اقتصادی

اقشار پایین توان پرداخت اقساط مسکن ملی ندارند

اقشار پایین توان پرداخت اقساط مسکن ملی ندارند

رئیس انجمن انبوه سازان گفت: دیزل پایین قادر به تامین و پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن نیست. پروژه نهضت ملی مسکن. اجرای این طرح با شرایط اعلام شده از سوی وزارتخانه امکان پذیر نیست، به همین ترتیب این طرح ممکن است در آینده با شکست مواجه شود.

جمشید برزگر در گفت وگو با دنیای 77، اظهار کرد: برای دهک یک تا دهم برنامه ریزی کرده ایم و اعلام کرده ایم در اختیار انبوه سازان واجد شرایطی که سوابق حرفه ای آنها تایید شده باشد، زمینی را در اختیار آنها قرار می دهیم و با آنها تفاهم نامه امضا می کنیم و شرایط اعلام شده است. ” به طور خلاصه پیشنهاد می کنیم که زمین به مدت 99 سال اجاره یا تملک شود. بافت های فرسوده و باید توسط افراد توانمندتر در حاشیه شهر اعمال شود.

وی با بیان اینکه گازوئیل های پایین توان پرداخت 40 میلیون تومان را ندارند، بیان کرد: در ابتدای کار اعلام کردند که متقاضیان باید 40 میلیون تومان بیاورند که خیلی ها ندارند. بنابراین، طرح شکست می خورد. بودجه برای اقشار کم درآمد باید توسط بنیادها، سازمان ها و ارگان های مسئول تامین شود. البته ارائه مزایا به این طرف ها کارساز نیست زیرا نمی توانند اقساط را پرداخت کنند.

برزگر ورود کور به طرح نهضت ملی مسکن را به قدم گذاشتن در آب تشبیه کرد و گفت: وقتی وارد آب می شویم چند قدم به جلو نمی بینیم؛ بنابراین اگر بی پروا برویم غرق می شویم که به اشکال مختلف مانند خودمالکی، بافت فرسوده، دولتی و غیره حتی بعد از 15 سال تکمیل نشده است.

رئیس انجمن انبوه سازان با ذکر اطلاعیه قیمت هر متر 4.5 میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با این روند افزایش قیمت ها، تعیین نرخ های دستوری کارساز نیست. از دوستان وزارتخانه می خواهیم سیاست را تدوین و نظارت کنند. با قیمت مشخصی برای انجام کار موافقت کنید. همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواسته ایم تا قیمت ها را خالی نگه دارد. به گونه ای که مردم به صاحب خانه و سازنده آسیب نرسانند.

وی در خصوص قیمت مصالح ساختمانی نیز گفت: قیمت مصالح ساختمانی طی یکی دو سال اخیر بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر تولیدکننده لاستیک کیلویی 19 هزار تومان و سیمان کیسه ای 50 هزار تومان دریافت می کند. قیمت کاشی، سرامیک، گچ، شیرآلات و سایر نهاده های ساختمانی نیز به شدت افزایش یافته است. افزایش 57 درصدی دستمزدها بر قیمت مواد نیز تأثیر گذاشته است.

برزگر خاطرنشان کرد: آذرماه سال گذشته جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در انجمن انبوه سازان داشتم که قرار بود دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در خصوص نحوه اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارائه کنیم. ظرف 10 روز. اما هنوز به پیشنهاد ما پاسخ داده نشده است. اخیرا با مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی صحبت کردم و قرار شد این هفته جلسه ای داشته باشیم.

وی افزود: پس از دیدار با وزیر راه و شهرسازی، دو جلسه با محمود جاده – معاون وزیر داشتیم که قرار بود نظرات خود را در مورد دیدگاه ما بیان کند. به نظر آنها باید با شرایط اعلام شده ساخت و ساز شروع شود اما ما می گوییم با این شرایط اجرا امکان پذیر نیست. برای پیشبرد برنامه‌ریزی نهضت ملی مسکن، مجموعه‌ای نیاز است که قابلیت ارائه خدمات مرتبط با طراحی، سرمایه‌گذاری، اجرا و بخش مسکن را داشته باشد و همه جوانب در نظر گرفته شود.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا