عمومی

گره پیچیده قره‌باغ – دنیای 77

گره پیچیده قره‌باغ - دنیای 77

با این حال ، بیشتر مردم قره باغ ارمنی بودند و سرزمینهای مردم این منطقه ارمنستان به خاک جمهوری آذربایجان متصل بود. اندکی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1999 ، قره باغ کوهستانی ، جمهوری خودمختاری که بخشی از جمهوری آذربایجان بود ، با کمک ارمنستان اعلام استقلال کرد ، گرچه تا به امروز هیچ کشوری ، حتی ارمنستان ، قره باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته است. با این حال ، این مشکل به عنوان یک درگیری جدی در منطقه ظاهر شده است.

در آن زمان ، ارمنستان با کمک روسیه از قره باغ کوهستانی حمایت کرد و برای جلوگیری از حمله مستقیم آذربایجان به قره باغ ، هفت شهر حائل بین قره باغ و آذربایجان را اشغال کرد و نیروهای خود را در آنجا مستقر کرد.

بنابراین ، مسئله قره باغ بعد از این حادثه دو جنبه پیدا کرد. بخشی از این مربوط به شهرهای اشغال شده توسط ارمنستان است ، در حالی که این شهرها بخشی از تمامیت ارضی آذربایجان هستند و حتی خود ارمنستان نیز با آن مخالفت نمی کند. همچنین موارد حقوقی نیز وجود دارد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، جمهوری خودمختار قره باغ اعلام کرد که می تواند مانند سایر کشورها مانند ازبکستان ، ارمنستان و آذربایجان مستقل باشد. روسیه در آن زمان اعلام كرد كه قره باغ نتواند به دلیل فقدان ویژگیهای این كشور ، از جمله سرزمینهای وسیع و جمعیت ، مستقل باشد ، اما قره باغ قره باغ استدلال را رد كرد.

بحث بین ارمنستان ، آذربایجان و روسیه ادامه دارد. اما قبل از حل این مشکل ، ابتدا باید 7 شهر اشغال شده توسط ارمنستان حذف شود. شورای امنیت سازمان ملل به رهبری روسیه ، ایالات متحده و فرانسه نتوانست هفت شهر آذربایجان را با هفت اقدام میانجیگری از طریق گروه مینسک و کشورهای همسایه مانند ایران تصرف کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه صادر کرده است که از ارمنستان خواسته است ابتدا شهرهای آذربایجان را آزاد کند ، به این ترتیب استقرار نیروهای حافظ صلح باعث آسودگی خاطر ارمنستان از حمله آذربایجان به قره باغ نمی شود ، گفتگوها ادامه خواهد یافت ادامه با این حال ، ارمنستان این راه حل را قبول نکرده است.

از طرف دیگر ، گروه مینسک در سال 2007 جلسه ای را در مادرید برگزار کرد و پیشنهاد مشابهی ارائه داد که ارمنستان ابتدا چهار شهر اشغالی را آزاد کند ، سپس نیروهای صلح را مستقر کند و سپس ارمنستان دو شهر دیگر را آزاد و مذاکرات قره باغ را انجام دهد. ارمنستان هنوز این پیشنهاد را نپذیرفت. وزیر امور خارجه روسیه آقای لاوروف در سال 2016 نیز پیشنهادی مشابه به روسیه ارائه داد که ارمنستان مجدداً آن را رد کرد. به عبارت دیگر ، برنامه هایی برای اجرای قره باغ کوهستانی برای مدیریت مشترک آذربایجان و ارمنستان وجود داشت ، اما قره باغ و ارمنستان این طرح را قبول نکردند.

این درگیری ها در شرایطی ادامه دارد که متأسفانه اکنون جنگ از میدان به شهرها کشیده شده است ، هر دو طرف عمدا یا ناخواسته شهرهای مسکونی و مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده اند. چندین خانه در گنجه ویران شد و بیش از 20 غیرنظامی کشته شدند.

حوادث و حملات مشابه به اماکن غیرنظامی در ناگاریکو-قره باغ اتفاق افتاده است. در همین حال ، روسیه اخیراً ساعت ها تلاش کرد تا درگیری با وزرای خارجه دو کشور را خاتمه دهد ، که تنها نیم ساعت پس از مذاکرات نقض شد. در شرایط فعلی ، جمهوری آذربایجان خود را مستحق دفاع از تمامیت ارضی خود می داند و اسلحه های زیادی را برای این منظور خریداری کرده است.

از طرف دیگر ، ارمنستان به ارمنیان خود و ارامنه قره باغ قول داده است که آنها منطقه را آزاد خواهند کرد و اتحادیه ای از ارامنه را تشکیل خواهند داد ، بنابراین ، آذربایجان آماده نقض تمامیت ارضی خود نیست و ارمنستان آماده واکنش منفی به خواسته های ارامنه در آن منطقه نیست. بنابراین این چیزی است که این مشکل را ادامه می دهد. درگیری ها در مرز ایران شدت گرفته و موضع جمهوری اسلامی در این مورد تاکنون سازنده بوده است. ایران یکی از اولین کشورهای منطقه است که سعی دارد از طریق گفتگو با مقامات ارشد آذربایجان و ارمنستان رسوایی را خاتمه دهد.

سیاست اصلی ایران بر محورهای مختلف استوار است. نخست ، در چارچوب سیاست همسایگی ، ایران اراده و تمایل به ایجاد روابط دوستانه و روابط قوی با آذربایجان و ارمنستان دارد. دوم ، ایران در درجه اول با نقض تمامیت ارضی کشورها مخالف است و تا به امروز از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و دوباره در منطقه اطراف آن حمایت کرده است.

با این دیدگاه ، ایران از جدایی قره باغ از جمهوری آذربایجان حمایت نکرد. جمهوری اسلامی ایران جز رعایت و تکیه بر این اصول نمی تواند کاری انجام دهد. شورای امنیت سازمان ملل می تواند از شعبه اجرایی خود استفاده کند و از ارمنستان بخواهد که مفاد قطعنامه را براساس چهار پیشنهاد خود یعنی انتقال کنترل هفت شهر در جمهوری آذربایجان و مذاکرات بعدی در مورد بحران قره باغ اجرا کند.

* منتشر شده در روزنامه ایران. بان آبان

دکمه بازگشت به بالا