عمومیکسب و کار دنیای 77

کلید اتوماتیک کمپکت حرارتی

قطع کننده مدار فشرده با علامت اختصاری MCCB از عبارت قطع کننده مدار قالبی گرفته شده است که یک قطع کننده مدار قابل برش تحت بار است که برای محافظت از اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها و سیستم های روشنایی، مصرف کنندگان صنعتی و غیره استفاده می شود. اصطلاحات این کلیدهای دیگر برای محافظت و قطع مدار در برابر جریان معکوس یا افت ولتاژ بیش از حد مجاز و کشیدن جریان اضافی از مصرف کننده (اضافه بار) و اتصال کوتاه مدار استفاده می شود. قطع کننده های اولیه دارای ابعاد و اندازه های بزرگی بوده و به دلیل فشرده بودن و کوچک بودن، به این قطع کننده ها، مدار شکن فشرده می گویند.

از آنجایی که سوئیچ اتوماتیک جمع و جور می تواند تحت بار حرکت کند، می تواند مدار را با اتصال برق قطع کند. این ویژگی در مدارهای فشار متوسط ​​و بالا یک مزیت محسوب می شود. این به این دلیل است که اکثر کلیدها ایزولاتور هستند و نمی توانند مدار را تحت بار قطع کنند.

فرق کلید اتوماتیک و غیر اتوماتیک مثل کولر اتوماتیک است اما کلیدهای غیر اتوماتیک فقط برای قطع و وصل و وصل هستند، گیربکس الکترونیکی ندارید.

کلید اتوماتیک جمع و جور که کلید اتوماتیک نامیده می شود به گروه های زیر با محافظت در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و تخلیه زمین تقسیم می شود:

آچار اتوماتیک فشرده غیر قابل تنظیم (اصلاح):

به روز رسانی خودکار را نمی توان بر اساس نسخه امنیتی فعلی تغییر داد‌

آچار جمع و جور اتوماتیک قابل تنظیم:

این نوع کلیدها به دو دسته کلید اتوماتیک فشرده قابل تنظیم حرارتی مغناطیسی و کلید اتوماتیک فشرده قابل تنظیم الکترونیکی تقسیم می شوند. در نوع قطع کننده مدار قابل تنظیم، جریان را می توان از 0.6 یا 0.8 تا 1 برابر جریان کامل تنظیم کرد.

کلیدهای اتوماتیک فشرده برای محافظت از تابلو در برابر آتش و بهبود ایمنی تجهیزات داخل تابلو استفاده می شود. سوئیچ اتوماتیک جمع و جور ساخته شده از 16 تا 1600 آمپر. یک پل واحد پل دوتایی کلید اتوماتیک تولید شده در سه نوع پل و چهار پل. عمر طولانی تر و قدرت برش بالاتر نسبت به کلیدهای کوچکتر و کلیدهای گرم شونده. کلید اتوماتیک جمع و جور که برق را از 16 به 150 کیلو آمپر کاهش می دهد.

آچار جمع و جور کشویی اتوماتیک

انواع کلیدهای اتوماتیک سه قطبی و چهار قطبی در محدوده 16 تا 1600 آمپر دارای کشش هستند و ممکن است به آنها کلید کشویی اتوماتیک نیز گفته شود. سوئیچ های کشویی جمع و جور در کاربردهای خاص و پنل های خاص استفاده می شوند. یک کلید اتوماتیک کشویی جمع و جور بیشتر در شرایط مدرن که نویز سوئیچ زیاد است استفاده می شود.

مدار شکن فشرده که یک دستگاه برق صنعتی به حساب می آید در اکثر تابلوهای برق بخصوص در قسمت ورودی مدار کاربرد دارد. به محض اینکه این کلیدها به دلیل اضافه بار یا اتصال کوتاه در محدوده مجاز یا برخی از عوامل خطای دیگر خاموش شوند، می توان آنها را بلافاصله برای استفاده مجدد مجدداً تنظیم کرد، مشروط بر اینکه جریان اتصال کوتاه در محدوده قابل تحمل سوئیچ باشد. برای اطلاع از قیمت کلید اتوماتیک کامپکت با ما تماس بگیرید.

در مدارهای سه فاز با جریان بالای 100 آمپر برای محافظت از تابلو و سایر قسمت های مدار از کلیدهای اتوماتیک فشرده سه پل و چهار پل استفاده می شود. اگر موضوع حفاظت صفر ذکر نشده باشد در اینگونه مدارها از کلید اتوماتیک فشرده سه پل استفاده می شود که فقط سه فاز RST وصل می شود و در صورت نیاز به حفاظت صفر از نوع چهار پل استفاده می شود.

چندین پارامتر در سوئیچ های اتوماتیک مهم هستند. برخی از این پارامترها عبارتند از:

Ics یا جریان اتصال کوتاه نامی: حداکثر مقدار جریان اتصال کوتاهی که یک قطع کننده مدار می تواند به طور مکرر بدون نیاز به تعمیر تحمل کند.

ICU یا جریان قطع اتصال کوتاه نهایی: این حداکثر مقدار جریان اتصال کوتاهی است که سوئیچ می تواند تنها یک بار بدون آسیب رساندن به آن و دفعه بعد که نیاز به سرویس، سرویس یا تعویض دارد، تحمل کند و قطع شود.

یا در Ie یا جریان کار مداوم کلید: جریان نامی کلید میزان جریانی را نشان می دهد که کلید را در شرایط مشخص شده بدون وقفه کار می کند.

جریان اتصال کوتاه Im یا کلید: این مقدار می تواند 5-10 برابر جریان کلید یک قطع کننده مدار با رله مغناطیسی باشد. به این جریان آستانه حفاظت از اتصال کوتاه نیز می گویند.

Ir یا جریان بار کنترلی (جریان کنترل سوئیچ): این پارامتر را می توان برای کلیدهای اتوماتیک با رله حرارتی یا رله اضافه بار تنظیم کرد. با ضرب این جریان در جریان نامی، جریان خروجی مدار به دست می آید.

Iu یا مقاومت در برابر شدت جریان تماس سوئیچ: جریانی است که تجهیزات می توانند به طور مداوم بدون وقفه تحمل کنند.

Icm یا جریان نامی اتصال کوتاه: این مقدار جریان اتصال کوتاه است که در صورت وجود، امکان اتصال کلید را فراهم می کند

اندازه گیری عوامل مختلف الکتریکی

کلید اتوماتیک فشرده

Isd یا جریان قطع اتصال کوتاه (جریان مجاز آنی): این جریان 1.5 برابر جریان نامی بار (Ir) است. این مقدار جریان اتصال کوتاهی است که در صورت عبور از کلید، پس از تأخیر معینی بریکر را می شکند. در طول این تأخیر مشخص شده، دستگاه محافظ پایین‌دست می‌تواند بخش کوتاه شده مدار را بدون استفاده از کلید بالادست قطع کند.

این یا جریان حرارتی معمولی: این حداکثر جریانی است که بریکر در یک سیکل کاری 8 ساعته می تواند تحمل کند.

Icw: حداکثر جریان نامی اتصال کوتاه کلید روشن/خاموش

Ig: جریان حفاظت از خطای زمین

Ue یا ولتاژ کاری یا ولتاژ کاری یا ولتاژ سرویس: حداکثر ولتاژ بین فازهای ورودی. به عنوان مثال، در فشار پایین این ولتاژ 400 ولت است.

Un: حد بالایی ولتاژ سیستم، 690 ولت در ولتاژ ضعیف، به عنوان U تعیین می شود.

Uimp: مقدار پیک ولتاژ ضربه ای برابر است با حداکثر ولتاژ، ولتاژ به صورت Uimp بیان می شود.

Tsd: زمان مجاز برای عبور Isd فعلی از سویی

Tm: زمان مجاز برای عبور جریان im از سوییچ

Tr: زمان مجاز برای عبور جریان Ir از سوییچ

TG: تاخیر زمانی وقفه خطای زمین

با تعیین پارامترهای فوق، می توانید علائم نوشته شده روی اعداد را درک کرده و کلید مناسب را انتخاب کنید.

کلیدهای اتوماتیک کامپوزیت در مدار با کنتاکت کمکی، رله شنت، رله کم ولتاژ، کنتاکت تریپ، موتور و غیره استفاده می شوند.

کلید اتوماتیک کمپکت حرارتی

قفل های ماشین جمع و جور دارای امکان نصب موتور برای اتصال خودکار و قطع کردن قفل از راه دور هستند. همچنین می توان کنتاکت های کمکی، کنتاکت های خطا، رله های ولتاژ پایین و رله های شنت را بر روی این دکمه ها نصب کرد تا نیازهای مدارهای مختلف را برآورده کند. روی این دکمه یک انگشت شست وجود دارد که نشان دهنده سه نوع حالت متصل، منفصل و قطع است. یک دکمه کوچک روی قفل وجود دارد که وقتی قفل وصل می شود با فشار دادن این دکمه قفل را به حالت Trip قرار می دهد. حداکثر ظرفیت جریان اتصال کوتاه این کلید به 150 کیلو آمپر می رسد.

یک کلید خودکار تولید کنید

بدنه یا قاب کلید: بدنه کلید از یک محفظه عایق تشکیل شده است که شامل اجزای مختلف کلید می باشد. معمولاً پلاک نام و سایر مشخصات سوئیچ روی آن قرار می گیرد.

کنتاکت های کلید: یک کلید شامل قطعات و اجزایی است که با باز و بسته شدن، جریان مدار را قطع و وصل می کند.

جرقه گیر: پس از جدا شدن کنتاکت ها، اختلاف پتانسیل بین کنتاکت ها باعث یونیزه شدن هوای اطراف کنتاکت ها می شود. این هوای یونیزه شده مسیر جریان خوبی را برای مدت زمان معینی فراهم می کند. که این باعث ایجاد جریان و ایجاد جرقه بین کنتاکت ها می شود. این شرایط تا زمانی که خارج شوند و فاصله کافی بین تماس ها ایجاد شود ادامه می یابد. تا جایی که فاصله بین آنها به قدری زیاد شود که جرقه بزرگتر از فضای ایجاد شده باشد و در نتیجه جرقه خاموش شود. اگر به هر دلیلی جرقه خاموش نشود و برای مدت طولانی باقی بماند، گرمای زیادی ایجاد می کند که می تواند باعث سوختگی و آسیب به کنتاکت ها شود. همچنین این گرمای شدید گاز زیادی ایجاد می کند که گاهی اوقات باعث انفجار دکمه می شود. بنابراین جرقه ها باید در اسرع وقت خاموش شوند. برای این منظور از واحدی به نام جرقه گیر استفاده می شود. مقاومت شامل چندین صفحه U شکل است که در نزدیکی تماس قرار گرفته اند. هنگامی که تماس جدا می شود، جرقه از بین صفحات جرقه عبور می کند زیرا کوتاه ترین مسیر هوا را انتخاب می کند، زیرا می دانیم که جریان (الکتریسیته) مسیر کمترین مقاومت را برای جریان انتخاب می کند. این حالت باعث می شود که جرقه جرقه های کوچکی بین صفحات ایجاد کند و از بین رفتن جرقه تسریع شود.

مکانیزم قطع و وصل کلید: این مکانیسم وظیفه قطع و وصل کلید را بر عهده دارد. هنگامی که کلید از حالت خاموش به حالت روشن منتقل می شود، فنر اهرم های مکانیزم را مجبور می کند تا کنتاکت ها را ببندند. هنگامی که کلید بسته است، از این نیروی ذخیره شده برای فشار دادن بازوی محرک و باز کردن کنتاکت ها استفاده می شود.

سپس: این قسمت از کلید، قسمت هوشمند کلید است; که دستورات دستی یا خودکار را برای فعال یا غیرفعال کردن کلید صادر می کند. این قسمت از کلید از وسایل مختلفی مانند حرارتی یا الکترومغناطیسی برای تشخیص خطاها استفاده می کند. این بلوک مربوط به خاموش شدن است.

مزایای کلید اتوماتیک جمع و جور در مقایسه با برخی کلیدها و ابزارها

مزایای یک درب بازکن اتوماتیک فشرده نسبت به یک درب بازکن کوچک

محدوده مجاز جریان نامی برای کلیدهای مدار بسیار بزرگتر از محدوده جریان قطع کننده مدار مینیاتوری است. همین امر باعث می شود که مقاومت قوس کلیدهای اتوماتیک بیشتر از کلیدهای مینیاتوری باشد.استحکام شکست کلیدهای اتوماتیک بسیار بیشتر از کلیدهای مینیاتوری است و این محدودیت مقاومت شکست در کلیدهای مینیاتوری استفاده از آنها را برای بارهایی که به مقاومت شکستگی بیشتری نیاز دارند (معمولاً بارهای غیرمقاومتی مانند موتورها) محدود می کند. کلیدهای مینیاتوری دارای ظرفیت قطع اتصال کوتاه تا 16 کیلو آمپر هستند.

می توان آن را از راه دور روشن و خاموش کرد و همچنین به طور خودکار کنترل کرد.

امکان اتصال خودکار کلید اتوماتیک با امکان روشن شدن موتور وجود دارد.

با توجه به محدوده جریان و تحمل جریان بالاتر نسبت به کلید مینیاتوری، برای مصارف صنعتی و تجاری استفاده می شود، در حالی که کلید مینیاتوری اغلب برای مصارف صنعتی، روشنایی، سیم کشی و غیره استفاده می شود.

سوئیچ های اتوماتیک به دلیل مدار قابل تعویضشان، حفاظت بهتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری دارند.

حفاظت اصلی برای کلیدهای مینیاتوری حفاظت مغناطیسی بار است. حفاظت حرارتی نیز برای آنها وجود دارد، اما به دلیل عملکرد غیر قابل تنظیم و نامشخص، برای محافظت از بارهای حساس قابل اعتماد نیستند و فقط برای بارهای بسیار کوچک قابل استفاده هستند.

وسعت و توانایی نصب دستگاه های جانبی کلیدهای اتوماتیک بسیار بیشتر از کلیدهای کوچک است. این ویژگی سوئیچ های اتوماتیک را با طیف وسیعی از حفاظت و نظارت بر بارها فراهم می کند.

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین کلیدهای اتوماتیک کلید سه طرفه است به این معنی که در کلیدزنی مستقیم، کلید به جای برش در این ویژگی حالت شگفت انگیزی خواهد داشت. مشاهده می شود که تفاوت بین وضعیت خطا و حالت باز مدار را به ما می دهد. کلیدهای کوچک تنها دارای دو حالت باز و بسته هستند.

در تابلوهای برق که خروجی آنها باید به تابلوی توزیع کوچک متصل شود، استفاده از کلید اتوماتیک طبق استانداردهای موجود الزامی است. در همین حال، استفاده از سوئیچ های مینیاتوری تنها به عنوان محافظ ورودی برای پانل های کوچک مجاز است.

تعداد قطع بار و زمان اتصال کلید اتوماتیک بیشتر از کلید مینیاتوری است.

