جامعه و خانواده

کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی / احتمال شکل‌گیری موج هفتم کرونا در اواخر فروردین

کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی / احتمال شکل‌گیری موج هفتم کرونا در اواخر فروردین

یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا با ابراز نارضایتی از کاهش درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: موج هفتم احتمالا از اواخر فروردین آغاز و به اوج خود می رسد. ممکن است؛ البته امیدوارم پیش بینی های ما اشتباه باشد و عفونت ها و واکسیناسیون ها کمک کند و مردم در امان باشند.

دکتر سید احمد طباطبایی در گفت وگو با دنیای 77، 8 وی گفت: من وضعیت کرونا را در کشور مناسب نمی بینم. و … در حال بررسی است اما در مجامع عمومی و مهمانی ها و خوابگاه ها نیز موضوع بی وقفه ادامه داشت.

وی افزود: طی چند روز اخیر افراد جدیدی متوجه شده اند که مجبور به صدور دستور ایزوله یا سایر اقدامات درمانی شده ایم. اگر تعداد بیماران زیاد شود طبیعی است که در بین آنها مریض وجود داشته باشد. از این رو پیش بینی خوبی برای آینده نداریم با این حال همچنان امیدوارم این پیش بینی اشتباه باشد و با شرایط سختی مواجه نشویم. اکنون برخی از نقاط جهان با قله های جدیدی از سویه جدید کرونا روبرو هستند و ما جهان را دنبال کرده ایم. هر اتفاقی که در هر کجای دنیا افتاده است کمی دیرتر در کشور ما اتفاق افتاده و شاهد سرایت آن به دلتا و آمیکرون بوده ایم.

وی درباره احتمال موج هفتم کرونا اظهار کرد: به طور معمول، امواج مشاهده نمی شوند و حدود یک تا یک و نیم ماه پس از رهاسازی تشکیل می شوند. موج هفتم احتمالا از اواخر آوریل آغاز می شود و در اواخر اردیبهشت به اوج خود می رسد. البته امیدوارم پیش بینی های ما اشتباه باشد و این میزان عفونت و واکسن به ما کمک کند و مردم را در امان نگه دارد.

دبیر کمیته ملی کمیته علمی کمیته علمی بیماری کرونا در خصوص بازگشایی مدارس بدون دو شرط واکسیناسیون و رعایت فاصله فیزیکی، گفت: علیرغم توصیه‌های انجمن‌های علمی مختلف، تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شد. . امیدواریم گرم شدن هوا به بهبود تهویه مدارس و کاهش شیوع ویروس کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کودکان بستری در بیمارستان فوق تخصصی عروق کرونا نسبت به ماه قبل بسیار کمتر بوده است. پیشنهادات کمیته علمی کرونا در خصوص مدرسه را به ستاد ملی ارائه کرده ایم. این در حالی است که تنها یک رای وزیر بهداشت در ستاد کل کشور وجود دارد که بقیه رای به مرکز تصمیم گیری واگذار شده است. وزیر بهداشت نظر کمیته علمی را به ستاد ابلاغ کرد، اما ممکن است رای گیری چندان موثر نباشد.

طباطبایی در پایان با اشاره به ماه مبارک رمضان در ادامه توصیه کرد: نباید در بین مردم ترس ایجاد کنیم، بلکه با تبلیغات رسانه ای به مردم هشدار دهیم که همچنان خطر شیوع بیماری در جامعه وجود دارد. بنابراین پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود. ما بیمارانی داریم که به دلیل پیوستن به حزب بدون رعایت توصیه های بهداشتی بیمار شده اند. در چند روز گذشته 15 نفر از اعضای یک خانواده به بیماری عروق کرونا قلب مبتلا شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و این عفونت تنها به دلیل عدم مراجعه یک نفر بیمار بوده است.

وی گفت: شاهد تمایل مردم به حضور در مجالس افطار، شب های احیا و زیارت هستیم و همه این رفتارها باید با احتیاط انجام شود. کاهش مرگ و میر روزانه به این معنا نیست که خطر ابتلا به بیماری کاهش می یابد و نباید عادی باشیم. تعطیلات نوروز هنوز آثار خود را نشان نداده است و تأثیر آن تعطیلات در ترکیبی از شرایط متغیر در ماه رمضان می تواند شدیدتر باشد.

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا