سلامت

آنتی‌‌بادی‌های “سرکش” در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

آنتی‌‌بادی‌های "سرکش" در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

دانشمندان کشف کرده‌اند که آنتی‌بادی‌های بالقوه «بدخیم» شریان بیماری کرونا که در خون بیماران در گردش هستند، توانایی تضعیف توانایی سلول‌ها برای انعقاد خون را دارند.

محققان دانشگاه میشیگان و موسسه ملی قلب، ریه و خون نمونه‌های خون حدود 250 بیمار بستری شده برای کووید 19 را مورد مطالعه قرار دادند. از جمله اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید.

آنتی بادی ها معمولاً به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کنند. اتوآنتی بادی ها آنتی بادی هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می شوند و به اشتباه سیستم ها و اندام های بدن را هدف قرار می دهند و گاهی اوقات به آنها آسیب می رسانند.

پیش از این، در یک مطالعه در سال 2020، یک تیم تحقیقاتی دریافتند که اتوآنتی‌بادی‌ها در بیماران مبتلا به عفونت‌های بیماری کرونا فعال باعث میزان قابل توجهی از انعقاد در موش‌ها می‌شوند.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان یک علت احتمالی را کشف کرده اند. اتوآنتی‌بادی‌ها بر سلول‌های «اندوتلیال» که رگ‌های خونی را می‌پوشانند، فشار می‌آورند و باعث می‌شوند سلول‌ها توانایی خود را برای جلوگیری از لخته شدن خون از دست بدهند.

هوی شی، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق روماتولوژی در دانشکده پزشکی میشیگان گفت: زمانی که سلول‌های اندوتلیال فعال می‌شوند به رگ‌های خونی سالم می‌چسبند و سلول‌های دیگر را به دیواره شریان جذب کرده و آنها را مستعد ترومبوز می‌کند. می تواند بسیاری از اندام های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Arthritis and Rheumatology منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا