جامعه و خانواده

افزایش تعداد خانواده‌های ایرانی طی سال‌های اخیر/ هنوز هم «خانواده» در ایران حرف اول را می‌زند

افزایش تعداد خانواده‌های ایرانی طی سال‌های اخیر/ هنوز هم «خانواده» در ایران حرف اول را می‌زند

یک جمعیت شناس ضمن تحلیل وضعیت جمعیتی خانواده های ایرانی در کشور طی سال های گذشته ، به طرح رفاه جمعیت و خانواده اشاره می کند و می گوید: مطالب ذکر شده در این طرح برای رفاه خانواده است و برخی از آنها جنبه های مالی دارند ؛ اما من نمی دانم که آیا این مواد می توانند کار کنند و به افزایش باروری کمک کنند. زیرا بار مالی این پروژه آنقدر زیاد است که دستیابی به آن 100٪ بسیار بعید است. اگر این طرح به عنوان یک بسته سیاستی اجرا شود ، ممکن است کارساز باشد ، اما اگر جنبه های غیر مالی را اجرا کنیم و جنبه های مالی را نادیده بگیریم ، نتیجه نخواهد داد.

شهلا کاظمی پور ، حزب دموکرات ، به مناسبت روز جهانی خانواده در گفت وگو با دنیای 77 وی به بررسی وضعیت آماری کشور و چالش های پیش رو در این زمینه پرداخته و می گوید: طبق آمار ، جمعیت ایران در سال 1399 حدود 70 میلیون نفر بوده است اما اکنون جمعیت کشور به حدود 75 میلیون نفر رسیده است. در سال 2016 ، 24 میلیون خانوار در ایران وجود داشت و اکنون این تعداد به 226 میلیون و دویست و پنجاه خانوار رسیده است.

وی گفت به طور كلی ، به افرادی كه در یك واحد مسكونی زندگی می كنند و با همه زندگی می كنند (حداقل یك نفر به تعداد بالاتر) ، “خانواده” گفته می شود و به افرادی كه بر اساس ساختار خانواده ازدواج می كنند ، “خانواده” گفته می شود. وی افزود: حدود 10-15٪ (معادل چهار میلیون) از این 226 میلیون و دو و نیم میلیون خانوار و بقیه خانواده ها. در واقع 12 میلیون نفر از خانواده ها و سایر اقوام در ایران زندگی می کنند

کاهش تعداد خانواده ها و دلایل افزایش تعداد خانواده ها در کشور

کارشناسان جمعیت شناسی با اشاره به اینکه متوسط ​​خانواده در کشور حدود 3.2 است ، خاطرنشان کرد: در گذشته متوسط ​​خانواده 5/5 بود ، اما با گذشت زمان ، با کاهش تعداد فرزندان یک خانواده ، تعداد خانواده ها نیز کاهش می یابد. کاهش یافته. از طرف دیگر ، مهاجرت سطح خانواده را از نظر اصلی و مقصد کاهش داده است. به عنوان مثال ، وقتی کودکی از یک خانواده پنج نفره در یکی از دانشگاه های خارج از شهر پذیرفته می شود ، یک خانواده پنج نفره به یک خانواده چهار نفره تبدیل می شود ، در نتیجه از تعداد خانواده در روستا و شهر کاسته می شود.

پاسخ این س questionال این است که آیا در سالهای اخیر تعداد خانواده های کشور در حال افزایش یا کاهش است؟ توضیح: تعداد خانواده ها بیش از جمعیت افزایش و افزایش یافته است. اگر رشد جمعیت ایران 2.24 در سال 1390 یا 19599 بود ، رشد خانواده حدود 2٪ بود ، زیرا تعداد خانواده های تنها پدر و مادر به دلیل کار ، دانشگاه و تحصیلات و همچنین افرادی که خانه تک خانواده دارند ، افزایش یافته است: البته روز در حال رشد است تعداد خانواده های تک خانواده در حال افزایش است.

کاظمی پور دلیل اصلی افزایش این لیست را خانواده عنوان می کند: وقتی زن و شوهر با هم زندگی می کنند ، خانواده تشکیل می دهند اما اگر بعد از طلاق جداگانه زندگی کنند ، دو خانواده تشکیل می شود و اگر بعد از طلاق خانواده پدری به سراغ کسی نروند.

این جمعیت شناس اضافه کرد: از 24 میلیون خانوار در سال 2016 ، 10٪ (2 میلیون) خانوار تک خانواده بودند که 30٪ (700،000،000) خانوار توسط مردان و 1.30 میلیون خانوار توسط زنان اداره می شوند.

کاظمی پور معتقد است یکی از دلایل کاهش تعداد خانواده ها خانواده های “مجرد” و دو نفره است که روز به روز در حال افزایش است.

تعداد خانواده ها در ایران در حال افزایش است

وی با بحث در مورد وضعیت فعلی آمار خانواده در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 226 میلیون خانواده در کشور زندگی می کنند که حدود 4 میلیون نفر مجرد ، دو نفره و سه نفره و مابقی هستند.به دلیل جمعیت جوانان و ازدواج های ما تعداد خانواده ها افزایش یافته است در دهه شصت

این جامعه شناس معتقد است که با محاسبه ، تعداد افراد متاهل به 1385 ، 16.5 میلیون ، 19 میلیون در سال 1390 و 21 میلیون در سال 1695 رسیده است. در نتیجه ، تعداد افراد متاهل در حال افزایش است ، بنابراین پایگاه های جمعیتی ایران به خانواده ها منتقل می شود.

وی ادامه داد: برخی می گویند خانواده در حال از هم پاشیدن است و آمار طلاق افزایش یافته است. من بارها گفته ام که میزان طلاق افزایش یافته است ، اما به دلیل مشکل اجتماعی نیست ، زیرا تعداد زوج ها نیز افزایش یافته است. در سال 1385 ، ما 140 هزار طلاق ، در سال 1390 ، 160 هزار و در سال 2016 ، 180 هزار طلاق داشتیم. همه می گویند نرخ طلاق افزایش یافته است ، در حالی که نرخ طلاق افزایش یافته است. بنابراین ، من معتقدم خانواده در حال از هم پاشیدن نیست.

“خانواده هنوز هم در ایران نقش اصلی را دارند”

کاظمی پور معتقد است که خانواده ها هنوز در ایران نقش اصلی را دارند و خانواده ها (اعم از زن و مرد) هنوز نگران معیشت فرزندان خود هستند و همه علاقه مند به تحصیلات عالی فرزندان خود هستند. آنها به دنبال یک زندگی مرفه هستند و سعی در امرار معاش دارند و همه اینها باید به عنوان چیزهای مثبت دیده شود.

چالش های خانوادگی؛ از بیکاری گرفته تا تورم

در ادامه گفتگو ، جمعیت شناس بیکار تأخیر در ازدواج و تأثیر تورم بر خانواده را چالشی برای سازمان خانواده می داند و می گوید: بیکاری جوانان یکی از چالش های خانواده است. در حال حاضر چندین جوان بیکار هستند و این یکی از نگرانی های خانواده است. کشور ما اکنون بیش از 22 میلیون نفر جمعیت فعال دارد که از این تعداد حدود 21 میلیون نفر شاغل و چهار میلیون نفر بیکار هستند.

وی افزود: “بیکاری مسئله دیگری را مطرح می کند که مسئله ازدواج تأخیر است” “دختران و پسران متأهل بعدی در خانواده حضور دارند و در نتیجه بحث ، دخالت و سرخوردگی بیشتر می شود. مسئله دیگر تحصیل و آموزش فرزندان برای خانواده ها است. ، بهداشت ، مسکن و امکانات رفاهی ، که با این مشکلات به دلیل تورم دست و پنجه نرم می کنند

کاظیم پور در بخشی دیگر از سخنان خود یادآوری می کند: در سال های اخیر ، دختران و پسران دیر ازدواج کرده اند و وقتی ازدواج می کنند ، دیر می شوند یا نمی خواهند بچه دار شوند ، که اکنون یک مشکل و راه حل اجتماعی است. اصول دموکراسی مورد بحث قرار گرفته است تا ما بتوانیم با اجرای اصول ، ازدواج را تسریع کرده و نرخ زاد و ولد را افزایش دهیم و در این مورد آنها در مورد بحران خانواده بحث می کنند و می گویند خانواده رو به ضعف است. یعنی افراد دیر ازدواج می کنند و دیر صاحب فرزند می شوند ، بنابراین این خانواده ها نیستند که امیدوارند بهبود پیدا کنند.

وی با اشاره به طرح رفاه جمعیت و خانواده ، افزود: سیاست های پیشنهادی با اتخاذ سیاست هایی مطابقت دارد که بتواند برای رفع این موارد برنامه ریزی کند و به خانواده ها کمک کند ازدواج و فرزندآوری را تشویق کنند.

این جمعیت شناس به مواد جمعیتی و برنامه های انگیزشی خانواده اشاره می کند: مواد موجود در این طرح برای رفاه خانواده است و برخی از آنها جنبه های مالی دارند. اما من نمی دانم که آیا این مواد می توانند کار کنند و به افزایش باروری کمک کنند. زیرا بار مالی این پروژه آنقدر زیاد است که دستیابی به آن 100٪ بسیار بعید است. اگر این طرح به عنوان یک بسته سیاستی اجرا شود ، ممکن است کارساز باشد ، اما اگر جنبه های غیر مالی را اجرا کنیم و جنبه های مالی را ساکت کنیم ، کارساز نخواهد بود. این طرح نیاز به اراده سیاست گذاران بودجه دارد. اگر به خوبی انجام نشود ، افسردگی ایجاد می شود و نه تنها اثرات مثبتی دارد ، بلکه تأثیرات منفی نیز دارد.

وی گفت: “از طرف دیگر ، ما باید ببینیم كه آیا تأخیر در ازدواج و مانع بچه دار شدن در واقع دلایل مشابهی دارد؟” “من فکر می کنم دلایل کلان اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که هرچه بگویم در هیچ طرحی نمی گنجد.”

در بخشی دیگر ، كاظمی پور می گوید: انواع اختلاس ها و نبود امنیت اجتماعی و اقتصادی دغدغه خانواده است. همه می گویند اقتصاد ؛ اگر خانواده های ثروتمند بچه ندارند ، این مسئله اقتصاد نیست. در آینده ، پس از تولد فرزند من ، چه نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است فرزند من بهبود یابد و تحصیلات مناسب و شغل مناسبی را در جامعه بدست آورد؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا