جامعه و خانواده

افزایش مبتلایان تب کریمه کنگو به ۵۱ نفر/ تاکید وزارت بهداشت بر خرید و ذبح بهداشتی دام

افزایش مبتلایان تب کریمه کنگو به ۵۱ نفر/ تاکید وزارت بهداشت بر خرید و ذبح بهداشتی دام

رئیس گروه مدیریت بیماری های واگیر بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو به 51 نفر افزایش یافته است، در عین حال بر ذبح سالم دام برای پیشگیری تاکید کرد. وجود هر بیماری.

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با دنیای 77. وی در آستانه عید سعید قربان برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری هایی که می تواند انسان و دام را مبتلا کند، بر رعایت توصیه های بهداشتی تاکید کرد و گفت: مردم از خرید دام زنده ذبح شده یا گوشت خودداری کنند. خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی. و داده، خودداری کنید.

وی تصریح کرد: کسانی که قصد ذبح دام دارند باید دام زنده را از عرضه مصوب دام زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند. از ذبح هر نوع حیوان در بخش دامپزشکی و در منزل و جاده های عمومی خودداری کنید. زیرا همین امر می تواند زمینه ساز شیوع بیماری های خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که اقدام به ذبح دام کردند باید از وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و پس از ذبح وسایل خود را ضدعفونی کنند. خون نیز باید به روش بهداشتی دفع شود.

امیری با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده نباید سریع مصرف شود، گفت: گوشت دام های ذبح شده باید حداقل 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود. این عمل باعث افزایش PH گوشت در لاشه می شود که در صورت وجود ویروس در گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود. البته تاکید می کنیم که جگر و روده های دیگر حیوانات بعد از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد خورده شود.

وی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی نباید دام هایی که علائم بیماری دارند ذبح و خورده شوند، گفت: از آنجایی که در فصل فعالیت کنه ها هستیم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک مشکل جدی است. این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به گاو منتقل می شود و در صورت آلوده شدن حیوان به ویروس بدون رعایت نکات بهداشتی و تجهیزات حفاظتی، امکان ذبح حیوان وجود دارد. ترشحات آلوده به ویروس از بدن حیوان به انسان منتقل می شود.

وی در عین حال به رشد روزافزون تب کریمه کنگو در کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 51 بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شده و متاسفانه سه بیمار جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا