عمومی

۳ قوه درباره رفع موانع تولید گزارش بدهند

۳ قوه درباره رفع موانع تولید گزارش بدهند

پس از تصویب این قانون، تصویب دو فوریت ممنوعیت تعطیلی و تعطیلی کارخانجات و بازداشت و حبس موقت مدیران یا سرمایه گذاران واحدهای تولیدی را می توان گامی دیگر در راستای اقدام موثر قانونگذار کشور به عنوان «راهنمای حمایت» دانست. . و موانع تولید.”
در واقع رونق تولید و اصلاح چرخه توزیع در کنار جریان سینه کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تحریم های ظالمانه و غیرقانونی قطعا یکی از موانع بزرگ رشد و توسعه اقتصادی کشور و جهش تولید است – که انتظار می رود تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم به طور جدی به آن توجه داشته باشد و در راستای سیاست و راهبرد کلی نظام برای رفع تحریم ها باشد. احزاب غربی، به‌ویژه ایالات متحده، می‌توانند برجام و تعهدات آن را از اقتصاد کشور حذف کنند و اطمینان حاصل کنند که دوباره از آن خارج نمی‌شود و غفلت نمی‌کند – اما این همه ماجرا نیست.

بسیاری از کارآفرینان و فعالان اقتصادی، به ویژه در بخش تولید، در ساختارهای پیچیده اداری، بانکی، مالی، صادرات، تعرفه واردات و همچنین مسائل قضایی با موانع جدی روبرو هستند. از آن برای تولید و اختلال استفاده می کند.
روند طولانی، پیچیده و فاسد صدور مجوز کسب و کار که با امضای طلایی خود به یکی از معضلات بزرگ کشور تبدیل شد، با قانون مصوب مجلس اصلاح شد و پیش بینی می شود با تصویب دولت ظرف مدت 3 ماه تکمیل و اجرا شود. آیین نامه اجرایی به تدریج، مانند برخی از قوانین قبلی، نباید آن را در چرخه پیچیده بوروکراسی اداری فراموش کرد.
اما به دلیل شرایط خاص تحریم از یک سو و مقررات پیچیده سیستم بانکی از سوی دیگر، کارگران بخش تولیدی پلمب شده و مراکز تولیدی تعطیل و احتمالاً موقتاً بازداشت و مدیران و سرمایه‌گذاران به زندان می‌افتند. . درگیر فعالیت های اقتصادی تقلبی مانند دلالی ارز. آنها در بخش تولید سرمایه گذاری کرده اند – این می تواند بازیگران اقتصادی را ناامید، دلسرد و دلسرد کند.

البته مجلس در بررسی نهایی این طرح باید دغدغه‌های کارشناسان به‌ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس، دشواری دریافت وام‌های بانکی از وام دهندگان و ممانعت از کاهش توان حمایتی نظام بانکی از تولید را در نظر بگیرد. برای افزایش تولید باید در کنار بانک ها سیاست های موثری در نظر گرفته شود و قانون جامعی وضع و از آن جلوگیری شود.

البته شفافیت و سلامت در فعالیت‌های اقتصادی اصل مهمی است که بخش خصوصی باید به آن پایبند باشد، اما شرایط خاص کشور و به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه، اقداماتی را که دستگاه‌های اجرایی و قضایی کشور به‌ویژه بانک‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. نظام برای ارتباط با فعالان اقتصادی باید وضعیت جامعه را در نظر بگیرد.
این در حالی است که کشور در چهار دهه گذشته همواره قربانی یک سیستم توزیع ناعادلانه بوده است و برخوردهای خشونت آمیز و تنبیهی هرگز ثمربخش نبوده و گاه این برخوردها گریبان کارآفرینان بخش تولیدی را نیز گرفته است.

انتظار می رفت حرف آخر را در ابتدای سال که رهبر فرزانه انقلاب امسال فرموده بودند: «سال تولید؛ حمایت و مقاومت»، سه قوه کشور فهرستی را منتشر کنند. موانع پشتیبانی و تولید اقدام ثبت شده اما اکنون که چنین اقدامی صورت نگرفته است، انتظار می رود مجلس، دولت و قوه قضائیه با جمع بندی از اقدامات خود در دو ماه پایانی سال، گزارشی شفاف، صریح و مستند از عملکرد سال جاری ارائه کنند. شعار. نظرات خود را در مورد اثربخشی این اقدامات به وضوح و بدون ابهام بیان کنند.

* تاریخ انتشار 21/10/1400 در خراسان

دکمه بازگشت به بالا