سلامتکسب و کار دنیای 77

آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

عمل بینی یا رینوپلاستی یکی از متداول‌ترین جراحی‌های زیبایی است که هر روز افراد بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. اگر شما نیز در مورد انجام جراحی بینی احساس تردید دارید، بهتر است اطلاعات خود را در مورد عوارض و مراقبت‌های بعد از عمل بینی بیشتر کنید. از این رو در این مطلب سعی کرده‌ایم مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

اهمیت مراقبت‌های بعد از عمل بینی

ممکن است شما نیز افرادی را دیده باشید که با مراجعه به یک کلینیک و جراحی تحت نظر یک جراح خاص نتایج متفاوتی از عمل بینی گرفته‌اند. جدای از شرایط فیزیکی و تفاوت‌های فردی، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی نقش انکارناپذیری در نتایج جراحی دارد. جراح تا جایی می‌تواند تغییرات دلخواه را در بینی شما ایجاد کند؛‌ اما این شمایید که تعیین می‌کنید بعد از عمل بینی تغییر حالت بدهد یا نه.

علاوه بر تاثیری که مراقبت‌های بعد از عمل بینی در کسب نتایج مطلوب دارند، می‌توانند در کاهش عوارض یا بهبود سریع‌تر آنها نیز موثر واقع شوند. در حقیقت افرادی که بعد از عمل بینی بهتر مراقبت‌های بعد از عمل بینی را رعایت می‌کنند سریع‌تر بهبود می‌یابند و نتایج عمل را مشاهده می‌کند. علاوه بر این با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل به راحتی قادر خواهید بود از عوارض خطرناک جراحی در امان بمانید.

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسیار زیادند اما آنقدری ساده هستند که شما به طور دقیق می‌توانید آنها را رعایت کنید. با این وجود برخی از مراقبت‌های مربوط به حفظ سلامت و نتیجه عمل مهم‌تر هستند و اولویت با آنهاست. در ادامه با مهم‌ترین مراقبت‌‌های دوره نقاهت آشنا می‌شویم:

رفع تورم و کبودی بعد از عمل

معمولا بعد از عمل بینی تورم و کبودی در اطراف بینی و زیر چشم‌ها شکل می‌گیرد که عارضه‌ای مشترک میان تمام زیباجویان است. علت این به وجود این حالت التهابی، مداخلات درمانی پزشک در بینی است که باعث نشت خون و مایعات به زیر پوست می‌شود؛ حتی ممکن است نوک بینی ورم داشته باشد که مقدار آن در افراد مختلف متفاوت است.

کبودی بعد از عمل بینی یک عارضه طبیعی است و معمولا بعد از یک تا دو هفته بهبود می‌یابد؛ اما تورم بینی با توجه به شرایط فرد و میزان رعایت مراقبت‌های بعد از عمل ممکن است تا چند هفته به طول بیانجامد. به منظور بهبود سریع‌تر  این عارضه می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و همواره سرتان را بالاتر از تنه قرار دهید؛ به عنوان مثال بهتر است برای استراحت از دو یا سه بالش استفاده کنید تا ارتفاع مناسب را رعایت کنید.

آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

خندیدن و گریه کردن

معمولا رعایت مراقبت‌های بعد از عمل تا 6 هفته سخت گیرانه است و شامل تمام کارهای زندگی روزمره می‌شود. خندیدن و گریه کردن نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این موارد باید احتیاطات دقیق‌تری را مد نظر قرار داد. عضلات ریزی در زیر بینی و چهره قرار دارد که به طور مستقیم بر روی حالت بینی تاثیرگذار است. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند در دوره نقاهت خود تا حد ممکن از خندیدن و گریه کردن شدید خودداری کنید. البته پرهیز از خندیدن تا حدودی دشوار است و به اراده بیشتری احتیاج دارد.

درد بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی معمولا مقدار کمی درد بینی را تجربه می کنید که تا حدی طبیعی است. علاوه بر این فرد ممکن است از ورم ایجاد شده و گرفتگی بینی نیز رنج ببیند که پزشک با تجویز داروهای مسکن این دردها را تخفیف می‌دهد. توجه به این نکته مهم است که برای کاهش درد نباید از داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن یا آسرین استفاده کنید و تنها استامینوفن برای کاهش درد مجاز است.

ضربه به بینی بعد از عمل

بینی که به تازگی جراحی شده تا 8 هفته بسیار حساس است و باید کاملا ایمن باشد؛ چرا که بافت‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌هایی که به شکل جدیدی گرفته‌اند در حال تثبیت خود در چهره هستند. در این مدت هر ضربه‌ای به بینی می‌تواند باعث درد شدید و از بین رفتن نتیجه جراحی شود؛ به طوری که در بسیاری از موارد حتی با جراحی مجدد نیز فرد به نتایج مطلوب خود نمی‌رسد.

البته ضربه به بینی بعد از عمل ممکن است در صورت عدم ایجاد آسیب جدی تنها باعث افزایش تورم شده و مشکلی ایجاد نکند. اما ضربه‌های شدیدی که صدمه وارد می‌کنند بسیار خطرناک هستند. بنابراین بعد از عمل بینی باید سعی کنید تا حد امکان در معرض ضربه به بینی قرار نگیرید؛ به این منظور توصیه می‌شود از رانندگی، فعالیت شدید، رفتن به مکان‌های شلوغ، خوابیدن در محل‌های پرخطر و … خودداری کنید.

آشنایی با مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی

سرماخوردگی بعد از عمل

در صورتی که سرما خوردگی بعد از عمل را تجربه کردید، در اولین اقدام باید با پزشک جراح خود صحبت کنید. استفاده از داروهای سرماخوردگی بدون هماهنگی با جراح می‌تواند روند بهبودی را کاملا مختل کند. پزشک معمولا به منظور رفع احتقان بینی و پیشگیری از ایجاد عفونت توصیه‌هایی داشته باشد که توجه به آنها ضروری است. در دوران نقاهت تا جای ممکن مراقبت سلامت خود باشید و ایمنی بدنتان را تقویت کنید اما در صورت ابتلا به سرماخوردگی حتما با پزشک متخصص خود ارتباط برقرار نمایید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل

در دوره نقاهت بعد از عمل بینی بهتر است در محل مشخصی بخوابید که هیچگونه وسیله تهدید کننده‌ای برای بینیی شما در آنجا نباشد؛ علاوه بر این می‌بایست در رخت خواب خود به تنهایی بخوابید. به منظور کاهش تورم در حین استراحت و خوابتان از دو یا سه بالشت استفاده کنید و سعی کنید به پشت بخوابید.

قطع خونریزی بعد از عمل

خونریزی بعد از عمل به صورت خفیف طبیعی است اما نوع شدت یافته آن که نادر است بسیار خطرناک بوده سریعا باید قطع شود. ریسک خونریزی بعد از عمل در افرادی که داروهای قلبی و ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند بیشتر است. خونریزی بعد از عمل باید به کمک اورژانس قطع شود و تنها کاری که شما می‌توانید در این مورد انجام بدهید، بستن محکم ناحیه تحت درمان است.

شستشوی بینی بعد از عمل

یکی از پر کاربردترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی مربوط به شستشوی بینی بعد از عمل است. به منظور شستشوی بینی می‌توانید از محلول سرم شستشو برای شستن قسمت بیرونی بینی استفاده کنید. همچنین بعد از برداشتن کامل پانسمان می‌توانید با کمک اسپری های مخصوصی که پزشک تجویز می‌کند بینی را شستشو دهید. توجه داشته باشید که شستشوی صحیح بینی بعد از عمل نقش موثری در جلوگیری از عفونت و کاهش تورم بینی دارد.

دکمه بازگشت به بالا