عمومی

آدم‌های عادی چگونه شرور می‌شوند؟

آدم‌های عادی چگونه شرور می‌شوند؟

چگونه ممکن است مردی بگوید: “حتی امروز اگر زخمی معیوب به من نشان دهند ، من اصلاً نمی توانم آن را ببینم.” (صفحه 126-125) او همچنین هنگام بازدید از اردوگاه ها چنین قتل عام بزرگی را ترتیب داد.
در طول دادگاه ، آیشمن شهادت داد كه وی شاهد بود: “یهودیان در یك اتاق بزرگ بودند ؛ به آنها دستور داده شد كه برهنه شوند ؛ سپس كامیونی ظاهر شد ، جلوی در ورودی متوقف شد و به یهودیان برهنه گفته شد كه وارد خانه شوند. درب بسته شد و کامیون راه افتاد …. صدای این جیغ و … من خیلی بد بودم … سپس به پشت آن کامیون رفتم و وحشتناک ترین صحنه زندگی ام را دیدم. کامیون به سمت یک سوراخ باز می رفت ، درها باز شد و اجساد بیرون بودند آنها را دور انداختند ، مثل اینکه هنوز زنده باشند … … آنها را داخل گودالی انداختند و من هنوز هم می بینم که غیرنظامی با کمک انبر دندان های مرده را می کشد. ” “(صفحه 126)

فیلسوف آلمانی هانا آرنت ، در کتاب خود آیشمن در اورشلیم (https://www.instagram.com/p/CIVwPWgpZpi/؟igshid=w0ni8xcllh08) ، توضیح می دهد که چگونه یک فرد معمولی شرور یا بیمار نیست ، او بوروکراسی را دنبال می کند ، با جادوی زبان. با استفاده از کلماتی که برای تعمیم قتل عام و تحت فشار قرار ندادن وجدان بوروکرات ها بزرگترین کشتار علیه توده ها را سازماندهی کردند.

در ادامه هانا آرنت نشان می دهد که چگونه ترور توسط خود رهبران یهود امکان پذیر شده است. چگونه همه به جز مقامات سیاسی و مردم دانمارک که توانستند جلوی جنایات علیه بشریت را بگیرند این نسل کشی را انجام دادند؟

آرنت در ادامه می پرسد: فلسطینی ها برای جنایاتی که علیه یهودیان مرتکب شده اند چه مبلغی باید بپردازند؟ او جوابی ندارد.

در این کتاب جزئیات دادگاه آدولف آیشمن ، عضو حزب نازی و یکی از عاملان هولوکاست در طول جنگ جهانی دوم وجود دارد که در اوایل دهه 1960 از آرژانتین ربوده شد و در اسرائیل محاکمه شد. شما می توانید در این کتاب نقد دقیق آرنت از دادگاه و نظرات او راجع به مفهوم مهم “فحاشی شریر” به ویژه بخوانید.

هر کسی که می خواهد ماهیت و روند شیطانی را به طور کلی و حتی افراد خوب درک کند ، باید این کتاب را بخواند.

* عضو دانشکده دانشگاه شهید بهشتی
* منتشر شده در کانال های خصوصی

دکمه بازگشت به بالا