عمومی

کارآمدسازی نظام حکمرانی با شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی

کارآمدسازی نظام حکمرانی با شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی

به گزارش منابع دنیای 77،
محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور صمیمانه رئیس کل دادگستری در نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تقدیر کرد.

وی تاکید کرد که قوای سه گانه با یکدیگر سازگار و همدل هستند. لازم است، اما کافی نیست. این هماهنگی و همدلی باید منجر به هماهنگی و کارآمدی در رفع مشکلات مردم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر جلسه ای برگزار می کنیم اما نتایج آن تاثیر واقعی در زندگی مردم ندارد باید به عقب برگردیم و تجدید نظر کنیم، افزود: البته اگر فرصت داشته باشیم. فرصت ها کمیاب هستند و مردم به مهارت نیاز دارند.

کلیباف افزود: به عنوان یک نماینده و شهروند از آقای EJE به دلیل شناخت خوب ایشان از مشکلات کشور و سابقه و تسلط ایشان بر ساختار و ساختار قوه قضاییه تشکر می کنم. ایجاد میدان و جهاد و تغییر برای حل مشکلات و پیگیری مشکلات تا صحنه.

وی با تاکید بر اجرای طرح تحول قوه قضائیه گفت: مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و همه باید روی حل این مشکلات تمرکز کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل در بالاترین سطح سه قوه باید به درک مشترکی از اولویت ها برسیم.

از دیدگاه سخنران سه مشکل اساسی کشور
کلیباف با اشاره به اینکه امروز سه مشکل اساسی در کشور ما وجود دارد و حل این مشکلات باید در اولویت سه قوه قرار گیرد، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما بحران اقتصادی است. مشکل آب یکی دیگر از مشکلاتی است که باید بر اساس سه اولویت انرژی حل شود زیرا در برخی نقاط کشور حتی در بخش قابل توجهی مردم از نظر دسترسی به آب شرب وضعیت مناسبی ندارند. در روستاها آب شرب با تانکر حمل می شود، باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

وی گفت: مسائل جمعیتی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید از نظر موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی در اولویت دولت، مجلس و قوه قضائیه باشد. ریشه هر سه مشکل نابرابری است و این مشکلات محصول تصمیمات ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کار خود را با بخش خصوصی روشن کنیم و امنیت سرمایه را حفظ کنیم و به سرمایه گذاران فرصت دهیم. به عنوان مثال، زمانی که ما متقاعد شدیم که فساد وجود دارد، مالکیت یک بخش باید از حالت خصوصی حذف شود.

کلیباف می گوید: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید منابع تولید کند. همچنین باید اقدامات اساسی انجام شود تا نقدینگی لجام گسیخته دیگر به سمت کسب و کار نرود بلکه به سمت تولید و سرمایه گذاری برود که این امر نیازمند تصمیم گیری های جسورانه در کشور و حتی در جلسه روسای ستاد است. کمیسیون های تخصصی مجلس و تصمیمات ما باید عدم توازن را برطرف کند.

وی گفت: متاسفانه حدود 60 درصد بودجه ما صرف هزینه های جاری می شود، زیرا 80 درصد بودجه ما دولتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضائیه نمی تواند لایحه خود را مستقیماً به مجلس ارائه کند، اما حداقل می توان موضوعاتی را که قوه قضائیه مد نظر دارد در مراحل تدوین به قانون تبدیل کرد. ضابطان قضایی باید در کمیسیون ها حضور داشته باشند و برنامه های کمیسیون ها را با دقت بنویسند تا حل مشکلات مردم در اولویت قرار گیرد.

کلیباف با اشاره به اینکه دستگاه های هفت گانه مسئول نظارت بر اجرای قانون هستند، افزود: یکی از عمده منکرات در کشور عدم اجرا یا اجرای ضعیف قانون است. بعد از 40 سال تجربه می گویم اگر بخواهیم در دستگاه های اجرایی و قضایی امور را رصد و اجرا کنیم اشتباه است.

کارآمدی حکمرانی از طریق شفافیت، هوشمندی و دموکراسی سازی
وی افزود: برای نظارت صحیح نیازمند شفافیت، هوشمندی و مردمی سازی هستیم. اگر درست عمل کنیم نتیجه کارایی در حکمرانی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوعی که تحت عنوان «سوت» مطرح شد در واقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاگران بود. در همه کشورهای دنیا قوانین مهمی در این زمینه وجود دارد که باید در کشور ما وضع شود.

کلیباف با بیان اینکه 55 درصد فساد دنیا از این طریق کشف شد، خاطرنشان کرد: مردم فساد را دیده اند و عاقلانه اعلام کرده اند. تنها 45 درصد از فساد در جهان توسط سازمان های دولتی کشف می شود.

وی افزود: اگر فساد از خصوصی سازی بیرون می آید باید بررسی شود. اگر این فساد از ابتدا بررسی می شد، ما آسیبی به بیت المال نمی دیدیم. باید از فساد جلوگیری کرد. شما می توانید یک طرح در مورد این موضوع بنویسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد باید با جدیت دنبال شود، گفت: یکی از ابعاد مهم برنامه ریزی اقتصادی، بحث منابع غیرمولد است که در همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی وجود دارد و کار سیستماتیک است. ” تبدیل این منبع غیرمولد به منبع مولد.

کلیباف تصریح کرد: اگر در این مرحله جلوی فساد گرفته نشود، فساد در عرصه سیاسی و تبلیغات انتخاباتی گسترش پیدا می کند و اکنون شاهدیم که برخی افراد فضایی غیراخلاقی ایجاد می کنند که گویی همه مسئولان مفسد هستند هر چند این کار اشتباه و غیراخلاقی باشد. “

وی گفت: مجلس و قوه قضائیه نیز باید به صورت هماهنگ و هماهنگ در حوزه نظارت فعالیت کنند. به عنوان مثال در مجلس گزارش های زیادی در قالب ماده 234 ارائه می شود و ما این شکایات را به قوه قضاییه ارجاع می دهیم که باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد اما متاسفانه گاهی اتفاق خاصی نمی افتد و رسیدگی نمی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم این هماهنگی بین قوه قضائیه و مجلس موثرتر شود توصیه می کنم کمیسیون مستقل مستقل مجلس و قوه قضائیه تشکیل شود که به صورت مشترک تشکیل شده است، مجلس شورای اسلامی تشکیل شود. و قوه قضائیه».

کلیباف گفت: نمایندگان همیشه در بین مردم هستند و سعی می کنند مشکلات آنها را عادلانه حل کنند، قضات ما بسیار محترم و پرتلاش هستند و با کمترین سود کار خود را انجام می دهند. در هر دستگاهی افرادی هستند که به خود و دستگاه احترام نمی گذارند.

وی گفت: ما این شفافیت و هوشمندی را در برخورد با مردم داریم و از سوی دیگر مجلس و قوه قضائیه به صورت هماهنگ هماهنگ می کنند. دو هفته پیش جلسه ای در این خصوص برگزار شد که با این اقدامات بسیاری از مشکلات شهرستان برطرف می شود.

دکمه بازگشت به بالا