عمومی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و پویا که نقش اساسی در اجرای طرح های توسعه ایفا می کند، یکی از مهم ترین منابع درآمد عمومی در اکثر کشورهای توسعه یافته و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای سیاست های مالی و جهت دهی اقتصادی است. اهداف کلان اقتصادی

به گزارش دنیای 77، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: به گفته اقتصاددانان برای دستیابی به اهداف کلان و تداوم فعالیت های دولت، برای وجود نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد به نظام مالیاتی موثر نیاز است. بهترین و کارآمدترین نظام مالیاتی که خروجی آن اجرای سیاست های اقتصادی اعم از توزیع و مالی و حتی هدایت اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی، توسعه است. . نظام های آموزشی و بهداشتی و در نهایت توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه و بخش های اقتصادی. اما آنچه از ارقام عمومی مالیات ایران برمی‌آید این است که سهم عمده درآمد مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که یا در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند و یا هزینه آن را در بخش‌های دولتی و خصوصی پرداخت می‌کنند. در این میان، آنچه فراموش می شود، مالیات پرداختی تاجران بر بازارهای غیرمولد، مشاغل آزاد و مشاغل پولساز است. کسانی که ثروت هنگفتی جمع کرده اند و بدون هیچ دغدغه ای از پرداخت مالیات فرار کرده اند. در گزارش حاضر به سراغ پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده رفته‌ایم که برخلاف همه همکلاسی‌هایشان که در بخش دولتی از حقوقشان کسر می‌شود، قوانین مالیاتی دولت را در اداره و … رعایت نمی‌کنند. بر اساس اعلام دیوان محاسبات از 155572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، 65 درصد آنها فرار مالیاتی هستند. این در شرایطی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی در 8 ماهه امسال 23 هزار میلیارد تن مالیات پرداخت کرده اند.

پزشکان حتی 2 سال پیش کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریور 93 مدیرکل مقررات و نظارت سازمان مالیاتی از کسانی که هنوز کارتخوان خود را ثبت نام نکرده اند خواسته است تا 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. علی رستم پور در گفت و گو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با بیان اینکه شرایط ثبت نام کارت خوان از 21 مرداد تا 15 شهریور 98 تغییر کرده است، گفت: «به درخواست سازمان نظام پزشکی» تا ساعت ۲۴ متوقف شد. شهریورماه و از ابتدای مهرماه 98 اجرا و محاسبه می شود. “” آنچه در زمان ثبت نام دستگاه های کارتخوان در دفتر تغییر کرده است، نه تنها آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان، بلکه ابهام فنی و زیرساختی دستگاه کارتخوان است. اتصال به نظام مالیاتی مدیرکل کنترل و نظارت سازمان امور مالیاتی رستم پور با بیان اینکه پزشکان تخصص خاص خود را دارند و انتظار اطلاعات مالی و حسابرسی ندارند، افزود: شرط الصاق اطلاعات حساب مهیا نبود. به کار .. »مدیرکل برون سپاری سازمان امور مالیاتی برون سپاری کنترل و نظارت سازمان امور مالیاتی گفت: از اول مهرماه کلیه درمانگاه ها و مطب پزشکان باید دارای دو نشان مالیاتی و علامت بارکد در فیش های پرداختی باشند.

اکنون نزدیک به 27 ماه از پایان مهلت سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما بررسی میدانی خبرنگار «فریختگان» نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب تخلف کرده و بدون ارائه کارتخوان، از مشتریان درخواست پرداخت کارت را دارند. بازدید و سایر خدمات لطفا ارائه دهید. پرداخت با کارت یا نقدی یا پرداخت از طریق اپلیکیشن موبایل.

65 درصد از مشاغل پولساز مالیات نمی پردازند

در پی ابلاغیه های مختلف سازمان امور مالیاتی که جامعه پزشکی و سایر اقشار از جمله وکلا و مشاوران خانواده را ملزم به ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی کرده بود، در قانون بودجه سال 1388 پرداخت کرد. مالیات موضوع تبصره 6 این قانون الزامی شد.

متعاقباً سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای مورخ 30 اردیبهشت 93 کلیه مراکز درمانی دولتی، خصوصی و دولتی وابسته به سازمان را تجویز می کند. سازمان های مردم نهاد، نیروهای مسلح، موسسات خیریه و شرکت های دولتی موظف به اجرای مفاد بند (ک) تبصره (6) قانون مذکور هستند.

اما ظاهراً این قانون تأثیر چندانی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و درمانگاه ها نداشته است و در قانون بودجه سال 1399 قانونگذار مجدداً این صنف را مجبور به استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است. این تکلیف قانونی در «بند (ز)» قانون بودجه سال 1399 آمده است. در این قانون آمده است: «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، دارویی و دامپزشکی که پروانه آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و سازمان نظام‌های دامپزشکی ایران و سازمان دامپزشکی صادر شده باشد. تبصره (219) ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اعم از اشخاص، وکلا و مشاوره حقوقی و خانواده، استفاده از پایانه فروشگاهی را در چارچوب آئین‌نامه سال 1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی مکلف کرده است. “

گزیده بند (ز) قانون بودجه سال 1399 نشان می دهد که تا پایان سال 1399 از مجموع 155572 نفر، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، وکلا و مشاور خانواده در بخش خصوصی مشغول به کار بوده و رهگیری دریافت کرده اند. کد و 101082 حتی آن را در سیستم ذکر نکرده است. دیوان محاسبات به معنای پرداخت مالیات در گزارش کسر بودجه نیست، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست و چه بسا افرادی در این صنف هستند که کد رهگیری گرفته اند اما به دلایلی از پرداخت مالیات فرار می کنند. به عبارت دیگر، به گفته دیوان محاسبات، 65 درصد از پول کسب شده توسط فرار مالیاتی کسب و کار.

فرار مالیاتی 80 درصدی در برخی استان ها

براساس گزارش های مختلف، از 101 هزار و 82 نفر ثبت نشده در نظام مالیاتی، 24 هزار و 247 نفر در تهران هستند که بر اساس گزارش های مختلف، سودآورترین دیوان محاسبات کشور است. فارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر در رتبه های دوم تا هشتم قرار دارند. اما از نظر سهام و درصد، طبق اعلام دیوان محاسبات، جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده فعال در بخش خصوصی، در پایان سال 1399 به طور متوسط ​​65 درصد از این مشمولان در مالیات ثبت نشده اند. بیشترین فرار مالیاتی 80 درصد مربوط به استان سمنان بوده است. بعد از این استان؛ کارکنان سه اتحادیه مذکور در استان کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد فرار مالیاتی در رتبه دوم قرار دارند. ایلام 8.6 درصد، بوشهر 73.9 درصد، قزوین 63، جانجان 72.8 درصد، یزد 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری 72 درصد، هرمزگان 61.5 درصد و کرمان 60.4 درصد است. این سه دسته بیشترین فرار مالیاتی را دارند. فرار مالیاتی در تهران 67.2 درصد است که البته کمتر از استان‌های یاد شده، بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که در تهران مشاغل مذکور چندین برابر همتایان خود در استان های دیگر از جمله استان های محروم است.

39000 پزشک، فرار مالیاتی

بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، تا پایان سال 1399، 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی، 46505 نفر از آنها و بیش از 39505 نفر در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کرده اند. سازمان امور. در این گزارش تنها آمار فردی جامعه پزشکی و جزئیات فرار مالیاتی به وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده که طبق بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه موظف به استفاده از سامانه پایانه مالیاتی هستند، ارائه شده است. 1399 ذکر نشده است. محاسبات ذکر شده به دلیل نبود اطلاعات عملکرد مالیاتی برای این دسته است.

یکی از وکلای دادگستری گفت: همه وکلایی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند احتمالاً به غیر از وکالت مشغول هستند. زیرا طبق قانون، وکلا موظف به دریافت کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی طی یک سال گذشته هستند و بدون پرداخت مالیات امکان کار و ادامه وکالت وجود ندارد. البته وی تاکید کرد که مبالغی که در حال حاضر پرداخت می شود بر اساس خوداظهاری وکلا است و کیفیت و میزان مالیات پرداختی وکلا نیز بحث برانگیز است، اما به هر حال هر فردی که بخواهد در این رده فعالیت کند موظف است دریافت کند. آی تی. کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی

حقوق بگیران امسال 23 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند

بر اساس آخرین ارقام منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه نخست سال جاری (بدون احتساب عوارض)، 192 هزار و 350 میلیارد تن مالیات از جامعه پزشکی، وکلا و وکلا و مشاوران خانواده شاغل در دفاتر خصوصی برای درک اهمیت موضوع اخذ شده است. از فرار مالیاتی از این میزان حدود 75 هزار میلیارد تومان معادل 39 درصد مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات است که حدود 70 هزار میلیارد تومان معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور است. در شخص حقوقی یا همان شرکت. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور که معادل 39 هزار میلیارد تن است مربوط به مالیات بر درآمد است. این مبنای درآمد مالیات عمومی شامل حقوق کارمندان بخش دولتی، حقوق کارمندان بخش خصوصی، مشاغل، املاک و مستغلات و درآمدهای متفرقه است. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در شش ماهه نخست امسال، کارکنان دولت و بخش خصوصی حقوق بگیران در مجموع ۲۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان معادل ۱۲.۱ درصد از کل درآمدها را پرداخت کرده‌اند. درآمد مالیاتی دولت و معادل 2.6 درصد مالیات بر دارایی سفته بازان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر سفته بازان. بر این اساس، کمترین میزان درآمد مالیاتی دولت مربوط به پایه مالیاتی مربوط به مالیات بر ثروت است که کمتر از 8.8 میلیارد تومان و معادل 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی است.

65 درصد از مشاغل پولساز مالیات نمی پردازند

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا