سلامت

۳۶.۵ میلیون کودک در جهان آواره هستند

۳۶.۵ میلیون کودک در جهان آواره هستند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای در آستانه روز جهانی پناهندگان در 20 ژوئن اعلام کرد: 36 نفر به دلیل درگیری، خشونت و سایر بحران ها در جهان آواره شده اند. در نهایت 5 میلیون کودک آواره شدند. 2021، بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم.

بر اساس آمار، 13.7 میلیون کودک پناهنده و پناهجو هستند و حدود 22.8 میلیون کودک به دلیل درگیری و خشونت از خانه های خود آواره شده اند.

بر اساس این بیانیه، این ارقام شامل کودکان آواره شده به دلیل بحران زیست محیطی و کودکان آواره در جنگ اوکراین در سال 2022 نمی شود.

یونیسف تأکید می کند که افزایش تعداد کودکان آواره به دلیل بحران جاری است که شامل درگیری های جدی مانند افغانستان و شکننده بودن وضعیت در کنگو یا یمن و تأثیر تغییرات آب و هوایی است که در حال افزایش است. کودکان آواره در نتیجه، سال گذشته 2.2 میلیون کودک وجود داشت.

در بیانیه آمده است که یک سوم کودکان آواره آفریقا در جنوب صحرای آفریقا، یک چهارم در اروپا و آسیای مرکزی و 13 درصد در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. یونیسف در این بیانیه از کشورها خواست به تعهدات خود در قبال حقوق کودکان آواره و محافظت از آنها در برابر تبعیض و حمایت یکسان از همه کودکان در هر کشوری عمل کنند.

دکمه بازگشت به بالا