عمومی

جنگی که درنگرفت – دنیای 77

جنگی که درنگرفت - دنیای 77

در چنین روزی در سال 1983، رونالد ریگان، رئیس جمهور ایالات متحده، در مشهورترین سخنرانی خود در جنگ سرد، دولت شوروی را “امپراتوری شر” نامید.

روزنامه دنیای 77 گزارش داد اعتماد به نفس او می‌نویسد: «گفت‌وگوهای زیادی در مورد اینکه دولت شوروی واقعاً چه بود، وجود دارد، اما سخنرانی ریگان – که به هیچ وجه نشان‌دهنده خوبی نیست – فقط تنش‌ها را بین دو ابرقدرت افزایش داد و پول بیشتری به‌دست آورد.» هر دو طرف تولید تسلیحات را به هدر داده اند. و تدارکات نظامی را هم در اتحاد جماهیر شوروی و هم در ایالات متحده افزایش داد. و برای جنگی که هرگز قرار نبود شروع شود.

آندروپوف، رئیس کا گ ب گفت: «خطرناک ترین تهدید نظامی ایالات متحده است. دور جدید مسابقه تسلیحاتی که توسط ایالات متحده به ما تحمیل شد، از نظر کیفی (با دور قبلی) متفاوت است. در گذشته زمانی که آمریکایی ها از سلاح های هسته ای صحبت می کردند، می خواستند تاکید کنند که می خواهند تا حد امکان این سلاح ها را بسازند، اما اکنون این واقعیت را کتمان نمی کنند که می خواهند جنگی را آغاز کنند. در اینجا جوهر دکترین جنگ هسته ای محدود و منطقی وجود دارد. بیانیه بقا و پیروزی در درگیری هسته ای طولانی مدت نیز از همین جا می آید.

از آنجا که مقامات شوروی از حمله نظامی ایالات متحده و یک جنگ بزرگ می ترسیدند، آنها آماده مقابله با آنها بودند. به گفته ژنرال ولادیمیر اسلیپچنکو، تصمیم گیرنده نظامی شوروی، “ما از سخنرانی ریگان به عنوان دلیلی برای شروع مقدمات بسیار جدی برای جنگ استفاده کردیم.” ما استراتژی های رهبری بزرگی داریم. بنابراین، برای اولین بار، ما توانستیم واقعاً یکپارچگی نیروهای خود را آزمایش کنیم.»

جالب اینجاست که آمریکایی‌ها که خودشان این ترس را ایجاد کردند، دیدند که اتحاد جماهیر شوروی با برخی تاکتیک‌های نظامی پرهزینه برای جنگ آماده می‌شود – و به قول داگلاس مک ایچن (تحلیلگر شوروی سیا)، “بزرگترین استراتژی نظامی در تاریخ شوروی”. – و توانایی آنها در برخورد با نیروهای شوروی را آزمایش کردند.

ویکتور شبستین در کتاب انقلاب‌ها در سال 1989 نوشت که “در طول این استراتژی بزرگ، ایالات متحده شکاف‌های بالقوه در سیستم نظارتی اقیانوس شوروی ناوگان اقیانوس آرام و همچنین سیستم هشدار دفاعی خود را ارزیابی کرد.” آمریکایی ها حملات شبیه سازی شده به زیردریایی های هسته ای شوروی را با استفاده از موشک های هسته ای نصب شده بر عرشه کشتی هایشان تمرین کردند. شوروی ها نیز با یک سری تاکتیک های خود پاسخ دادند و برای اولین بار با استفاده از قدرت هسته ای رهبری، همبستگی مشترک را مدیریت کردند. آمریکایی ها تعداد هواپیماهای جاسوسی و گشت های شناسایی را افزایش داده اند. به خصوص در اطراف مرزهای شرقی اتحاد جماهیر شوروی».

اما ما می دانیم که در نهایت جنگی نبود و هرگز اتفاق نخواهد افتاد. اما این «جنگی که اتفاق نیفتاد» میلیاردها دلار هزینه داشته است و بسیاری از مردم را در سراسر جهان نگران و ترسانده است.»

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا