عمومی

بزرگترین مزایده سازمان خصوصی‌سازی

بزرگترین مزایده سازمان خصوصی‌سازی

به گزارش منابع دنیای 77،
آقای حسین قربان زاده، معاون امور اقتصادی و دارایی، درباره بزرگترین مزایده شرکت های خصوصی سازی گفت: اولین مشکل عرضه عمومی و عرضه در بورس بود که البته اتفاق افتاد.

وی افزود: اینکه لیست شرکت های دولتی به این معناست که زیر ذره بین هستند و شفاف شده اند و همه باید از این موضوع استقبال کنیم، اما این یک مدیریت و دغدغه است. با توجه به کارایی و بهره وری شرکت، درست است که در حال حاضر تنها تا 10 درصد از سهام شرکت عرضه می شود و از این نظر، حاکمیت پالایشگاه به ضرر شرکت نخواهد بود. البته واگذاری سهام به شرکت ها و صندوق ها باعث نگرانی در قانون بودجه شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: سال گذشته حدود 10 درصد مالکیت پالایشگاه شجند در استان مرکزی از طریق بازپرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد و امسال بر اساس تبصره 2 قانون بودجه 10 درصد دیگر نیز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد. به سازمان تامین اجتماعی منتقل می شود.» و 45 درصد دیگر به صندوق های بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر واریز می شود که در دستور کار و البته بیش از 75 درصد پالایشگاه ها قرار دارد. سهام در دست دولت خواهد بود.

قربان زاده افزود: بنابراین شبهه مطرح شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر واگذاری غیرقانونی پالایشگاه شجند در استان مرکزی مانند برخی خصوصی سازی های ناموفق، کذب است.

وی تاکید کرد: تلاش خصوصی‌سازی شرکت‌های خصوصی‌سازی مبتنی بر ارتقای کارایی و بهره‌وری شرکت‌های دولتی است که مبتنی بر شفافیت و پذیرش شرکت‌های دولتی در بورس است و تامین منابع مالی از سوی دولت که جبران می‌شود. زیرا با کسری بودجه، راه خوبی نیست.

معاون وزیر اقتصاد افزود: باید توجه داشت که حاکمیت ضعیف اقتصادی در گذشته شرایطی را به وجود آورده است که متأسفانه نمی توان به راحتی خصوصی سازی را به مسیر درست رساند. امسال بر اساس قانون بودجه بیش از 250 هزار میلیارد تومان برای فروش و واگذاری سهام شرکت های دولتی به وزارت اقتصاد اختصاص داده شده است که این امر از طریق سازمان های خصوصی سازی محقق می شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: طبیعتاً برای انجام این وظایف باید سهام موجود را به همان نهادها و صندوق ها واگذار کنیم که الزاماً در همه صنایع و نهادهای تخصیصی واجد شرایط نیستند. از سوی دیگر امکان فروش فازی یا بلوکی این میزان سهام در بازار سرمایه وجود ندارد. بنابراین خصوصی سازی واقعی و کارآمد زمانی اتفاق می افتد که به واگذاری سهام دولت به شرکت ها در کوتاه مدت نگاه نکنیم.

قربان زاده گفت: برای این منظور تلاش کرده ایم به تعهدات قانون بودجه در حوزه فروش مستقیم سهام عمل کنیم، یعنی 90 هزار میلیارد تومان باقی مانده سهام دولت را به شرکت های بزرگ بورسی بفروشیم. . این سهم بسیار ارزشمند است و ارزش واقعی آن بسیار بیشتر از ارزش بورس است.

به گفته وی، دو سناریو برای روش واگذاری وجود دارد و یا کل 18 درصد سهام دولت به صورت بلوکی فروخته می شود که طبیعتا بزرگترین فروش در تاریخ واگذاری سهام دولت با این قیمت است. معامله یا باید به سه بلوک 6 درصدی تقسیم شود که در حال حاضر با توجه به حجم قرارداد در حال بحث هستیم و به کلیه کارکنان صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته پیشنهاد می کنم از طریق سایت یک شرکت خصوصی پیشنهاد خود را ارائه دهند. . ملاقات حضوری. طبق قانون، مراحل انتقال نهایی و به تصویب هیئت واگذاری خواهد رسید.

دکمه بازگشت به بالا