جامعه و خانواده

۶ عامل خطرزا برای کبد

۶ عامل خطرزا برای کبد

بیماری کبد می تواند ارثی باشد، اما مشکلات کبدی می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند ویروس ها، مصرف الکل و چاقی به این اندام حیاتی آسیب برساند.

به گزارش دنیای 77، با گذشت زمان، عوامل مضر در کبد می تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد شود که یک بیماری تهدید کننده زندگی است.

با این حال، متخصصان تاکید می کنند که کمک های اولیه و پیشگیری از عوامل خطر می تواند به کبد فرصت بازسازی و بهبودی بدهد.

در این مقاله به شش علت موثر در آسیب کبدی اشاره شده است که عبارتند از:

نان مه آلود
کبد از نوعی قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می کند. شکر تصفیه شده می تواند چربی در کبد ایجاد کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که قند می تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این دلیل دیگری برای محدود کردن غذاهای شیرین اضافی مانند نوشابه، شیرینی و آب نبات است.

مکمل های گیاهی
این مکمل ها ممکن است برای شما مناسب نباشند، حتی اگر برچسب “طبیعی” داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از افراد برای کاهش علائم یائسگی از مکمل گیاهی به نام کاوا استفاده می کنند، اما مطالعات نشان داده است که این مکمل ممکن است عملکرد کبد را مختل کند و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. همیشه باید قبل از مصرف هر گونه گیاهی به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید تا بی خطر باشند.

چربی اضافی
چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبد تجمع کند و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. اگر اضافه وزن یا چاق، میانسال یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به NAFLD بیشتر است.

استامینوفن
اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکن هایی مانند استامینوفن هستید، حتما به مقدار مناسب مصرف کنید! استفاده زیاد از این دارو می تواند به کبد آسیب برساند. دوز استامینوفن و دوز مجاز روزانه را بررسی کنید. بزرگسالان نباید روزانه بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن مصرف کنند.

شراب
الکل یکی از مهم ترین و موثرترین علل کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز کبدی است.

مکمل ویتامین A.
بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از گیاهانی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، به خصوص قرمز، نارنجی و زرد خوب است، اما اگر مکمل هایی مصرف کنید که دارای سطوح بالایی از ویتامین A هستند، می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. کبد. قبل از مصرف ویتامین A اضافی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما اصلاً به این مکمل ویتامین نیاز نداشته باشد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا