عمومی

بررسی انواع قایق و لوازم جانبی آن

تاريخچه اختراع اولين وسائل حمل و نقل آبي و قایق ها

در این مقاله می خواهیم شما را با تاریخچه حمل و نقل آب و روند بهبود آن از ابتدا آشنا کنیم. گفته می شود که اولین کشتی در سال 3500 قبل از میلاد ساخته شده است و شواهدی از این امر در اسناد و نقاشی های مصر باستان وجود دارد. این کشتی ها بادبان مربعی داشتند و با استفاده از نیروی باد حرکت می کردند. در قرن اول میلادی، سکان در چین اختراع شد.

حدود 100 سال پس از میلاد، ملوانان عرب بادبان مثلثی را اختراع کردند. این بادبان ها به کشتی ها اجازه می داد با استفاده از جریان باد حرکت کنند. در سال 1490، دریانوردان کریستف کلمب تختهای معلق را در غرب هند دیدند و یاد گرفتند که چگونه در سفرها روی آنها بخوابند. این تختخواب ها Hammock نامیده می شدند و شرایط مناسبی را برای ملوانان فراهم می کردند. در سال 1770، کاپیتان جیمز کوک، یک کاوشگر انگلیسی، افرادی را که در هاوایی مشغول گشت و گذار بودند مشاهده و ثبت کرد.

در سال 1776، اولین حمله نظامی توسط یک زیردریایی آمریکایی شکل گرفت. در سال 1802، اولین بخارشوی مطمئن، شارلوت دوندا، در اسکاتلند راه اندازی شد. حدود 1837-1836، جان اریکسون در ایالات متحده و فرانسیس پتی در انگلیس ملخ مارپیچی را اختراع و ثبت کردند. در سال 1897، چارلز پارسون از انگلیس اولین کشتی بود که از یک توربین بخار نیرو می گیرد. در سال 1900، جان هلند، ایرلندی، اولین زیردریایی مدرن را در ایالات متحده ساخت.

در سال 1906، Enrico Lanini ایتالیایی اولین هیدروفویل را با موفقیت آزمایش کرد. در سال 1922، رالف ساموئلسون اسکی روی آب را اختراع کرد. در سال 1940، موج سواری در فلوریدا اختراع شد. در سال 1955، اولین زیردریایی مجهز به انرژی هسته ای، ناوتیلوس، در ایالات متحده ساخته و راه اندازی شد. در سال 1959، اولین هاور کرافت در انگلیس ساخته شد. این هاورکرافت با نام Christopher Cockrel English ثبت شده است. در سال 1963، جت اسکی توسط کلایتون جیکوبز آمریکایی اختراع شد و اولین جت اسکی در سال 1973 به فروش رسید.

مروری بر انواع قایق ها

قایق ها در ابعاد و اندازه های مختلف با توجه به کاربردهای مختلف طراحی و ساخته می شوند. قایق ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: قایق های کروز، قایق های ماهیگیری و قایق های مخصوص ورزش های آبی. قایق های دیگری نیز وجود دارند که به شرح زیر می باشد:

  • قایق های کروز

افرادی که بدنبال تفریحات دریایی و استراحت آرام و دلپذیر روی آب هستند می توانند از این قایق ها استفاده کنند و معمولاً این قایق ها به صورت قایق های شخصی و تفریحی هستند.

  • قایق های ماهیگیری

معمولاً در نزدیکی ساحل واقع شده و قایق ها برای تفریحات دریایی مناسب نیستند

  • قایق های ورزش های آبی

آنها در چندین دسته مختلف طبقه بندی می شوند که هر کدام عملکردهای مختلفی دارند و هر یک از این قایق ها به طور خاص طراحی شده اند.

  • قایق های بادی

این نوع قایق ها از بدنه پلاستیکی محکمی ساخته می شوند که با هوا پر شده و از چند لایه پلاستیک ساخته شده است تا در صورت سوراخ شدن بخشی از قایق، قایق فرو نرود و باعث شود شناوری روی زمین حفظ شود. سطح آب. قایق علاوه بر استفاده در دریا، به دلیل حمل و نقل آسان و وزن سبک برای کار در سدها و رودخانه ها مناسب است. این نوع قایق ها در موقعیت های خاص توسط مراکزی مانند آتش نشانی و مراکز اورژانس مورد استفاده قرار می گیرند.

  • قایق های روزانه

این قایق ها شامل قایق برای ماهیگیری، اسکی روی آب، شاتل، ماهیگیری در خانه و قایق بدون کابین هستند و در غیاب استاندارد شیرجه قایق مناسب برای غواصی هستند.

  • قایق های کابین دار و موتوردار

این نوع قایق ها بهتر از قایق های روزانه است و یکی از قایق های غواصی استاندارد است، بنابراین می توانید تمام تجهیزات غواصی خود را در یک مکان مناسب قرار دهید و می توانید در یک مکان استراحت کنید و به صورت استاندارد وارد شوید. آب را ذوب کنید و اصولاً از آب خارج شوید

  • قایق های کابین دار دریا نوردی

قایق ها مجهز به GPS هستند و از کمپرسورهای غواصی در این قایق ها استفاده می شود و دارای امکاناتی مانند حمام، کلاس تئوری، رستوران و عرشه است.

تفاوت کشتی و قایق چیست؟

حتی اگر تعاریف به خوبی توضیح داده شوند، خط نازک جدا کننده قایق و کشتی اغلب نادیده گرفته می شود و باعث پیچیدگی امور می شود. مردم صنایع کوچک آب مانند کایاک و قایق رانی را به راحتی قایق می نامند، اما هر زمان که کشتی های ماهیگیری بزرگی را می بینند که مشخصاً کشتی هستند، آنها نیز قایق نامیده می شوند.

کشتی بزرگتر از قایق است و از فناوری پیشرفته برای ساخت کشتی ها استفاده می کند. به همین ترتیب، کشتی ها برای مدیریت آنها به خدمه بسیار بزرگی نیاز دارند. قایق ها را می توان در کشتی قرار داد و فن آوری های استفاده شده چندان پیشرفته نیستند. با کمترین خدمه می توان آنها را به راحتی مدیریت کرد. صنایع دستی آبی که به عنوان جنگ طراحی شده اند کشتی هستند. قایق به عنوان کاردستی جنگی استفاده نمی شود. بصورت خلاصه تفاوت کشتی و قایق عبارت است از:

  • قایق در برابر کشتی
  • قایق ها و کشتی ها هر دو صنعت آب هستند.
  • قایق ها کوچکتر از کشتی ها هستند.
  • وزن کشتی حداقل 500 تن و وزن آن کمتر است.
  • کشتی ها معمولاً برای ناوبری در آب های عمیق هستند، قایق ها همچنین می توانند در آب های کم عمق حرکت کنند.
  • کشتی ها می توانند مسافر و بار حمل کنند. قایق ها ظرفیت بسیار کمی دارند.
  • کشتی ها باید با مجوز تأیید شده از یک اداره کننده اداره شوند. بعضی از قایق ها این کار را می کنند، اما همه مانند قایق های معمولی نیستند.
  • برخی از قایق ها نیروی انسانی دارند، اما امروزه چیزی به نام کشتی های انسانی وجود ندارد.
  • کشتی ها برای حمل و قایق ها برای ایمنی طراحی شده اند.

منبع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/وسایل-نقلیه/قایق-و-لوازم-جانبی

دکمه بازگشت به بالا