عمومی

ابتذال در حمایت از حیوانات؛ بررسی باورهای غلط درباره حیوانات رهاشده

ابتذال در حمایت از حیوانات؛ بررسی باورهای غلط درباره حیوانات رهاشده

در واقع، بوروکرات‌های ما نه تنها نتوانسته‌اند آنچه را که در مورد مسائلی مانند «مدیریت سگ‌ها» و دکترین انجام می‌دهند، محقق کنند، بلکه آن را به واقعیت تبدیل کرده‌اند و به بسیاری از آن‌ها رسانده‌اند. علناً با هرگونه تلاش برای کنترل حیوانات ولگرد مخالفت کنید.

این افراد از طریق چندین بازیگر سرشناس و حتی مدیران ارشد برخی وزارتخانه ها و ارگان ها و با استفاده از امکانات مدرن ارتباطی، شبکه هایی را ایجاد کرده اند که تغذیه سگ ها و گربه های ولگرد را به یک «جنبش» مخرب تبدیل کرده و در مواردی به آن تبدیل شده است. یک تجارت کثیف . .

هزاران عکس، فیلم و مقاله و گزارش بی‌شماری درباره خطرات سگ‌ها و گربه‌های رها شده برای سلامتی انسان و نیش‌های مرگبار این دو حیات وحش دست‌ساز وجود دارد. اما حامیان ضداجتماعی و پرخاشگر سگ و گربه (که از اکثریتی که فقط حیوانات می خورند منزوی هستند) کودکان را با فحاشی می کشند، حتی سگ ها که تنها دو مورد آن در دو ماه اخیر در بابل و بیرجند اتفاق افتاده است. هاری و صدمات متعدد ناشی از گاز گرفتن سگ رد می شود.

گفته های سگ دوست های افراطی و غیرمسئول یعنی کسانی که به جای نگهداری سگ به سگ های ولگرد و کوهستانی غذا می دهند حاوی جملات تکراری است:

* “سگ ها فرشتگان مهربان و دوستی با انسان هستند”; بیانیه ای بسیار گمراه کننده که یک اصل اساسی را که مردم را به نگهداری از سگ ترغیب کرده است رد می کند. انسان ها هزاران سال برای دفاع از خود در برابر دیگران (اعم از انسان و سایر حیوانات) از سگ نگهداری می کنند. امروزه نیز پر استفاده ترین سگ نگهبان است که رحمت هیچ ربطی به او ندارد. سگ تا حد امکان با صاحب خود و مسئولین مهربان است و نسبت به دیگران بسیار پرخاشگر است. سگ نسبت به نژاد خود نیز مهربان نیست و هر انسان معمولی دیده است که چگونه سگ وقتی به سگ دیگری می رسد حمله می کند.

“سگ فقط زمانی حمله می کند که ترسیده باشد یا مورد حمله قرار گیرد”; سالانه هزاران سگ‌گزیدگی در ایران اتفاق می‌افتد و طبق گزارش انستیتو پاستور ایران، مستندترین سگ‌گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های صاحبان سگ است. به عبارت دیگر سگ حتی به صاحبش هم حمله می کند … بچه کوچک یا هر شخص دیگری چگونه می تواند بفهمد که سگ یا گله سگ خاصی در مسیرش امن است و نمی ترسد و حمله نمی کند؟ ! علاوه بر این، در نتیجه غذا دادن به سگ ها، سگ های ولگرد در حومه شهرها بسیار شلوغ و ترسناک شده اند. همه می‌دانند که اگر از سگ بترسید و فرار کنید، سگ او را تعقیب می‌کند و این عامل بیشتر نیش سگ‌هاست و البته گونه‌های حیات وحش مانند گوسفند، گوسفند، آهو و غیره را هدف قرار می‌دهد.

* “اگر سگ های یک منطقه جمع آوری شود، منطقه آنها از محل دیگر اشغال می شود”; یعنی مردم نمی توانند سگ ها را از محیط طبیعی یا مسکونی حذف کنند! کلمه ای بسیار اشتباه که توانایی انسان در غلبه بر حیوانات را مورد تردید قرار می دهد (که البته من شخصا از آن راضی نیستم!). به عنوان مثال امروزه تعداد پستانداران بزرگ در ایران نسبت به چهل سال پیش یازده بیشتر است و در برخی مناطق به صفر رسیده است. با این حال، آیا نمی توان سگ ها و گربه های مزاحم را از بین برد؟!

“سگ ها حق زندگی دارند”؛ بیانیه ای که با اظهارات محیط بانان و حامیان سلامت در تضاد است. مخالفان سگ ها و گربه های ولگرد دوستداران واقعی حق حیات و مخالفان حمایت از چرخه غم انگیز پرورش حیوانات و رها کردن آنها در سرما و گرما و کوه و دشت هستند. سگ‌ها و گربه‌ها که به نظر ما گمراه می‌شوند، نتیجه بی‌مسئولیت‌پذیری انسان‌هایی هستند که زمانی صاحب یک حیوان (چه سگ خانگی، چه سگ نگهبان یا حیوان خانگی همراه) بودند و سپس حیوان یا فرزندانش را رها کردند. غذا دادن به حیوان رها شده تنها باعث تداوم این روند طاقت فرسا و غیرانسانی می شود. علاوه بر این، نباید اشتباه کرد که بگوییم “سگ هم مثل هر موجود زنده ای سرزنده است!” زیرا محاسبه این حیوان مانند گاو و گوسفند و سایر احشام با محاسبه طبیعت کاملاً متفاوت است و ورود گاو به طبیعت باید تابع قوانین و مقرراتی باشد همانطور که در مورد سگ و گربه نیز باید چنین باشد. با این تفاوت که گاو و گوسفند گیاهخوار هستند، تهاجمی نیستند و در اقتصاد و تغذیه انسان نقش اساسی دارند، اما سگ و گربه حیواناتی بسیار آزاردهنده برای طبیعت هستند و جای آنها فقط در داخل اموال شخصی و در اماکن عمومی است. فضا باید کنترل شود تا مالک دائمی آنها شود.

“جمعیت سگ و گربه را می توان با عقیم سازی کنترل کرد” چیزی به دلیل سختی کار، هزینه و ناکارآمدی کافی عملا غیرممکن است. ضدعفونی فقط در جلوگیری از پرورش سگ یا توله سگی که فرد نگهداری می کند موثر است. همچنین، مطالعات و مشاهدات چشمی متعدد نشان داده است که سگ های عقیم از دام نگهداری می کنند و برای حیات وحش خطرناک تر از سگ های معمولی هستند. اگر صدها هزار سگ را ضد عفونی نگه داریم، پس این کار گران قیمت که خلاف طبیعت سگ و گربه است، چه دلیل اقتصادی دارد؟!

* “ایران مشکلات طبیعت زیادی دارد، چرا آنها را حل نمی کنید؟!” این اشتباه بزرگی است و توجیهی برای ادامه تخطی در سایه تخطی دیگر.

ایران نیز مانند بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن غذا دادن به حیوانات ولگرد یا رها کردن سگ و گربه در محیط طبیعی و اماکن عمومی شهری جرم محسوب می شود، اما مسئولان مربوطه در اجرای این قوانین کوتاهی می کنند. برخی از افرادی را که به سلامت عمومی و محیط زیست کشور آسیب می رسانند، افشا کرده است. ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر عملی را که سلامت عمومی را تهدید کند جرم دانسته است. بند 15 قانون شهرداری ماده 15 که جمع آوری حیوانات بیمار، مضر و ولگرد را بر عهده شهرداری می داند. تعیین مالکیت یا «مسئولیت‌های اداری» مضر، مصوب 2008 وزارت امور داخله، «دستورالعمل‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» و «روش‌های نظارت بر نگهداری و مراقبت سگ‌های نگهبان» که توسط شهرداری‌ها و ادارات روستایی تهیه شده است. ابتدا با تأخیر مواجه شد.

یکی از عوامل متعدد بلایای طبیعی در ایران، حمله به حیواناتی مانند سگ و گربه نیز معضل بزرگ و تهدیدی خطرناک است که مسئولان و مسئولان محیط زیست و مددکاران اجتماعی باید به آن رسیدگی کنند.

* بازیگر محیط زیست

دکمه بازگشت به بالا