اقتصادی

کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان “جان” می‌گیرد !

دنیای 77 / کهگیلویه و بوراحمد جاده 12 کیلومتری سوک – دهدشت ، به عنوان یک کابوس 15 ساله ، تنها موفقیت آن “مرگ” برای مردم سوک و کهگیلیا بوده است.

تعداد بسیار کمی از مردم استان کهگیلیه و بویراحمد نام جاده خون (محور سوک – دهم) را نشنیده اند ، جاده ای به طول 12 کیلومتر که تقریباً 12 سال از فعالیت آن می گذرد و خسارات مالی و جانی زیادی به بار آورده است.

متأسفانه ، به دلیل سهل انگاری و بی احتیاطی مأموران ، این جاده همچنان خانواده هایشان را در سوگ بسیاری از خانواده ها سوگوار می کند و پس از هر حادثه ، همین مسئولان در مصاحبه و یادداشت از طریق رسانه ها اعلام کردند که این کابوس تا چند ماه آینده پایان می یابد. اما متأسفانه ، چندین ماه بعد ، او دوباره در دره فراموشی فراموش می شود و به نظر می رسد تمایلی برای پایان دادن به این کابوس وجود ندارد و بی پروایی همچنان ادامه دارد.

کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان "جان" می‌گیرد !

اما 15 سال بعد ، وعده های مأموران چندین ماه است که محقق نشده و هر هفته باید به فداکاری عزیزانمان در این محور اعتراف کنیم و این سوال های زیادی را در ذهن بینندگان ایجاد می کند: چرا مدیریت ضعیف برخی افسران اعتبار را خراب کرد؟ چرا اجرای چنین پروژه هایی در سایر استانها کمتر از دو سال یا کمتر از یک سال است؟ این پروژه به عنوان “جاده خون” شناخته می شود و چرا مشکل و وضعیت آن به دفتر رهبری می رسد؟ آیا این چیزی جز ضعف مقامات مربوطه نیست؟

60 نفر در جاده دهدشت – سوک جان خود را از دست داده اند

پروژه توسعه و بهسازی جاده دهدشت – سوک ، که در سال 1975 با وعده تکمیل 18 ماه آغاز شد ، تنها موفقیت “مرگ” بود و تاکنون حدود 600 نفر در جاده و فقط در طی یک یا دو هفته کشته شده اند. در همین نامه ، پنج شهروند سوکی در یک حادثه کشته شدند که انتقاد شدید مردم و مسئولان را نسبت به مسئولان این پروژه به دنبال داشت.

در یک خطبه روز جمعه ، امام حجت الاسلام علی بهادینیفا ، بدنساز ، گفت که با توجه به وضعیت جاده سوک در نتیجه بی کفایتی مدیران کل راه ها ، شهرسازی و بزرگراه ها ، از مردم نمی خواهم در پشت صحنه کار کنند.

کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان "جان" می‌گیرد !

روز جمعه ، امام فرمود: مدیران استانی باید سلفی گرفتن در جاده کهگیلویه را متوقف کنند و به فکر راه حل مشکلات ناشی از جاده های ناامن باشند.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات را در جلسات خصوصی و گاهی در سکوت بیان می کنم ، افزود: “اما مدیران توجهی نمی کنند. من باید مطالب را به تریبون نماز جمعه برسانم.”

جاده 12 کیلومتری 15 ساله مردم را آزار می دهد

بهادنی فر با اشاره به تصادف مرگبار در جاده سوک گفت: جاده 12 کیلومتری این قطعه 15 سال است که مردم را آزار می دهد ، این نشانه سهل انگاری مدیران و مسئولان است.

بهادر نیفر افزود: مدیران با شاسی بلند از خیابان ها عبور می کنند ، درد مردم را نمی فهمند ، سختی ها را نمی بینند ، آیا باید به رهبر نماز جمعه هشدار داد؟ اگر نمی توانید وکالت کنید مسئولیت دارید.

خطیب نماز جمعه دهدشت با اشاره به ارائه خدمات ارزنده نظام اسلامی گفت: برخی از مشکلات را می توان به دلیل عدم صلاحیت چنین مدیرانی به گردن نظام انداخت.

وی ادامه داد: مدیران بی کفایت مجبورند مشکلات را عملی بنویسند ، چرا شما کاری نمی کنید که مشکلات را به تریبون نماز جمعه برسانید؟ اگر کاری انجام نشود ، باید بگویم در هیچ رده ای کارها خراب نمی شوند.

همچنین ، حجت الاسلام سید محمد موحد در خصوص حادثه اخیر در محور “Saukh_Dahdashat” اخطار کتبی به وزیر اسلامی و وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی داده است:

جناب آقای اسلامی عزیز

وضعیت جاده های شهرهای کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده به گونه ای است که خانواده را ترک می کند ، نه فرد را. ساخت جاده ها در حوزه انتخابیه من به حدی خراب شده است که بعد از مدت ها حتی چند کیلومتر جاده به عنوان یک خانواده قربانی می شود.

وزیر! اشراف کهگیلیه و بایار احمد برای چه مدت باید به خاطر عدم توجه کافی و دیدگاه متخصص در مورد پروژه ها عزاداری کنند؟

کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان "جان" می‌گیرد !

به دلیل ناقص بودن جاده کمتر از 10 کیلومتر در طول محور ، مردم ما در حوادث بیشمار قبلی از جمله محور سادات – چار (دوباره در دهداشت – سوک – لند) هفت که سالهاست ادامه دارد ، جوانان و خانواده را فراموش نکردند ، سایر خانواده ها در کنار هم قرار گرفته اند.

برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و ایمن سازی جاده ها در اسرع وقت باید اقدامات فوری انجام شود تا دیگر شاهد حوادث دلخراش نباشیم.

کمبود اعتبار مهمترین مانع در مدیریت جاده دهدشت – سوک است

اردشیر قاسمی ، رئیس اداره راه و شهرسازی این شهرستان در کهگیلویه به این خبرنگار گفت: “هیچ کاری بدون پول انجام نمی شود.”

وی با بیان اینکه مشکل اصلی تأخیر در بهره برداری از جاده سوک کمبود اعتبار بوده و تصریح کرد: کمیته برنامه ریزی در سال جاری تنها 2 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته بود که در مرحله ای تنها یک میلیارد آن اختصاص می یابد.

قاسمی بیشتر تصادفات در این محور را عامل انسانی دانست و خاطرنشان کرد: سایر مشکلات این جاده برطرف شده است. در همین حال معاون عمرانی استاندار گفت که ناخوشایند بودن این جاده یکی از عمده ترین مشکلات و تصادفات است.

کابوس ۱۵ساله ۱۲ کیلومتر جاده که همچنان "جان" می‌گیرد !

نمی دانید چه موقع جاده دهدشت – سوک را با اعتبار قطره ای اداره کنید

محمدعلی ارس ، معاون مهندسی عمران در کهگیلیه نیز در مصاحبه با دنیای 77 گفت: “مهمترین دلیل مواجه شدن پروژه با مشکلات کمبود اعتبار است.”

وی با بیان اینکه اعتبار سالانه به صورت قطره ای برای این پروژه در نظر گرفته می شود گفت: با توجه به این سیستم مدیریتی و اعتبار قطره ای زمان مشخصی برای فعالیت های این پروژه در نظر گرفته نشده است.

آروس غیراستاندارد بودن جاده و سو mis مدیریت این پروژه را دلیل دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: پروژه های عمرانی نه تنها در استان بلکه در کشور مهندسی نیز دارای ارزش هستند.

وی گفت: آخرین برآورد اضافی برای آسفالت جاده “سوک-دهدشتات” 10 میلیارد تومان است.

به گزارش دنیای 77 ، حتی پس از یک پروژه 15 ساله برای تعریض و بهسازی جاده ، زیبا نیست ، “دهدشت-سوک” فقط عزاداری خانواده های عزیزانشان پایان مرگبار. این محور 12 کیلومتری شهرهای دهدشت ، سوق و لند را به هم متصل می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا