حوادث و رویداد

بالش‌های مرگ را فراموش نکنیم!

بالش‌های مرگ را فراموش نکنیم!

دوشنبه 10 دی ماه 1400; خبر مختصر و شیوا و تلخ بود; بامداد 59 دستگاه خودرو در جاده بهبهان – رامهرمز در هوای مه آلود با هم برخورد کردند. در این حادثه پنج نفر کشته و 41 نفر مجروح شدند و میلیاردها روپیه خسارت وارد شد. حوادثی که برای ما عادی شده است!

سپس در دو سه روز اول هر تصادف، کارشناسان یکی پس از دیگری نظر خود را اعلام می کنند، مثل همیشه، تصادف را برای ما ذخیره می کنند و بعد نه…

اما این بار کمی متفاوت بود. کیسه هوا در هیچ یک از 59 وسیله نقلیه درگیر در حادثه باز نشد. این در شرایطی است که بیشترین توجه به تولید خودرو در دنیاست و انتظار انواع آپشن ها و مزیت ها برای آسایش مشتریان خودرو می رود.

پس از این حادثه اولین اظهارنظر درباره باز نکردن ایربگ ها دو روز بعد از سوی رئیس پلیس راهور انجام شد و وی اعلام کرد که «هیچ خودرویی در این ایربگ ها باز نشده است».

این بیانیه پلیس واکنش های زیادی را در پی داشت، حتی به گفته فرمانده پلیس راهو، تشکر و قدردانی زیادی از سوی مردم از سمت پلیس به همراه داشت. در همین حال اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شهر تهران نیز به طور غیرمستقیم پلیس را مقصر این حادثه دانست و گفت: پلیس کیفی و راهنمایی و رانندگی باید با متخلفان برخورد کند. پلیس راه نباید خودروهایی را که استانداردهای لازم را ندارند شماره گذاری کند. نباید به سرنوشت بشر اجازه داد اینطور بازی کند.

سید جاوید حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس، بعداً به دنیای 77 گفت:

حسینی کیا البته از «تسلط انحصاری بر بازار خودرو» نیز انتقاد کرد و گفت: وقتی تسلط انحصاری در بازار و تولید خودرو وجود داشته باشد، به ناچار کیفیت خودروهای ایرانی تحت تاثیر تصادفات قرار می گیرد. برای ایجاد رقابت سالم باید انحصار خودرو را بشکنیم. در این صورت چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

زنجیره بهبهان، دبیر کمیسیون تحقیق و تفحص از صنعت خودروی مجلس نیز پس از اظهار نظر در دو سه روز اول پس از تصادف، درباره باز نشدن ایربگ در تصادف زنجیره ای گفت: صدها و حتی هزاران نفر در این حادثه آسیب دیده اند. . موضوع فقط باز نکردن کیسه هوا نیست. ما همچنین باید به مواردی مانند ترمز و سایر مواردی که بر کیفیت خودرو تأثیر می گذارد توجه کنیم. دخالت نهادهای نظارتی و قضایی در این موضوع باید موثر باشد یعنی برای مردم و صنعت خودروسازی ما اتفاق بیفتد.

سید علی موسوی یادآور شد: مردم مهربان ما پس از مدت ها برای حمایت از تولید داخل اقدام به خرید خودروهای ایرانی می کنند اما متاسفانه مدیران ما هیچ توجهی به تعهدات خود ندارند. خودروسازان ایرانی متأسفانه به جای ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای خود، در جای دیگری هزینه می کنند. مردم باید بهای آن را بپردازند. به همین دلیل از قوه قضائیه تقاضا دارم به این موضوع ورود کنند.

اما طهماسبی یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز گفت: می توان درباره باز نکردن ایربگ خودرو تصادف بهبهان قضاوت کرد زیرا کیفیت و ایمنی خودرو یکی از تعهدات اصلی خودروسازان است. امروزه آنها به فناوری دسترسی دارند و متعهد به ارائه امکانات عالی هستند.

نماینده مردم نیریس و استهبان در مجلس یازدهم گفت: با توجه به تعهد فسخ شده بین خودروساز و خریدار و البته تکالیف خارج از قرارداد خودروسازان، رسیدگی کیفری و دعاوی مؤثر خواهد بود.

مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو بعداً به رسانه ها گفت: بسته به باز شدن ایربگ (ایربگ) در تصادف رانندگی، شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه ای که آسیب وارد می شود. ” !

مهدی رحیمی یادآور شد: هر ایربگ خودرو دارای جعبه سیاه برای ذخیره اطلاعات است و برای بررسی حادثه رانندگی باید این جعبه های سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم علت کار نکردن ایربگ را مشخص کنیم، زیرا اگر مشخص شود که کیسه در آنجا وجود دارد. یک خطا طبق قرارداد بین المللی باید به سراغ سازنده آن ایربگ برویم و مقصر سازنده ایربگ است.

این سوال باقی می ماند که مسئول باز نکردن ایربگ ها کیست و چرا در تصادف خودرو ایربگ باز نشد و کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت؟

متاسفانه ضعیف ترین خودروها در ایران تولید می شود و مردم مجبورند حتی خارج از قدرت انحصاری موجود از این خودروها استفاده کنند.

کمیک های تلخ برای تولید در خودروها ساخته می شوند و فرمان و چهار چرخ متحرک جایگزین آن هاست، بنابراین صحبت در مورد کیسه هوا برای آن ها خیالی است.

این مهم است که بدانید کیسه هوا چگونه به مسافران خودرو کمک می کند. سایتی از خودرو در تعریف ایربگ می گوید: بالش اضطراری است که در هنگام تصادف متورم می شود و به عنوان محافظ بین سرنشین و خودرو قرار می گیرد. کیسه هوا پس از کمربند ایمنی، دومین وسیله نقلیه پرکاربرد برای افزایش ایمنی خودرو بود. با این حال، چندین سال طول کشید تا استانداردها و کارشناسان جهانی با نقش مثبت کمربند ایمنی در محافظت از مسافران در برابر صدمات بیشتر کنار بیایند و استفاده از آن را برای مسافران و رانندگان قانونی کنند. سپس نوبت کیسه هوا. اما در سال 1998، اداره ایمنی جاده ای ایالات متحده استفاده از کیسه هوا را برای رانندگان و سرنشینان جلو اجباری کرد. بر اساس آمارهای جهانی، استفاده از ایربگ در خودروها میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را تا 63 درصد کاهش می دهد.

برای توضیح نحوه عملکرد کیسه هوا در هنگام تصادف، باید بدانید که در تصادفات جاده ای معمولی، هنگام برخورد دو خودرو یا برخورد با مانع، خودرو به سرعت و تقریباً بلافاصله متوقف می شود. اما پس از برخورد با خودرو، سرنشینان آسیب دیده آن را به جلو پرتاب کردند. وقتی کمربند ایمنی می‌بندند، خطر آسیب تقریباً به پیشانی، چانه و گردن محدود می‌شود. این آسیب معمولاً در اثر برخورد با داشبورد و فرمان راننده ایجاد می شود. در این حالت کیسه هوا کارایی خود را نشان می دهد و با باز شدن آن قسمت هایی از بدن که مقاومت بیشتری دارند و فشار وارده به گردن و پیشانی را کاهش می دهند که نسبت به شدت ضربه حساسیت بیشتری دارند. البته این فقط عملکرد یک نوع ساده ایربگ است که برای راننده و سرنشین جلو نصب شده است. انواع مختلفی از کیسه های هوا که امروزه در بسیاری از وسایل نقلیه مجهز و مدرن یافت می شود از استرس، استرس و در واقع از قدرت سایر تصادفات و صدمات جدی به مسافران و رانندگان جلوگیری می کند. در چنین تصادفی به کنار خودرو ضربه می زند.

از این رو کیسه های هوا در تصادفات مختلف به عنوان حفاظ ایمن بین سرنشین و راننده و به عنوان محافظ ایمن بین قسمت های سخت وسیله نقلیه مانند شیشه ها، فرمان، داشبورد و … قرار می گیرند که حرکت ناخواسته و کنترل نشده آنها کاهش یابد. تأثیر و گستردگی حادثه.»

با این توضیح مشخص می شود که نبود کیسه هوای اصل در خودروهای تولید داخل، درصد تلفات را در تمامی تصادفات افزایش می دهد.

اما فراتر از این سوال بی پاسخ، چه روحیه ای در این حادثه از دست رفت و خانواده ها برای همیشه منتظر رسیدن عزیزانشان بودند و چشمانشان به در رفت.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا