اقتصادی

افزایش همکاری در حوزه انرژی، شاه‌بیت مذاکرات اقتصادی در خزر

افزایش همکاری در حوزه انرژی، شاه‌بیت مذاکرات اقتصادی در خزر

به گزارش شفاف، امروز مشخص شده است که منطقه ژئوپلیتیکی دریای خزر از نظر ذخایر هیدروکربنی مهمترین منطقه در بازار انرژی جهان است. دریای خزر با ذخایر فراوان هیدروکربنی خود جزو سه منطقه پرمصرف انرژی جهان از جمله چین، اروپا و هند است و این واقعیت که ایران امروز مصمم به توسعه عملیات و فعالیت است. منطقه خزر جنوبی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به سیاست ها و سرمایه گذاری صحیح در ایجاد زیرساخت ها نیاز دارد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که به نمایندگی از ایران در دومین کنفرانس اقتصادی خزر در مسکو حضور داشت، گفت: دریای خزر به عنوان مرکز میراث مشترک و ارتباط بین ما، بستر بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف فراهم می کند. این کار توسط کشورهای ساحلی دریا انجام می شود. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم در نظر دارد همکاری های همه جانبه خود را با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر گسترش دهد و موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خود را نقطه اتصال می داند. سواحل جنوبی دریای خزر و آب های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مصمم به تحریک همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر هستند.

در پنج ماهه اول سال 1401 رشد صادرات به آذربایجان 84 درصد و صادرات به روسیه 31 درصد نسبت به دوره قبل و صادرات به ترکمنستان نیز 40 درصد رشد داشته است. توسعه صادرات در این مدت اقلام سبد صادراتی کشور را نیز تغییر داد، به این معنی که از صادرات سنتی که معمولاً محصولات کشاورزی و میوه و سبزیجات را شامل می‌شد، به محصولات صنعتی مانند کاتالیزورها، تجهیزات میدان نفت و گاز، توربین‌ها و کمپرسورها تبدیل شد. . .

شاید بزرگترین دستاورد حضور ایران در کنفرانس شکستن تحریم از طریق غرب و تمرکز بر منطقه در راستای منافع ملی بود. دولت سیزدهم سال گذشته را صرف اثبات این واقعیت مهم کرده است که تمام جهان محدود به غرب نیست و کشورهای مستقل منطقه می توانند در مسیر استقلال اقتصادی از زیاده خواهی های آمریکا دور شوند.

دریای خزر پس از خلیج فارس و سیبری سومین منبع انرژی جهان است، واقعیتی که به خوبی نشان می دهد دریای خزر جدای از موقعیت ژئوپلیتیکی، برای کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر نفت نیز اهمیت زیادی دارد. ذخایر گاز سفر معاون اول رئیس جمهور به مسکو و حضور وی در دومین نشست اقتصاد خزر با توجه به شرایط خاص جهان کنونی، بحران اوکراین و چالش های موجود در اقتصاد جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته وزارت نفت، واقعیت این است که کشورهای دارای بیشترین سهم گاز در جهان در کنفرانس اقتصادی خزر دور میز نشستند و نتیجه این نشست برای اروپا که نزدیک است مهم و قابل تامل است. به زمستان این بحران ها می تواند باعث برنامه ریزی اقتصادی کشورهای حاشیه خزر نیز شود.

پیش بینی می شود تا آذرماه بحث های کارشناسی بین کشورهای حاشیه دریای خزر به پایان برسد و توافق نامه های مربوطه هم از نظر حقوقی و هم از نظر کد کالا، امتیاز و تعرفه صفر امضا شود و سپس ارائه شود. اولین شاهد تجارت آزاد منطقه ای است که این تجارت آزاد یک بازار 600 تا 700 میلیارد دلاری را در مقابل بخش صنعتی و تجاری ما قرار می دهد زیرا ما در بسیاری از محصولات دارای مزیت هستیم. با واردات از این کشورها و کاهش تعرفه ها می توان به راحتی این کشورها را به رقابت واداشت و سهم بازار را به دست آورد.

ایجاد کمیته انرژی در منطقه خزر یکی از 7 پیشنهاد ایران است

پنج کشور دریای خزر به عنوان بزرگترین دارندگان منابع گازی جهان، با نزدیک شدن به زمستان سخت اروپا و بحران جنگ اوکراین در این مضرات، در مسکو گرد هم آمده اند. جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تلاش کرد حداکثر همکاری را بین کشورها در حوزه انرژی و انرژی ایجاد کند.

وزیر نفت که به همراه معاون اول رئیس جمهور و هیئت ایرانی برای شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده است، در حاشیه این مجمع به همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: ترانزیت و تبادل نفت. و گاز روسیه، ایران، انرژی منطقه است، قطبی خواهد شد و درآمد ارزی زیادی نصیب کشور خواهد شد.

ایران در کنفرانس اقتصادی خزر چهارمین پیشنهاد خود را برای توسعه همکاری ها در بخش انرژی ارائه کرد و گزینه تشکیل «کمیته همکاری نفت، گاز و فرآورده های نفتی کشورهای دریای خزر» را مطرح کرد.

کشورهای حاشیه دریای خزر در این کنفرانس بر افزایش سوآپ نفت و گاز و ایجاد شهرک های تجاری بر اساس پول ملی و اتصال به شبکه های بانکی تاکید کردند. در سال گذشته تجارت کشورهای حاشیه دریای خزر تقریباً 30 درصد افزایش یافته است. یکی از محورهای مورد تاکید در این سفر افزایش تبادل نفت و گاز بین کشورهای حاشیه دریای خزر بود.

به گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، توافقاتی بین وزرای نفت ایران و مقامات روسیه و قزاقستان در خصوص افزایش سوآپ صورت گرفته است.

بهره برداری منطقی و عادلانه از ذخایر نفت و گاز دریای خزر نیز از محورهای این کنفرانس بود و همکاری در حوزه انرژی می تواند در مقابله با تحریم ها موثر باشد. اما این تمام ماجرا از نظر انرژی نیست و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران موضوع سوآپ انرژی را در بحث این مجمع برجسته کرده است.

پیش از این در نشست کشورهای عضو اکو در ترکمنستان، ایران قرارداد تبادل گاز با این کشور و جمهوری آذربایجان امضا کرد که امکان تکرار آن با سایر اعضای سازمان دریای خزر وجود دارد. قزاقستان، ترکمنستان و روسیه مسیر ترانزیت خوبی برای گاز، نفت و محصولات پتروشیمی خواهند بود.

ایران؛ قطب قدرت در منطقه

به گفته وزیر نفت، ترانزیت و مبادله نفت و گاز از روسیه، ایران را به قطب انرژی منطقه تبدیل می کند و این کشور درآمد ارزی زیادی خواهد داشت. ایران و روسیه به عنوان صادرکنندگان گاز، همکاری های زیادی در زمینه تبادل انرژی دارند. در این تفاهم نامه آمده است: دو طرف قصد دارند در توسعه میادین پارس شمالی و کیش و ایجاد تسهیلات برای افزایش فشار بر میادین پارس جنوبی که موضوع مهمی برای ایران در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان است، همکاری کنند. همچنین قراردادی امضا شده و احداث خطوط لوله صادراتی به این دو کشور همسایه به صورت مشترک توسط ایران و روسیه انجام خواهد شد.

مبادله فرآورده های نفتی و مبادله فرآورده های غیرنفتی با نفت در دریای خزر در خصوص کشتی ها و تجهیزات بندری و اسکله دو کشور قابل انجام است و دو کشور را توانمند می کند. مبادله فرآورده های نفتی و غیر نفتی تا سقف 10 میلیون تن.

بر اساس اعلام وزارت نفت، همکاری ایران با کشورهای حوزه دریای خزر در زمینه نفت، گاز و انرژی استراتژیک خواهد بود و احتمالاً شامل قراردادهای سوآپ و خرید 15 میلیارد متر مکعب گاز خواهد بود. ترکمنستان در چند هفته آینده تکمیل می شود. توقف صادرات گاز روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین المللی، ایران را قادر ساخته است تا به پلی برای انتقال نفت و گاز روسیه به سایر کشورها تبدیل شود و به قطب گازی در منطقه تبدیل شود.

در آگوست 2018 و همزمان با اولین سالگرد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، کشورهای حاشیه دریای خزر در منطقه گردشگری آواز شهر ترکمن باشی ترکمنستان گرد هم آمدند تا در اولین دوره این کنوانسیون شرکت کنند. کنفرانس اقتصادی خزر. دومین کنفرانس اقتصادی خزر فرصت مغتنمی برای ایران بود تا بازاری با حجم و ارزش 600 تا 700 میلیارد دلاری طراحی کند و از مزیت های موجود در این حوزه برای کاهش تاثیر تحریم ها و استفاده از پتانسیل های منطقه استفاده کند. دور زدن محدودیت ها

ایران به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی خود به عنوان کریدور شمال-جنوب و آب های آزاد و مهمترین نقطه ترانزیتی و ارتباطی این کشورها برای شرق آسیا می تواند کشورهای حاضر در این مجمع اقتصادی را به سرمایه گذاری در حمل و نقل و توسعه ترغیب کند. ناوگان ریلی و دریایی.

به گفته علیرضا پمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محور معاون اول رئیس جمهور در این جلسه بر کریدور شمال – جنوب خواهد بود و مهمترین و اولویت دارترین پروژه در این زمینه فعال سازی راش آستارا است. پروژه راه آهن که ایران با جدیت آن را دنبال می کند.

دکمه بازگشت به بالا