مزایای کلیدهای اتوماتیک مینیاتوری نسبت به فیوزها

در سیستم هایی که حفاظت موضعی و انتخابی بسیار مهم است یا در شبکه سه فاز به دلیل نوسانات جریان که نیاز به قطع سه فاز به طور همزمان است، باید از کلیدهای اتوماتیک استفاده کرد و نمی توان از فیوز استفاده کرد.

همچنین در برخی از شبکه های توزیع به دلیل حساسیت، مدار باید به محض تشخیص اضافه ولتاژ یا کمبود ولتاژ قطع شود و همچنین تشخیص جریان مخالف، استفاده از کلیدهای اتوماتیک و تشخیص وضعیت عیب توسط کنتاکت های خطا. یا هشدارها ظاهر می شود.

مهم ترین مزیت کلیدهای برق و دیگر کلیدهای برق در مقایسه با فیوزها این است که می توان از کلیدهای برق به دفعات استفاده کرد در حالی که فیوزها به اصطلاح ابزارهای یکبار مصرف هستند و پس از جلوگیری از خطا باید تعویض شوند. علاوه بر این، تمام مزایای یک قطع کننده مدار نسبت به قطع کننده مدار مینیاتوری در مورد فیوزها نیز صدق می کند.

در موارد فوق فقط می توان از کلیدهای اتوماتیک استفاده کرد و فیوز در چنین مواردی ممنوع است.

سایر مزایای استفاده از کلیدهای اتوماتیک در مدارهای الکتریکی عبارتند از:

زمانی که جریان برگردد یا ولتاژ به زیر حد مجاز کاهش یابد

پس از قطع شدن مدار به هر دلیلی از جمله اضافه بار یا اتصال کوتاه، کلید اتوماتیک بلافاصله آماده اتصال مجدد است.

سوئیچ‌های خودکار از کنتاکت‌های کمکی و خطا استفاده می‌کنند تا آلارم‌هایی را برای نشان دادن انواع شرایط عملیاتی اصلی مانند قطع‌ها، اتصالات، خطاها و سیگنال‌های سفر ارائه کنند.

نمودار این توضیح بدین صورت است که وقتی این کلیدها را در اتصال کوتاه قرار می دهیم، پس از آن که رله بیش از حد بسته است، به طور خودکار فعال می شود و مدار را قطع می کند. یعنی هر زمان که به صورت آنلاین اضافه می شوند، به طور خودکار با توجه به معماری خود محافظت می شوند.

این کلید قابلیت اندازه گیری، آنالیز و نمایش اطلاعات روی کلید یا صفحه نمایش درب را دارد.

* در انتخاب کلیدهای مستقیم باید به این نکته توجه داشت که به دلیل مزایای فراوان کلیدهای مستقیم، قیمت بالایی دارند و همچنین به دلیل طراحی ساختاری دقیق تر، اندازه آنها در مقایسه با کلیدهای مینی و فیوزها بزرگتر است. بنابراین هنگام انتخاب از بین نقاط حفاظت مدار فوق باید سطح حفاظتی مورد نیاز و همچنین محدوده جریان کلید را به دقت بررسی کرد تا بتوان اصلاح و عملکرد مدار را با فیوز یا کلید کوچک نصب کرد. هزینه را پرداخت می کند و فضای نصب کلید را افزایش می دهد.

ویژگی های کلیدهای فشرده

محدوده جریان 16 تا 1600 آمپر است.

حداکثر ولتاژ مجاز 690 ولت است.

حداکثر ظرفیت قطع اتصال کوتاه 25 تا 200 کیلو آمپر در 415 ولت

یک، دو، سه و چهار پل

عایق بسیار قوی

دارای بالاترین ضریب قابلیت اطمینان محافظ مغناطیسی استلوازم جانبی سوئیچ اتوماتیک جمع و جور

تجهیزات جانبی قابل نصب و استفاده در یک شبکه فشرده:

کنتاکت های کمکی (کنتاکت های AUX): کنتاکت های باز و بسته کمکی (NO و NC) در مدار فرمان استفاده می شوند و وضعیت و قطع شدن کلید را نشان می دهند.

Trip Contact: زمانی که کلید به دلیل خطای اضافه بار وارد حالت Trip شود، این کنتاکت فعال می شود و با آلارم یا سیگنال اپراتور را از خاموش شدن کلید مطلع می کند.

* لازم به ذکر است که با خاموش شدن دستی کلید این کنتاکت کار نمی کند.

رله شنت (شنت رله): نحوه کار این رله به این صورت است که اگر ولتاژ تغذیه آن 70-110 درصد ولتاژ نامی باشد، رله عمل کرده و قطع کننده را قطع می کند. همچنین می تواند سیگنالی را تولید کند. برای مدیریت و کنترل کلید کنترل از راه دور استفاده می شود. یکی دیگر از دلایل نصب رله شنت این است که گاهی اوقات نیاز است که کلید بدون نقص خاموش شود. برای این منظور رله شنت در داخل MCCB و یا نزدیک کلید هوا قرار می گیرد و با فعال سازی آن، مدارشکن باز می شود.

به عبارت دیگر این رله در مدار فرمان در محلی قرار می گیرد که می خواهیم در صورت بروز عیب خاص، کلید اتوماتیک خاموش شود.

رله تحت ولتاژ. عملکرد این رله به این صورت است که اگر ولتاژ این سیم پیچ به زیر 70 درصد ولتاژ نامی برسد، رله کار می کند و بریکر قطع می شود. مانند رله شنت، می تواند در هنگام قطع شدن کلید، سیگنالی را در خروجی تولید کند. رله های افت ولتاژ در دو مدل UVR و UVRD ساخته می شوند. تفاوت این دو رله در زمان خاموشی آنهاست. در مدل UVR به محض پایین آمدن ولتاژ به زیر حد مجاز، رله کار می کند و کلید خاموش می شود و در مدل UVRD این فرآیند با تاخیر زمانی انجام می شود.

این رله در واقع 2 عمل انجام می دهد:

اگر ولتاژ سوئیچینگ از مقدار معینی پایین بیاید، مدار را قطع می کند.

تا زمانی که ولتاژ سوئیچ به مقدار مشخصی نرسد، اجازه اتصال به کلید را نمی دهد.

موتور: برای قطع خودکار کلید خودکار استفاده می شود. علاوه بر این، دستگاه همچنین اجازه می دهد تا کلید پس از قطع شدن دوباره وارد مدار شود. با استفاده از موتور می توان کلید اتوماتیک را از راه دور کنترل کرد و کلید اتوماتیک را به صورت دستی با دکمه نصب شده روی موتور جدا و وصل کرد. قفل اتوماتیک فشرده با مکانیزم موتور با دوام مکانیکی بسیار بالا و عملکرد قابل اعتماد.

نشانگرهای کلید خودکار موتور

پنل اطلاعات: این قسمت شامل یک پنل اطلاعاتی با اطلاعات موتور می باشد.

مکانیزم شارژ فنری: توان ذخیره شده را در حالت دستی مدیریت می کند.

نشانگر ON و OFF: روشن یا خاموش بودن موتور را نشان می دهد.

نماد کنترل cajón فنر موتور: (Anclaje: ماشین cajón است.) و (Ejected: ماشین در حالت خروجی است)

با قرار دادن کلید روی قسمت manu آن را در حالت قطع و وصل دستی قرار دهید و با قرار دادن کلید روی قسمت خودکار در حالت قطع و وصل خودکار قرار دهید.

 

دکمه O یا OFF برای قطع و از دکمه І یا ON برای اتصال موتور قفل استفاده می شود.

 

  1. شمش های ورودی و خروجی یا پایه های اتصال: از این شمش ها برای اتصال کلیدها و باس بارها یا اتصال سیم های ورودی به کلیدها با سهولت و اطمینان بیشتر استفاده می شود.
دکمه بازگشت به بالا