سلامت

کدام افراد به ذات‌الریه کووید مبتلا می‌شوند؟

کدام افراد به ذات‌الریه کووید مبتلا می‌شوند؟

دنیای 77/ خراسان رجوی مطالعات نشان داده است که 20 درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا به ذات الریه مبتلا می شوند و باید در بیمارستان بستری شوند.

به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، ذات‌الریه شایع در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و علائم آن می‌تواند از 24 تا 48 ساعت یا حتی روزها ادامه داشته باشد. در ذات الریه، التهاب ناشی از ویروس است و شکل دیگری به خود می گیرد. پنومونی کووید مزمن است و عوارض بیشتری ایجاد می کند.

تیمی از محققان در مرکز پزشکی Northwestern این فرصت را داشتند که به طور مستقیم مایع ریه بیماران کوید بستری در بیمارستان را تجزیه و تحلیل کنند. پس از مقایسه سلول های ایمنی ریه با نمونه های پنومونی جمع آوری شده قبل از اپیدمی، آنها دریافتند که پنومونی کووید با پنومونی طبیعی متفاوت است.

کوویدیوم پنومونیه سلول های ایمنی در ریه ها را می کشد و از آنها برای انتشار در سراسر بدن در چند روز یا چند هفته استفاده می کند. اگرچه ذات الریه طبیعی بخش های بزرگی از ریه ها را مبتلا می کند، حفره قسمت های کوچکتر از ریه ها را می پوشاند. دانشمندان دستگیری ریه را آتش سوزی جنگلی توصیف کرده اند که کل جنگل را تهدید می کند.

بنابراین، عفونت به آرامی در سراسر ریه ها پخش می شود و توانایی تنفس را از بین می برد و سپس با تب، فشار خون پایین روند آسیب به هر قسمت از بدن را آغاز می کند. بیماران بستری در بیمارستان عوارض ناشی از بیماری مزمن را تجربه می کنند. این بدان معنا نیست که ذات الریه یک بیماری جدی تر از ذات الریه طبیعی است.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر ذات الریه کووید هستند؟

افراد مبتلا به دیابت، آسم متوسط ​​تا شدید، بیماری ریوی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، مشکلات کبدی و سرطان بیشتر در معرض ابتلا به این نوع پنومونی هستند.

این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوعی پنومونی کووید هستند که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود.

با این حال، یک مطالعه منتشر شده در سپتامبر 2021 نشان می دهد که دیابت یک مشکل پزشکی بزرگ مرتبط با کووید 19 در سراسر جهان است.

محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز می گویند دیابت می تواند شدت ذات الریه را پیش بینی کند. مرگ و میر ناشی از عفونت ریه در بیماران دیابتی به طور قابل توجهی بیشتر از افراد غیر دیابتی است.

دیابت به شدت با نابرابری های اجتماعی-اقتصادی و نژادی مرتبط است. این بدان معناست که جمعیت خاصی بیشتر به دلیل بیماری شدید عروق ویروس کرونا قلب در بیمارستان بستری می شوند.

چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد؟

بهبودی برای افراد اقلیت تا یک سال طول می کشد، اما مطالعات بیشتری برای درک اثرات طولانی مدت مورد نیاز است.

در مطالعه مارس 2022 توسط انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی، تیمی دریافتند که 63 درصد از بیماران مبتلا به ناهنجاری قفسه سینه پس از شش ماه هیچ بهبودی نشان ندادند. آنها همچنین دریافتند که مردان بالای 60 سال و افراد مبتلا به بیماری شدید عروق ویروس کرونا حتی پس از یک سال کامل بیشتر در معرض مشکلات ریوی هستند.

در مقابل، مطالعه دیگری در سال 2021 نشان داد که یک سوم از عملکرد ریه بیماران پس از تجربه پنومونی مرتبط با ویروس، یک سال کامل کاهش یافته است. با وجود نتایج انجمن رادیولوژی آمریکا در این مطالعه، زنان بیشتر از مردان عملکرد ریه خود را از دست دادند.

دکتر مارک جونز، دانشیار پزشکی تنفسی در دانشگاه ساوتهمپتون و یکی از نویسندگان مطالعه دوم، گفت: “بیشتر بیماران مبتلا به پنومونی کوادتیک شدید به طور کامل بهبود یافته اند.” با این حال، برای برخی از بیماران، این ممکن است ماه ها طول بکشد. زنان بیشتر احتمال دارد کاهش مداوم در تست‌های عملکرد ریه را تجربه کنند و تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا تفاوت جنسیتی در نحوه بهبودی بیمار وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است.

ما هنوز نمی دانیم بعد از 12 ماه چه اتفاقی می افتد و در این مورد نیاز به مطالعه منظم است.

نتایج این مطالعه در The Lancet Rheumatology منتشر شد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا