سلامت

۳ عامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به آلزایمر

۳ عامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به آلزایمر

سه عامل خطر ابتلا به آلزایمر را در میانسالی افزایش می دهد.

به گزارش دنیای 77، برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است بر خطر ابتلا به زوال عقل تاثیر بگذارد و یک مطالعه جدید به مهم ترین تهدیدات امروزی شهروندان آمریکایی اشاره می کند که عبارتند از: چاقی، کم تحرکی و نداشتن مدرک دیپلم.

کارشناسان دریافته اند که تنها در دهه گذشته، تغییراتی در مهم ترین عوامل خطر زوال عقل در ایالات متحده مشاهده شده است، اگرچه این تغییرات مربوط به سبک زندگی و قابل تغییر است. در سال 2011، این سه علت اصلی عدم فعالیت بدنی، افسردگی و استعمال دخانیات بودند.

امروزه سبک زندگی کم تحرک هنوز جزو سه عامل اصلی است، اما جایگزین چاقی در میانسالی و سطوح پایین تحصیلات (عدم فارغ التحصیلی از دبیرستان) شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که سه عامل خطر اصلی برای همه یکسان نیست: عوامل خطر اصلی و متغیر برای زوال عقل بسته به نژاد و قومیت کمی متفاوت است.

چاقی علت شماره یک در میان بزرگسالان سفیدپوست، سیاهپوست و بومیان آمریکا بود، جایی که ورزش نکردن بزرگترین تهدید برای آمریکایی های آسیایی بود. در همین حال، در میان آمریکایی های اسپانیایی تبار، تحصیلات سطح پایین به عنوان مهم ترین عامل خطر متغیر شناخته شد.

یک متخصص آمریکایی گفت: “مطالعات نشان می دهد افرادی که از یک سبک زندگی سالم پیروی می کنند ممکن است بتوانند خطر ابتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را کاهش دهند.”

بزرگترین عامل خطر برای آلزایمر و سایر انواع زوال عقل پیری است که برگشت ناپذیر است. ژنتیک یکی دیگر از عوامل مهم و غیر قابل برگشت است. به عنوان مثال، افرادی که دارای یک نوع ژن به نام APOE4 هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

با این حال، کارشناسان تاکید می کنند که حدود 40 درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان را می توان به عوامل خطر متغیری نسبت داد، از جمله سه عامل ذکر شده علاوه بر عواملی مانند فشار خون بالا، دیابت و مصرف. الکل و کم شنوایی.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا