عمومی

اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی 

اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی 

به گفته همه مذاکره کنندگان در وین، زمان برگزاری انتخابات سخت فرا رسیده است و طرفین در حال آماده شدن برای توافقی هستند که در نهایت به انحلال شورای امنیت سازمان ملل منجر خواهد شد.

رصد روابط خارجی تهران به دلیل مخالفت با تصمیم نهایی برای بازگشت به برجام و توافق نهایی با واشنگتن و سنگ اندازی های گسترده حائز اهمیت است. این مخالفت ها منافع گسترده تری از دولت ها و گروه ها را در بر می گیرد که می توانند در هر زمانی برای دستیابی به اهداف خود به حوادث غیرقابل پیش بینی منجر شوند. در واقع، مخالفان برجام یا به عبارت دقیق تر، مخالفان بازگشت ایران به جامعه بین المللی، با حرکت به سمت مدار عصبی تهران و به تبع آن واشنگتن، سعی در تعمیق بی اعتمادی متقابل دارند. بنابراین، در تفسیر و تحلیل واقعی آنچه در بحران کنونی می گذرد، برای شناسایی اهداف آشکار و پنهانی که با احیای روابط خارجی ایران سازگاری ندارند، احتیاط لازم است.

مذاکرات موازی تهران در وین با برخی از دولت های منطقه یک حرکت هوشمندانه است که با احتیاط کافی موفق خواهد شد. این نیاز به مراقبت دارد. چرا که به نظر می رسد از دید جامعه جهانی تلاش زیادی برای بدنام کردن تهران صورت گرفته است. هدف آن این است که وضعیت فعلی برجام را در حالت منجمد نگه دارد و در عین حال دامنه مطالبات تهران را با پذیرش تعهداتش در برجام افزایش دهد. در حال حاضر تهران به درستی بر احیای برجام و ساختار تعریف شده آن تاکید دارد. بنابراین، بیش از هر چیز دیگری، منافع ملی و امنیتی ایران است که نمی تواند مبنای انتخاب دیگران باشد.

تهران و واشنگتن تصمیم گیرندگان اصلی مذاکراتی هستند که قرار است در وین برگزار شود. لذا تفاهم واقعی و متقابل نسبت به یکدیگر و اراده جاری در این زمینه، عبور از مسیر کنونی و توطئه آمیز را ممکن می سازد. با توجه به واقعیت‌های کنونی – به‌ویژه دور هشتم مذاکرات، مخالفت با توافق احتمالی و نگرانی‌ها درباره پیامدهای آن برای احیای موقعیت منطقه‌ای و جهانی ایران، تردیدهایی درباره نتیجه مذاکرات وین مطرح شده است. در آینده ی نزدیک.

سختی کار برای تهران در این موضوع مهم نیز عمده است. از یک سو باید در برابر بالاترین خواسته های طرف های مذاکره کننده در وین مقاومت کند. از سوی دیگر در آستانه توافق باید سعی کند شرایط را مدیریت کند و با ایجاد یک بحران تصنعی و سخت‌تر کردن شرایط برای ایران، در را روی همان مچ پا نگه دارد.
توجه به روابط خارجی و استفاده از ابزار دیپلماتیک برای تهران بیش از هر زمان دیگری اولویت دارد.

دکمه بازگشت به بالا