استانی

بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد آغاز شد

بهره‌برداری از سد کلقان چای بستان آباد آغاز شد

دنیای 77 / آذربایجان شرقی در سال 1999 ، در هجدهمین هفته از اسکن هفتگی A-B ایران ، کار روی سد کالکان چوی بستان آباد در آذربایجان شرقی در قالب یک کنفرانس ویدیویی با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو آغاز شد.

مدیرعامل آژانس مدیریت منابع آب ایران با ارائه گزارشی در این رویداد گفت: سد کلگان چم در مخزن سفیدورد بزرگ واقع شده و یکی از بزرگترین زیر آبگیرهای کشور در حوضه آبریز 59 هزار و 500 کیلومتر مربع است. که در تالابهای دریای خزر و هفت استان از جمله اقوام مختلف واقع شده است ، از این غرقابی بهره مند شده اند.

محمد حاج رسولیها ادامه داد: اصول مدیریت حوضه آبریز این است که با رعایت اصول چرخه آب و با ایجاد تعادل بین تأمین و تقاضای آب ، همه افراد از قسمت بالایی تا پایین حرکت هیدرولیکی می توانند به درستی از آن بهره مند شوند. .

وی افزود: در این حالت ، وزارت نیرو در ابتدای برنامه مدیریت حوضه آبریز را در کشور تنظیم کرده است تا علاوه بر اهداف توسعه به صورت مکانیکی با دستور وزیر ، توسعه منابع آب و خاک را نیز هماهنگ کند. و سایر منابع وابسته در حالی که در هنگام حفظ اکوسیستم های حیاتی درگیری را به حداقل می رساند.

وی ابراز امیدواری کرد که این ابتکار اساسی و بلند مدت دولت برای بقیه سال ، اقدامی مناسب برای اجرا و اجرای برنامه بخش آب باشد که طبق رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای کابینه انجام شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت منابع آب ایران گفت:

وی درباره ویژگی های فنی سد توضیح داد: ارتفاع سد 5 متر ، تاج آن 520 متر طول و خشت سفالی با حجم مخزن 22 میلیون متر مکعب و 24 میلیون متر مکعب آب است.

وی در مورد هدف این سد گفت: تأمین 1 کرور و 500 هزار متر مکعب آب آشامیدنی به جمعیت حدود 100 هزار نفری بوستون آباد ، چارویماک و هشترود از اهداف این سد است که امیدوار است هرچه بیشتر پروژه های آبرسانی در این شهرها اجرا شود. زود تمام کن

حاج رسولیها گفت: هدف دیگر این سد تأمین 3.4 میلیون مترمکعب آب برای صنعت است که با توجه به صنعتی بودن استان قطعاً می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و همچنین آبیاری 1100 هکتار از اراضی کشاورزی داشته باشد. این یکی از اهداف این سد است.

وی افزود: یكی از ویژگی های اصلی این سد كنترل سیل است و خوشبختانه در سیل 1998 شاهد عملکرد خوبی بودیم و علی رغم 75 درصد پیشرفت فیزیكی ، آنها توانستند این سیل فاجعه بار و 130 سیل را برطرف كنند. کاهش متر مکعب در ثانیه 20 متر مکعب در ثانیه در حال حاضر ، با وجود تأمین آب کشاورزی در تابستان ، مخزن سد 35٪ پر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا