عمومی

اسرار غلبه بر افکار مزاحم

اسرار غلبه بر افکار مزاحم

فراموش نکنید که ما کامل نیستیم و با تلاش بیشتر می توانیم در آینده بهتر عمل کنیم. بهترین راه این است که مسئول زندگی خود باشیم.

به گزارش دنیای 77 شهرنشین وی نوشت: “افراد در موقعیت های مختلف احساسات و افکار متفاوتی را تجربه می کنند و در موقعیت های مشابه تصمیمات و واکنش های متفاوتی می گیرند. اما بسیاری احساس می کنند مجموع خواسته ها و انتظارات از آنها در مواقع دشواری فراتر از ظرفیت و توانایی آنهاست. استرس هایی که این روزها اغلب با آن مواجه هستیم و استرسی که با آن مواجه می شویم شرایط را برای ما غیرقابل تحمل می کند، اما چرا برخی از ما در برابر این عوامل استرس زا مقاوم نیستیم و دچار اختلالات روحی و جسمی می شویم؛ یعنی سلامت جسمی و روانی ما آسیب می بیند.

سارا سعیدی، روانشناس سلامت درباره تفاوت واکنش های متفاوت ما به اتفاقات ناگوار می گوید: روانشناسان پاسخ این سوالات را در اصول روانشناختی و راه حل های مورد استفاده در نظریه های شناختی رفتاری مختلف جستجو می کنند و معتقدند ذهن ما را تربیت می کند که اجازه ندهد. آنها ما را در موقعیت های مختلف کنترل می کنند.

قدرت ذهن

سعیدی می‌گوید: ایمان افراد تنها عنصری است که می‌تواند در جنبه‌های مختلف مانند عواطف، درک، حافظه، هوشیاری و تصمیم‌گیری در مورد مشکلات و مسائل زندگی روزمره مانع یا پیشرفت کند، اما تغییر باید از درون ما شروع شود. این بدان معناست که ما باید بتوانیم دنیای درون خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهیم تا به یک احساس خوب برسیم. زیرا افکار و باورهای منفی نه تنها ما را گیج می‌کند و با ضعف‌ها و ناتوانی‌های زیادی مواجه می‌شود، بلکه در سایر جنبه‌های زندگی‌مان مانند فردی، عاطفی، اجتماعی و غیره نیز مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. این افکار باعث ایجاد احساسات و عواطف منفی و متعاقب آن این گونه احساسات باعث رفتار و عملکرد منفی در ما می شود.

به گفته این روانشناس، افکار خوب می توانند لحظات ما را تغییر دهند، تغییر لحظه ها نیز می توانند لحظات خوبی را برای ما به ارمغان بیاورند. هر چه سطح زندگی ما آرام تر باشد.

خواص مغناطیسی ذهن

سعیدی می گوید که ذهن مانند یک آهنربا عمل می کند، یعنی افکار ما را به دنیای خارج فرافکنی می کند. درست مانند آهنربایی که افکار ما را جذب می کند. یعنی اگر افکار منفی داشته باشیم، نمی توانیم چیز دیگری را در بیرون تجربه کنیم. در واقع حس زندگی ما کاملاً تحت تأثیر افکارمان است و مدام به آنچه وارد زندگی خود می کنیم فکر می کنیم. درست مانند آهنربایی با قدرت جذب بالا. افکار منفی اغلب ریشه در دوران کودکی ما دارند و باورهای ناسالم منجر به ناامنی و بی ارزشی افکار و نگرش ما نسبت به خود، دنیا، دیگران و آینده می شود.

به گفته سعیدی، بر اساس نظریه رفتاری شناختی، اگر می‌خواهیم تغییرات مطلوب، کارآمد و آنچه که باعث رشد ما می‌شود را پیدا کنیم، ابتدا باید باورها و افکار خود را تغییر دهیم و از ناامیدی و ترس به شجاعت و امید برویم.

واقع بین باش

توجه به این نکته بسیار مهم است که گام برداشتن در مسیر تغییر کار ساده ای نیست و اگر بخواهیم ترس و استرس را از خود دور کنیم و روزهای تلخ و ناگوار خود را با روزهای بهتر جایگزین کنیم، همه مشکلات و غم ها را نخواهیم داشت. به محض نامرئی ممکن است بارها و بارها ناامید شویم و دلمان بخواهد با شکایت از شرایط سخت همه مشکلات را به دنیای بیرون معطوف کنیم، اما با صبر و حوصله بیشتر، ذهن به جای ناامیدی و ناامیدی به دنبال راه حل های متفاوت و خلاقانه می گردد. او گام به گام می تواند با دنیای جدیدی روبرو شود که گاهی اوقات با مشکلات زیادی روبرو می شود. اما هر بار به جای شکایت از شرایط، راه حل های مختلفی پیدا کنید و از چند ترفند ساده برای لذت بخشیدن به زندگی استفاده کنید.

به گفته این روانشناس، اگر مدام به خود بگوییم «نمی توانم» به تدریج متقاعد می شویم که ناتوان هستیم. اگر به خود بگوییم قطعاً می توانیم آن را انجام دهیم، تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم آن را انجام دهیم و در نهایت این تلاش بدون توجه به نتیجه، روحیه خوبی به ما می دهد. البته هیچ تلاشی بیهوده نخواهد بود.

با خودت مهربان باش

وقتی همه چیز اشتباه می شود، نباید به توانایی های خود شک کنیم و احساس گناه کنیم. احساس گناه یکی از ناتوان کننده ترین احساساتی است که امید و اعتماد به نفس ما را از بین می برد. فراموش نکنید که ما کامل نیستیم و با تلاش بیشتر می توانیم در آینده بهتر عمل کنیم. بهترین راه این است که مسئول زندگی خود باشیم. ایفای نقش قربانی و جلب همدردی دیگران، نه تنها شرایط را بهبود می بخشد، بلکه ما را از تلاش برای بهانه جویی باز می دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا