اقتصادی

بازشدن پای رانت با واگذاری رایگان نتایج تحقیقات به شرکت‌ها/حذف شورای عتف از حمایت دانش‌بنیان‌ها

بازشدن پای رانت با واگذاری رایگان نتایج تحقیقات به شرکت‌ها/حذف شورای عتف از حمایت دانش‌بنیان‌ها

رئیس شرکت های دانش بنیان فکر می کند که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان با برنامه شرکت های دانش بنیان اصلاح شده است ، با این وجود برخی موارد این قانون نیاز به اصلاح دارد ، از جمله ماده 9 ، جایگزین دانش استراتژیک – شورای مبتنی بر. با این حال ، از طرف شرکتها ، در تشکیل این شورا ، جایی که نقش سیاستگذاری در این مورد وجود دارد ، نمایندگان بخش خصوصی حضور ندارند.

به گزارش دنیای 77 ، اجرای قانون حمایت از سازمانهای دانش بنیان از سال 1992 با پیشرفت ، توسعه و شکوفایی کشور و رهایی از اعتماد معاون رئیس جمهور به علم و فناوری آغاز شد. در زمان تصویب این قانون ، خانواده دانش بنیان کم بود ، اما اکنون 9 سال بعد خانواده تکامل یافته و بیش از 7000 سازمان دانش بنیان در زمینه فناوری و اکوسیستم های نوآورانه کشور کار می کنند. علاوه بر خانه ، بیش از 1200 شرکت خلاق و 6000 استارت آپ فعال شدند.

طبق اطلاعات وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایران از نظر تعداد اولیه در بین 16 کشور در رتبه 48 قرار دارد. ده کشور اول شامل ایالات متحده ، هند ، انگلستان ، کانادا ، اندونزی ، آلمان ، فرانسه ، استرالیا ، اسپانیا و برزیل است.

اما سال به سال ، قانون جدیدی تصویب شد و قانون قبلی نیاز به اصلاح داشت. بر این اساس ، طرح حمایت از تولید محصولات دانش بنیان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و در ماه های اخیر در کمیسیون های آموزش ، تحقیقات و صنایع و سرانجام در ماه آوریل توسط ژنرال ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. امسال ، در دادگاه ، به طور علنی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

امیدهای زیادی برای تأثیر مثبت این قانون وجود دارد. کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی این قانون است تا جزئیات بیشتری را به جنبه های کلی تری اضافه کند ، اما رئیس انجمن انجمن های Alems این قانون را ستود و خواستار اصلاح برخی از جنبه های این قانون شد.

وی به عنوان مثال ماده 9 قانون برنامه جهش دانش بنیان را ذکر می کند ، که تأکید بر تشکیل شوراهای استراتژیک دانش بنیان است ، اما اشاره ای به حضور بخش خصوصی نمی کند. قسمت اول گفتگوی دنیای 77 با رئیس سازمان دانش بنیان به شرح زیر است:

قانونی مترقی که 10 سال بعد اصلاح شد

افشین کلاهی در مصاحبه با دنیای 77 وی کلیت قانون حمایت از سازمانهای دانش بنیان برای تقویت این نهادها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: “این قانون در سال 2010 معرفی شد و ممکن است اولین قانونی در کشور باشد که پس از 10 سال قانون را بررسی می کند. آزاد شوید قانونی که در نوع خود قانونی مترقی و مدرن است.

وی با ابراز امیدواری برای بررسی سایر قوانین کشور گفت: “شاید به دلیل پیچیدگی قانون در مناطقی مانند اقتصاد ، در مورد سایر قوانین شورای اسلامی اسلامی (بررسی) نشده باشد. برخی از قوانین بسیار طولانی هستند. “

کلاهی گفت: “قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان دیدگاه مثبتی در مورد فعالیت این شرکت ها دارد و ما معتقدیم که توسعه این شرکت ها تنها راه مقابله با اقتصاد وابسته نفت کشور طی سالهای گذشته است.”

کلاهی با اشاره به قانون برنامه های افزایش تولید افراد دانش بنیان گفت: ما این مخالفت ها را اعلام کرده ایم و در جلساتی که با اعضای مجلس داریم اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به رویکرد اعضای شورای شورای اسلامی در قبال این طرح ، خاطرنشان کرد: “جلسات متعددی که با آنها داشته ایم ، بر روی حرفه ای بودن نمایندگان بخش خصوصی و اثربخشی آنها بوده است. به نظر می رسد این بحث ها مثر بوده است. پیش نویس اصلی بسیار تغییر کرده است و قانونی حدود 30 بند به بند 16 بند تبدیل شده است و به نظر می رسد این بار حرفه ما شنیده شده و به آن عمل شده است.

رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان در ادامه با اشاره به اینکه کمیسیون دانش بنیان قانونگذار در این زمینه بسیار تلاش کرده است گفت: به نظر ما ، هنوز چند مورد دیگر وجود دارد كه می تواند در این قانون اضافه و اصلاح شود ، از جمله حضور یا عدم حضور جزئی اتاق بازرگانی ایران.

وی اتاق بازرگانی ایران را نماینده فعالان اقتصادی و اقتصاددانان اصلی خواند و گفت: “اقتصاد دانش بنیان در گلخانه های سبز نمی تواند رشد کند و رشد نخواهد کرد و این شرکت ها باید در جایی وارد شوند که فضای کسب و کار از نظر اقتصادی مناسب باشد.” اقتصاد مبتنی بر اقتصاد به عنوان یک کارمند بخشی از اتاق بازرگانی است ؛ بنابراین ، کارمندان اتاق بازرگانی باید در بخشی از آن حضور داشته باشند.

خطاهایی در برنامه ریزی جهش تولید دانش بنیان

کلاهی به برخی از نقایص برنامه جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: “سیاست به عدم حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در بند 1 این طرح اشاره دارد.

وی با اشاره به ماده 9 طرح جهش تولید كه بر تشكیل شوراهای هدایت دانش بنیان تأكید دارد ، خاطرنشان كرد: بر اساس این ماده ، قانون حمایت از شورای هدایت دانش بنیان جایگزین شورای عالی ETIF خواهد شد. سازمانها ، که چیز خوبی است. نمایندگان خارج از تجارت یا بخش خصوصی در این امر دخیل نیستند.

کلاهی افزود: مشارکت در این سازمان مشکلی ندارد اما امید است افراد واقعی مانند شورای عالی فضای مجازی توسط مقامات انتخاب شوند و نمایندگان سازمانهای مختلف دانش بنیان نیز در آن شرکت کنند. امید است که هدایت دانش بنیان نمایندگان شورا در بخش خصوصی حضور دارند ، زیرا قرار است شورا در مورد بخش خصوصی تصمیم گیری کند و بخش خصوصی نیاز به جلسه دادرسی شورا دارد.

رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان ایراد دیگری را در بند 2 این ماده در نظر گرفت و موارد زیر را توضیح داد: در این مقاله تعدادی از کارهای مرکز تحول برای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. البته این مرکز یک نهاد قدیمی است و فعالیت های آن در توسعه فناوری مثبت بوده است اما به نظر می رسد معاونت علمی به تنهایی وارد حوزه دانش بنیان شده است.

وی با اشاره به محدودیت های تعیین شده در ماده 3 این طرح گفت: این ماده محدودیت هایی را برای واردات تجهیزات در نظر گرفته است. وقتی مسئله تولید را مطرح می کنیم و اصرار داریم که باید مشکلات و موانع تولید برطرف شود ، قانونی که محدودیت هایی را برای واردات تجهیزات وضع می کند با تصویب مغایرت دارد و به نظر می رسد تعصب کمی در این زمینه دارد.

به گفته وی ، اگر می خواهیم قانونی در زمینه تولید به تصویب برسانیم ، هیچ محدودیتی برای حمایت از بخش مهم دیگری از اقتصاد کشور وجود ندارد ، بنابراین به نظر می رسد که این ماده نیاز به اصلاح دارد و می توان از راه های دیگر حمایت کرد تولید داخلی ماشین آلات در کشور. از

رئیس مجمع سازمانهای دانش بنیان با تأکید بر پتانسیل داخلی تولید ماشین در کشور گفت: “این واقعیت محدودیتی برای سایر بخشها ایجاد نمی کند.”

کلاهی با اشاره به بند شماره ماده این طرح ، افزود: “این مقاله تأکید می کند که دانشگاه ها و م institسسات تحقیقاتی اجازه انتقال مالکیت معنوی و کل یا بخشی از تحصیل تحقیق و حقوق بهره برداری را به م institutionsسسات و م institutionsسسات ، از جمله واحدهای دانش و فناوری در توسعه. “و افراد درگیر در این فناوری یا پروژه ، دانشکده ، دانشجویان و محققان برای انتقال رایگان ، که به نظر من می تواند رقابت را از بین ببرد و رانت اطلاعاتی ایجاد کند.

وی افزود: وقتی بودجه عمومی یک مituteسسه تحقیقاتی و دانشگاهی برای کارهای تحقیقاتی ، به ویژه پروژه هایی با هزینه بالا که از طریق بخش خصوصی قابل تأمین نیستند ، به صورت رایگان در اختیار یک سازمان قرار می گیرد ، هیچ راهی برای تعریف این انتقال و دانش بنیان وجود ندارد. به نظر می رسد این شرکت روابط خوبی با دانشگاه ها و م researchسسات تحقیقاتی دارد ، به نظر می رسد این مبادله رانت و فساد ایجاد می کند زیرا دانشگاهیانی وجود دارند که درگیر پروژه های بزرگ هستند و به نوعی می توانند موفقیت تحقیقاتی خود را به شرکت ها بسپارند.

کلاهی با بیان اینکه این بند قانونی به طور کلی بند خوبی در زمینه تبادل فناوری است ، اضافه کرد: این بند قصد دارد تحقیقاتی را انجام دهد که در دانشگاه ها با هزینه بیشتری انجام می شود ، اما متأسفانه نتوانست به آن دست یابد و نتایج در دانشگاه ها و تحقیقات باقی مانده است موسسات. “ورود به چرخه تولید و فناوری به روشی که هدف صحیحی باشد اما شکل آن مشخص نیست و می تواند استخدام ایجاد کند که نیاز به بررسی بیشتر دارد تا همه شرکتها از این تحقیقات بهره مند شوند.

یک شورای هدایت دانش بنیان ایجاد کنید

رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان با اشاره به تاکید ماده 9 مبنی بر تأسیس شورای راهبری دانش بنیان کشور گفت: فکر می کنم این بخش می تواند به تقویت فعالیت های دانش بنیان کشور کمک کند و به تنهایی در برابر دفاع علمی در برابر سایر سازمانها “می تواند به تنهایی بهتر عمل کند.

وی افزود: با این وجود در این شورا که به دنبال تصمیم گیری برای بخش خصوصی دانش بنیان است ، جای خالی سازمان های دانش بنیان و نمایندگان بخش خصوصی وجود دارد.

کلاهی گفت: “در طول سالها ما دیده ایم که دولت با وضع قوانین و مقررات برای فعالان اقتصادی چقدر به فعالان اقتصادی آسیب رسانده است و نمایندگان بخش خصوصی در این تصمیمات نقش نداشته اند.” این روش مانند روش درمانی است که بیمار را بدون معاینه تجویز می کند و طبیعی است که این نسخه در معالجه بیمار بی اثر باشد.

کارمندان پایگاه دانش تأکید کردند که حضور نمایندگان بخش خصوصی می تواند به پیشبرد اهداف قانون کمک کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا