حوادث و رویداد

با زلزله در سفر چه کنیم؟

با زلزله در سفر چه کنیم؟

وقوع یک رشته زمین لرزه در جنوب ایران باعث نگرانی و نگرانی برخی از مسافران و اختلال در رفت و آمد در برخی مسیرها شده است. در شرایط کنونی این سوال مطرح است که در صورت وقوع زلزله یا سایر بلایای طبیعی در مقصد چه باید کرد؟ از کدام مناطق باید اجتناب کرد؟ در چه شرایطی یک سفر یا تور گروهی لغو می شود و در صورت لغو، مسئولیت ضرر چه کسی است؟

به گزارش دنیای 77، محمد منظرنژاد – مدرس و مسافر و نویسنده کتاب “راهنمای تور و قوانین و مقررات” – در پاسخ به این سوال ابتدا با قانون “نیروی سرگردها” که در یک بند نیز به آن اشاره شده است. . در قرارداد سفر وی خاطرنشان کرد: لغو سفر به مقصدی بر اساس اعلام شرایط «فورس ماژور» رخ داده است. ارگان های ذیربط می گویند: وقتی شرایط به گونه ای است که امکان ارائه خدمات گردشگری وجود ندارد و وضعیت امدادی و بهداشتی با مشکل مواجه می شود، زندگی و زیرساخت های انسانی به هر شکلی تحت تاثیر قرار می گیرد و حضور گردشگران در منطقه می تواند شرایط بحرانی ایجاد کند. . مقاصد و آژانس های مسافرتی ممکن است وضعیت اضطراری اعلام کنند.

وی گفت: در موارد خاص به دلیل شرایط غیر مترقبه و اعلام شرایط قوه قضاییه کلیه تعهدات لغو و لغو می شود و کلیه خدمات رسان موظف به استرداد شرایط هستند. حال اگر شرایط زور و سفر به مقصدی ممنوع باشد و مجریان تور با علم به شرایط فورس ماژور به آن مقصد سفر کنند، مسئولیت حادثه ای که در نتیجه سفر رخ داده است، خواهند بود.

ماده 227 قانون مدنی ایران، «فورس ماژور» یا «فورس قاهره» را شرطی تعریف می‌کند که در صورت وقوع، عهد لازم‌الاجرا نمی‌تواند عمل کند و کسی مسئول آن نیست، اعم از اینکه حادثه مربوط به تعهد باشد. فعالیت (مثلاً آتش سوزی) و آنچه به عنوان علت خارجی در نظر گرفته می شود (مانند طوفان، سیل، زلزله و غیره). یکی از مهمترین آثار فورس ماژور تعلیق یا فسخ قرارداد و فسخ آن است.

البته باید توجه داشت که اتفاقاتی که به طور کلی به تعداد زیاد رخ می دهند جزء فورس ماژور محسوب نمی شوند، مثلاً اگر زلزله در منطقه ای بسیار رایج باشد، نمی توان آن را به عنوان رویداد نیرو در نظر گرفت.

یکی از شرایطی که در قراردادهای مختلف فورس ماژور ذکر شده و ذکر آن الزامی است. ماده 23 قرارداد تورهای داخلی شرایط اضطراری یا اجباری را بیان می کند و هیچ گونه مسئولیتی در قبال کارگزار ندارد و در این صورت پس از کسر یک درصد از مبلغ کل تور، کل مبلغ را به عنوان کارمزد کسر می کند.

ابهام این قانون این است که متولی مشخص نیست و مسئولیتی در قبال اعلام سفر به نیروهای فورس ماژور یا قاهره ندارد.

علاوه بر این، تجربه موفقیت آمیزی از فورس مزور وجود نداشته است که به ندرت گزارش شده است، به عنوان مثال، در اسفند 98 که ویروس کرونا در سراسر کشور شیوع پیدا کرد، وزارت راه و گردشگری Force Mezure و خدمات را اعلام کرد. بخش بدون غرامت مسافران آنها نیاز به انتقام داشتند که بسیاری از آنها قادر به بازگشت نبودند و در نتیجه پرونده های قضایی و دادخواست های متعددی به راه افتاد.

همین تجربه باعث شده است که بسیاری از کارگران سفر و حمل و نقل در مواجهه با زلزله اخیر که از ساعت 15:37 تا 9 صبح روز 24 آبان ماه در حوالی شهر فین استان هرمزگان ثبت شده است، سفر را لغو کنند. مردد، دودل

محمد منظرنژاد، مدرس سفر و نویسنده کتاب «راهنمای تور و قوانین و مقررات» توصیه می کند: در شرایط کنونی باید در ارائه خدمات و گشت زنی دقت کرد و از هرگونه رفتار هیجانی و پرخطر پرهیز کرد. از آنجایی که برنامه بازرسی ها در شرایط طبیعی نوشته شده است، باید برخی از بازرسی ها یا کل برنامه را با رویدادهایی مانند تغییرات آب و هوایی یا زلزله تغییر دهید و جابه جا کنید و لغو کنید.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط خاص امکان بازدید از غارها وجود ندارد و یا باید با مسئولان آن محل یا منطقه مشورت کرد تا از ایمن بودن سفرها مطمئن شود. نقش راهنما در سفر بسیار مهم است و مدیریت تور باید در چنین مواقعی پیشگیرانه عمل کند.

این فعال گردشگری به راهنمایان و راهنمایان تور توصیه می کند: از آنجایی که رفتار و عملکرد گردشگران غیرقابل پیش بینی است، قبل از هر بازدید توصیه ها و هشدارهایی را ارائه کنید. ایستادن در دامنه کوه ها، ورود به دره ها و دره های عمیق، ورود به غارها در شرایط خاص، باید هماهنگی و آگاهی از ایمنی سفر داشته باشد و در تغییر شرایط بازرسی و شرایط خاص احتیاط لازم است. برنامه ریزی کنید و یا لغو کنید.

وی یادآور شد: بلایای طبیعی مشمول بیمه مسئولیت مدنی نیست و گردشگران باید بدانند در شرایط خاص به توصیه های راهنمای تور و مسئول اماکن گردشگری و اماکن تاریخی توجه کنند.

منظرنژاد تاکید می کند: در زمان وقوع حادثه حتما اخبار و اطلاعیه های سایت های معتبر را دنبال کنید و از حضور در هر جایی خودداری کنید و توصیه ها و هشدارها را نادیده بگیرید.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا