اقتصادی

توانگر: مدیریت بورس به فکر صعود منطقی و مداوم بورس باشد

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بورس را بهترین بازار سرمایه گذاری خواند و در عین حال ضمن انتقاد از مدیریت اقتصادی کشور در مواجهه با تحولات بورس ، اظهار داشت: افزایش منطقی و بدون وقفه بورس باید مورد توجه قرار گیرد و بورس مدیریت شود. با نگرش مثبت و غیر حساس واضح باشید. مجتبی توانگر ، نماینده مردم تهران در شورای اقتصاد در مجلس ، در مصاحبه ای با دنیای 77 ، در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران در آستانه سالگرد تأسیس خبرگزاری ، تحلیل خود از بورس ، دلار ، ارز و بازار طلا را ارائه داد.

این نماینده مجلس همچنین به نقش کرونا در کاهش صادرات نفت و غیرنفتی و افزایش نرخ ارز اشاره و خاطرنشان کرد: تا زمانی که جریان نقدینگی در کشور شفاف و تحت نظارت بانک مرکزی و سیستم مالیاتی نباشد ، بازار ارز و طلا برای ما مشکل ساز خواهد شد. اراده.

در زیر گفتگوی مفصل دنیای 77 با مجتبی توانگر را مشاهده می کنید.

141 لایحه بودجه را چگونه ارزیابی می کنید و مهمترین تفاوت شما با لایحه های قبلی چیست؟

اتکا به بودجه برای فروش روزانه 23.3 میلیون بشکه نفت به معنای محاسبه لغو تحریم های ایالات متحده است. خطرات دیگر در بودجه 1400 شامل افزایش گسترده و 45٪ افزایش در هزینه های جاری است. در واقع ، لایحه بودجه 1400 از قربانیان بودجه قبلی می گیرد و شدت وابستگی به نفت را که هم اکنون تحت تحریم است ، تشدید می کند و به امید دولت جدید آمریکا ، بودجه گذاران تصور کرده اند که این قانون برای سال آینده بدون تحریم باقی خواهد ماند!

توانگر: مدیریت بورس به فکر صعود منطقی و مداوم بورس باشد

1404 به نظر شما اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه چقدر موثر است؟

پارلمان مصمم است که با اصلاح قانون مالیات و افزودن مالیات بر عایدی سرمایه ، اولین گام ها را برای اصلاح ساختار بودجه بردارد و اصلاحات دیگری را نیز در زمینه مالیات و هدفمندی بیشتر یارانه ها انجام می دهد ، اما به طور طبیعی اصلاح ساختار بودجه چندین سال طول می کشد.

تحلیل شما از اتفاقات اخیر بازار سرمایه و بازار سهام چیست؟ فکر می کنید دلیل زیادی برای علاقه زیاد مردم به این بازار وجود داشته باشد و چرا حتی پس از پیش بینی سقوط بازار این هشدارها نادیده گرفته شوند؟

متأسفانه اعتماد عمومی در برابر تحولات بازار سهام در مدیریت اقتصادی کشور به شدت آسیب دیده است. بورس قطعاً بهترین بازار برای سرمایه گذاری است ، اما مدیریت بورس اوراق بهادار ، وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت نباید به امید بهره گیری از رشد بازار سهام و امکان فروش سهام دولت ، اجازه ایجاد حباب را می دادند و در نتیجه اعتماد عمومی و سرمایه های جدید را تضعیف می کرد. انجام می داد آنها مدام می بازند. اکنون که بورس دوباره در حال صعود است ، آنها باید به فکر افزایش منطقی و بی وقفه آن باشند و مدیریت آن را به گونه ای انجام دهند که بورس به یک بازار شفاف با چشم انداز مثبت و غیر حساس تبدیل شود.

آیا بدون در نظر گرفتن ریسک برای همه بخش ها ، آیا چنین سرمایه گذاری هایی در بورس اوراق بهادار توصیه می شود؟

البته نه ، حضور تازه واردان و افرادی که تا حدودی با این بازار ناآشنا هستند باید با یک چارچوب منطقی روشن انجام شود. مشارکت مردم در بورس اوراق بهادار ابتدا باید از طریق صندوق های درآمد ثابت انجام شود و به تدریج افراد تازه وارد با آشنایی بیشتر با قوانین سرمایه گذاری مجاز به شرکت در معاملات سهام باشند.

توانگر: مدیریت بورس به فکر صعود منطقی و مداوم بورس باشد

دلیل نوسانات قابل توجه قیمت دلار و سکه در سال جاری و افزایش بی سابقه آن چیست؟ چرا سایر قیمت ها اینقدر به دلار وابسته هستند؟ فکر می کنید بازارهای ارز و دلار با پارامترهای داخلی قابل کنترل است؟

انصافاً باید به نقش تاج در کاهش صادرات نفت و غیرنفتی و افزایش نرخ ارز اشاره کرد ، اما تا زمانی که اقتصاد ما به نفت و بودجه ما به درآمد نفت وابسته باشد ، تحریم ها بر اقتصاد ما تأثیر می گذارد. استراتژی اصلی توسعه صادرات بدون نفت و تبدیل نفت به کالای قابل صادرات و غیر قابل مذاکره بود از طرف دیگر ، عدم وجود نخبگان بانک مرکزی با محوریت جریان معاملات بانکی توسط کارگزاران در این موارد موثر و کارآمد بود. در حال حاضر 3.6 میلیون کارت خوان ناشناس داریم و بانک مرکزی باید کاربران این کارت خوان ها را شناسایی کند ، اما تأخیر در این کار انجام شده است. تا زمانی که جریان نقدینگی در کشور از طریق بانک مرکزی و سیستم مالیاتی شفاف و کنترل نشود ، بازارهای ارز و طلا برای ما مشکل ساز خواهند بود.

وضعیت تورم را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما با چه مکانیزمی می توان حداقل از تورم اساسی کالاها جلوگیری کرد؟

متأسفانه روند صعودی تورم نگران کننده است. بانک مرکزی باید بتواند افزایش قیمت ارز و نقدینگی را مهار کند. به خصوص در ماه های اخیر ، افزایش قیمت مواد غذایی بسیار آزار دهنده بوده است. راه اصلی برای مهار تورم کاهش کسری بودجه برای جلوگیری از رشد کنترل نشده نقدینگی و اصلاح سیستم بانکی است. برای جبران این تورم ، لازم است مصوبه مجلس در اسرع وقت برای تأمین کالاهای اصلی خانگی اجرا شود.

توانگر: مدیریت بورس به فکر صعود منطقی و مداوم بورس باشد

چگونه بانک ها را ارزیابی می کنید؟ آیا بانک ها موفق به جذب نقدینگی انقلابی شده اند؟

سیستم بانکی نیاز به اصلاح اساسی دارد. اگرچه بانک مرکزی هیئت مدیره برخی از بانک های کوچک را تغییر داده است ، اما بانک های دارای کسری نیاز به نظم و انضباط بیشتری دارند و استقراض از بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی می شود. در مورد گمراه کردن جذب نقدینگی ، در سناریوی تورمی فعلی نمی توان انتظار جذب نقدینگی از بانکها را زیاد داشت. اگر بازار ارز مدیریت نشود ، بورس بسیار عجیب نوسان می کند و تورم مهار نمی شود ، نمی توان انتظار داشت بانک ها نقدینگی را جذب کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا