچ وجه نمی سوزد. مردی که در افغانستان متولد شده و در افغانستان زندگی می کند ، برای افغانستان متاسف است. به عنوان مثال ، هر کسی که 40 یا 50 سال در ایالات متحده زندگی کرده و دارای همسر و فرزند در ایالات متحده باشد ، قلبی برای این کشور ندارد. آیا این شخص برای این کارگر متاسف است؟ هرگز. نسوز اما ایران کشوری آرام است.

* آیا شما به عنوان یک ایرانی با من صحبت می کنید یا اعتقاد دارید که ایران یک کشور صلح آمیز است؟

راستش را می گویم. چون من 9 سال است که در ایران زندگی می کنم. راستش را می گویم. افغانستان وضعیت درستی ندارد. من قبلاً به خودم گفته ام که بروم و در ارتش افغانستان کار کنم. اما نمی توانم ببینم. در غیر این صورت ، اگر آن را خنک است. در امان بمانید مگر اینکه کسی بخواهد در مزار ، بدخشان ، کندوجان بماند و آب و هوا و چشمه های تمیز و از نعمت های خدا را بدست آورد. افغانستان کشوری بسیار پر برکت است. با این حال اوضاع خوب نیست.

* آیا درسی خوانده اید؟

من 11 سال در پاکستان تحصیل کردم. من همچنین 8 سال در یک مدرسه در افغانستان تحصیل کردم. من جوان بودم که انقلاب شروع شد و اکنون چهل سال می گذرد که افغانستان در جنگ است.

* من دو سوال مهم دارم. نظر شما در مورد دانشجویان چیست؟ و سپس کمی در مورد پلنگ احمد شاه مسعود در دره پنجشیر صحبت کنید.

طالبان اساساً مردم افغانستان هستند و آنها واقعاً خواهان صلح هستند. اما سپس کشورهای دیگر وارد عمل شدند. نیروهایی از عربستان سعودی ، چچن و پاکستان آمدند. آنها آمدند و انقلابی به پا کردند و ناامنی در افغانستان ایجاد کردند. مردم افغانستان آواره و بی خانمان شدند. اکنون یک کودک 12 ساله در ایران به طور غیرقانونی کار می کند. من شخصاً بیش از 13 سال تحصیل کرده ام ، علم آموخته ام. من الان کارگر هستم من باید در افغانستان بمانم تا به چهار کودک بی زبان آموزش دهم. در ابتدا ، طالبان واقعاً خواهان صلح در افغانستان بودند ، اما بعد اوضاع بدتر شد و طالبان بدنام شدند.

اما احمد شاه مسعود شاهد یک مسلمان واقعی ، یک افغان صادق و یک قهرمان ملی بود. در طول تاریخ ، همه کشورهای آزادیخواه باید به احمد شاه مسعود افتخار کنند. به ویژه مردم افغانستان باید به احمد شاه مسعود افتخار کنند. اولی قدرت خدا و دوم احمد شاه مسعود بود که ابرقدرت روسیه را شکست داد. مردم افغانستان در امنیت و امنیت بودند. ساکت بودند. احمد شاه مسعود با آمدن ایالات متحده به افغانستان و شروع به مداخله به شهادت رسید و بلاتکلیفی امروز نیز ادامه دارد. ما از زنان و مردان افغان احمد شاه مسعود و استاد برهان الدین ربانی بنیانگذار صلح و قهرمان ملی افغانستان تشکر می کنیم.

آیا حضور آمریکا در افغانستان نقشی در صلح داشته است؟

ایالات متحده ایستاده و برادر کشی افغانستان را تماشا می کند. طالبان مدتی است که تلاش می کنند با مردم افغانستان صلح کنند. آمریکا ابتدا با ایالات متحده صلح کرد. نه اینکه یک آمریکایی را در جنگ صلح خود بکشد. اکنون آمریکا در جنگ نیست. در فرودگاه های قندهار ، کندز و هرات واقع شده است. جنگ بین افغان ها ادامه دارد و ایالات متحده از دور نظاره گر آن است. و قربانیان مردم افغانستان ، اعم از طالبان یا دولت ، یا کودکان بی گناه کشته شده در مدارس و دانشگاه ها هستند. سرزمین من پر است و خانه جنگ پر است. پر از ظلم است. پر از ترس و پر از بوی باروت است.

* در انتظار روزهای روشن برای ایران و افغانستان. از شهر خود بدخشان برای ما بگویید

اگر خدا بخواهد ، آرزو می کنیم که برادر کشی به پایان برسد. بگذارید خاک ما آرام باشد. بگذارید بچه های ما لبخند بزنند و بزرگ شوند. جابجایی تمام شده است.

استان بدخشان در شمال شرقی افغانستان واقع شده و مرکز آن شهر فیض آباد است. این استان در 470 کیلومتری کابل واقع شده است. بدخشان از جنوب با استانهای پنجیر و کاپیسا و از غرب با تخار هم مرز است. جمعیت آن حدود ده میلیون نفر است. این سرزمین به دو امپراتوری بزرگ (روسیه زاریست و انگلیس) تقسیم شد. بخشی از این استان معروف به بدخشان روسیه و بعداً کوههای بدخشان شوروی ، مرکز شهر خروگ ، متعلق به روسیه بود و قسمت دوم به امارت افغانستان در مرکز شهر فیض آباد پیوست. روسیه و انگلیس آمو دریا را به عنوان یک مرز طبیعی تصویب کردند و مرز با ستون مشخص شد. در سال 1911 ، پس از پیروزی انقلاب بلشویکی در بدخشان ، روسیه به اتحاد جماهیر شوروی ضمیمه شد و جمهوری سوسیالیست شوروی تاجیکستان را تشکیل داد.

بدخشان در بیشتر شعرهای خود به کیفیت مروارید مشهور است.

بدخشان دارای تپه های مرتفع و رودخانه های خروشان است. عمده محصولات این استان جو ، گندم ، جو (باکویت) ، باجی و ذرت (ذرت) است. از میان میوه های این استان ، توت و چهار مغز (گردو) ، زردآلو ، انار ، گیلاس و سیب بسیار معروف هستند. سیب بهراک ، سیب سرگلان ، توت یافتال و دانه های انار در این استان شهرت خاصی دارند. بدخان به خاطر معادن انار ، لاجورد ، زمرد ، فیروزه و طلا مشهور است. معدن اصلی بدخشان؛ معادن قرمز Yamgan Auzur ، Sargilan و Ragher به طول 300 کیلومتر و عرض 4 کیلومتر و معدن طلای Yafal و همچنین معدن Manjan (همراه با پنجیر). استان بدخشان 53٪ از منابع آب افغانستان را تشکیل می دهد.

مصاحبه با جواد متین Asluhe Barta Patrika

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا