عمومی

برنامه‌ریزی برای ارتقای ضریب دانش در بخش کشاورزی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

برنامه‌ریزی برای ارتقای ضریب دانش در بخش کشاورزی - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

دکتر سید عماد شاهرخ گفتن آنلاین در گفتگو با خبرنگار با تاکید بر افزایش ضریب دانش در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: محققان ما در تلاش هستند. شاید آدم کشیاطلاعات دریافت کنید، ما از کشاورزان خود می خواهیم که این توصیه ها را دنبال کنند.

رکورد عملکرد گندم 12 تن در هکتار

وی با بیان اینکه امسال کشاورز «پیشرو» داشتیم که در هر هکتار 12 تن گندم برداشت کردیم، افزود: در هر هکتار نیز 10 تن، هشت تن در هکتار داریم اما میانگین تولید ما در استان چهار تن در هکتار است. است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید کرد: این میزان واقعا رقم پایینی است، میانگین تولید ما با رکورد ما فاصله زیادی دارد.

شاهرخی با تاکید بر اینکه چگونه تنها دانش فناورانه می تواند این میانگین تولید را افزایش دهد، افزود: توصیه بسیار مهم ما به کشاورزان در این زمینه این است که تناوب زراعی را رعایت کنند، ما نمی توانیم هر سال گندم بکاریم، نمی توانیم هر سال جو بکاریم. در این راستا چرخش سریال و کلزا ما آن را یک ضرورت انکارناپذیر تولید و پایداری می دانیم.

او با اصرار ادامه داد که ما کلزا ما آن را به دلیل دوره ای بودن آن توصیه می کنیم، نه به دلیل اقتصادی بودن. کلزا برای ما معیارها خیلی بالا نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: اگرچه توسعه کشت دانه های روغنی برای ما مهم است اما آن را قطع کرده ایم و تولید دانه های روغنی در استان امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

در صورت رعایت روش کشت 346 هزار تن تولید گندم پیش بینی می شود

شاهرخی در ادامه سخنان با بیان اینکه در برنامه دستور کار افزایش سطح محصولات را نداریم، بلکه از ارقام جدید استفاده می کنیم، گفت: امسال چهار رقم جدید به ارقامی که قبلا داشتیم اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی روی این موضوع کار کرده اند و در طول دوره تحقیقات انجام شده و با توجه به اقلیم های مختلف به نتایج رسیده است، گفت: در گندم دیم این نیز به همین ترتیب انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان حدود 70 درصد تولید را در بخش کشاورزی دانست و گفت: سطح زیر کشت گندم آبی برای استان 45 هزار هکتار و گندم است. دیم آن هم 192 هزار هکتار.

شاهرخی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که اگر الگوی کشت رعایت شود و لطف الهی شامل حال ما شود، در سال زراعی جدید تنها 346 هزار تن گندم تولید کنیم.

وی یادآور شد: همچنین شامل 7 هزار و 400 هکتار جو آبی و 139 هزار هکتار سطح زیر کشت جو است. دیمپیش بینی می کنیم 196 هزار تن جو تولید کنیم.

کشاورزان باید به توصیه های ما عمل کنند

لرستان از توسعه سامانه های کشاورزی در استان های اصلی سازمان جهاد کشاورزی خبر داد و گفت:پشته» سلام Boland برنامه دیگری است که در دستور کار قرار دارد زیرا مصرف آب را تا 30 درصد و مصرف بذر را تا 25 درصد کاهش می دهد.

شاهرخی با تاکید بر اینکه در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است، گفت: کشاورزان فقط باید به توصیه های ما عمل کنند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با بذر، کود و سم مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای جمع آوری بذر اندیشیده شده، بذر مطمئن و همچنین کود به کشاورزان عرضه می شود. و سموم مبتنی بر سهمیه. اعلامیه ای به شهرستان ارسال شده و در حال توزیع است.

دکمه بازگشت به بالا