استانی

کارگروه رسیدگی به مشکلات زاینده‌رود کجاست؟!/نگرانی از میزان شیوع سرطان در اصفهان

کارگروه رسیدگی به مشکلات زاینده‌رود کجاست؟!/نگرانی از میزان شیوع سرطان در اصفهان

به گزارش دنیای 77 از اصفهان، زهرا شیخ با بیان اینکه بی توجهی به بهترین مدیریت آب، ایران را به کویر تبدیل کرده است، می گوید: شیخ بهایی، مرجع تقلید معروف عصر صفوی، راه حلی برای زاینده رود ارائه کرد که زاینده رود را برای چندین دهه زنده نگه داشت. . آن دانشمند فرزانه در یک تقسیم بندی بسیار دقیق، آبهای رودخانه زاینده را به 33 قسمت تقسیم کرد و به عدالت دهقانان و مردم ادای احترام کرد که باید احیا شود.

به گفته وی محیط زیست و طبیعت باید در اولویت باشند نه صنعتریشه مشکل سیاست های غلط و سیاستمداران نالایق است که مانع از حل بحران آب در اصفهان شده و در نتیجه تعادل بیولوژیکی اصفهان به هم خورده و آب و هوای منطقه تغییر کرده است. در همین راستا نامه ای از سوی رئیس جمهور صادر شد و در پی آن دستور تشکیل کارگروه ویژه بررسی موضوع زینه رود صادر شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مراسم های مختلف به کشاورزان پول کشاورزی داده شد. کارگروه هنوز برای حل مشکل زینده رود کار نمی کند و این موضوع نیاز به رسیدگی در این کارگروه و در سطح ملی دارد.

جاینده رود در واقع درگیر معیشت انسان است

وی با بیان اینکه مشکل زیان دهرو با حفظ 7 راهکار حل می شود که یکی از آنها کنشگری، نگاه غیرسیاسی و ملی به موضوع است و باعث حفظ اقلیم اصفهان می شود. نمایندگان حوزه زنان، محیط زیست و سلامت و نمایندگان مجلس با حضور در اصفهان با دیدن وضعیت تالاب گاوخونی متوجه شدند که مشکل آب اصفهان خوب نیست و واقعا معیشت مردم است.

شیخی افزود: به دلیل نگاهی که همچنان در بین مسئولان غیر متخصص وجود دارد، وضعیت طبیعت تغییر کرده است و عواقب جبران ناپذیری مانند افزایش و کاهش دو درجه ای دما داشته است.. برای جلوگیری از بروز بیماری های خطرناک ناشی از این مشکلات، تدوین رویکرد فرا استانی و کلان ملی به نفع مردم و حفظ منابع طبیعی ضروری است.

وی گفت: باید بدانیم که ایران از مجموع 13 اقلیم گیاهی دنیا 11 اقلیم دارد. با این حساب با گسترش صنعت گیاهان دارویی می توان از اقتصاد نفتی عبور کرد و اقتصاد دانش بنیان و بدون روغن را پیاده کرد.

شیخی آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی را از دلایل افزایش بیماری ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی سرطان در بین مردم از جمله اصفهان شیوع پیدا کرده است. در همین راستا پیگیری هایی برای پیشگیری از سرطان های شایع در زنان و آزادسازی اسکرین در حال انجام است. طرح ملی پیشگیری از سرطان پستان به صورت آزمایشی در اصفهان راه اندازی شد. در بودجه سال 1401 پژوهشکده سرطان موظف شد اقدامات لازم را برای این طرح انجام دهد. با اجرای این طرح 40 درصد از شایع ترین سرطان ها در زنان کنترل می شود.

ورود شرکت های دانش بنیان به جریان اصلی تولید در کشور

وی با اشاره به شعار سال 1395 که باید با جدیت و سیاست گذاری مناسب اجرا شود، تاکید کرد: در این راستا طرح جهش دانش بنیان مطرح شد که در بودجه 1401 مبلغ قابل توجهی به آن اختصاص یافت. ارائه کمک های قانونی لازم برای تسریع در تولید. بر این اساس، شرکت های دانش بنیان از قطبی شدن فرآیند تولید خارج شده و وارد جریان اصلی تولید در کشور می شوند.

شیخی درباره لزوم تمرکز و ارتقای خدمات بیمه ای تامین اجتماعی برای بازنشستگان توضیح داد: تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی در اصفهان کافی نیست. ما این بیمارستان را تعمیر اساسی خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت بهارستان و کمبود امکانات بیمارستانی در آن، مجوز احداث بیمارستان در این شهرستان صادر شده است که در این راستا زمین این بیمارستان به شهرداری بهارستان واگذار شده است. ” ساخت و ساز به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ورزنه به دلیل دوری زیاد از اصفهان نیازمند احداث بیمارستان هستیم. پیگیری های لازم انجام شده و بودجه لازم برای این امر تخصیص داده شده است. بیش از 80 درصد از مراحل اجرایی این بیمارستان انجام شده است و در تلاش هستیم برای تکمیل آن اعتبار دریافت کنیم.

نفت کوره در اصفهان خاموش شد

وی در خصوص سوخت سوزی در اصفهان گفت: از دستگاه های مربوطه خواسته شده زیرساخت های لازم از جمله ایجاد منبع برق جدید و استفاده از فیلترها را فراهم کنند تا زمستان آینده شاهد سوختن سوخت نباشیم.

48

دکمه بازگشت به بالا