عمومی

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که اکثر مردم آن را احساس می کنند اما با اقدامات بسیار ساده می توانید این احساس را از خود دور کنید.

به گزارش دنیای 77، اخبار آنلاین او نوشت: “حتی قبل از افزایش شدید احساس تنهایی و مشکلات روانی در طول همه گیری کووید-19، مطالعات نشان داده است که درصد بالایی از مردم احساس تنهایی می کنند. تنهایی طولانی مدت شما را از نظر عاطفی تخلیه می کند؛ شما زندگی را تیره و تار و بی معنی می بینید. این وضعیت در نهایت باعث ایجاد مشکلات جسمی مانند بدن درد، اختلالات خواب و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

البته این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه نگیرید. شما می توانید از دیگران و جامعه دور باشید اما احساس تنهایی نکنید و برعکس می توانید با دیگران باشید اما احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی اتفاق می‌افتد که از تنهایی غمگین و خسته شده باشید، اما تنهایی اجتماعی شرایطی است که در آن به طور منظم با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار نمی‌کنید.

زمانی که احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی فرار کنید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. تعریف مجدد تنهایی

زمانی احساس تنهایی می شود که نیاز شما به تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای تعاملی متفاوتی دارند و اگر این نیازها برآورده نشود، احساس تنهایی می کنند. مثلا:

* اگر عادت دارید بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزان خود بگذرانید، شب هایی که در کنار آنها نیستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر به انزوای اجتماعی عادت کرده‌اید، هفته‌ای یک شب با دوستانتان باشید، نیاز شما به تعامل را برطرف می‌کند.

* اگر رابطه شما با همسر یا اعضای خانواده تان خوب نیست، حتی زمانی که با هم هستید احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای احساس خوشبختی به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما به گفته محققان، کمی خلوت و انزوا نیز مهم است. زیرا فرد فرصتی برای خودشناسی، تفکر خلاق و خودآگاهی به دست می آورد که در نهایت باعث کاهش اضطراب و افسردگی او می شود.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

وقتی احساس تنهایی می کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی تان دشوار است، اما اگر هر روز زمانی را برای شکرگزاری برای همه چیزهایی که در حال حاضر دارید اختصاص دهید، احساس بهتری خواهید داشت. یک تکه کاغذ بردارید و هر چه می خواهید بنویسید. به گفته محققان، قدردانی روزانه از چیزهای مثبت زندگی می تواند احساس تنهایی را به ویژه در میان سالمندان کاهش دهد.

3. شکستن سکوت اتاق

اگرچه موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش نمی دهد، اما تا حدودی آرامش بخش و آرامش بخش است. کلمات در پرکردن فضای زندگی و فکر شما نقش دارند و از احساس تنهایی شدید جلوگیری می کنند.

* بر اساس تحقیقات، موسیقی حالات روحی فرد را بهبود می بخشد و کتاب های صوتی او را به طور موقت از افکار مزاحم دور می کند.

* گوش دادن به یک برنامه رادیویی پرمخاطب یا تماشای سریال مورد علاقه نه تنها سکوت اتاق را می شکند بلکه حس خوبی به شما دست می دهد.

4. با دوستان ارتباط برقرار کنید

حتی اگر به طور منظم با خانواده یا دوستان خود معاشرت نمی کنید، همچنان می توانید با آنها در تماس باشید. تحقیقات نشان داده است که تعاملات مجازی مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، رفت و آمد و تعامل نزدیک با دیگران باعث کاهش احساس تنهایی می شود. حتی یک تماس تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستان تأثیر بسزایی در رفع تنهایی دارد.

5. کیفیت تعامل را افزایش دهید

تحقیقات نشان داده است که بودن با بسیاری از افراد احساس تنهایی را از بین نمی برد و حتی حضور در محیط های بسیار شلوغ احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت تعاملات شما مهمتر از کمیت آنهاست. برای مثال، ممکن است در یک گروه بزرگ احساس تنهایی کنید اما زمانی که با بهترین دوست خود وقت می گذرانید، احساس آرامش کنید. بنابراین، شما باید بر کیفیت به جای کمیت تعاملات تمرکز کنید.

6. گذراندن وقت در فضای باز

تغییر محیط شما را از دردهای تنهایی دور می کند. بیرون رفتن از خانه شما را در معرض دید دیگران قرار می دهد و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. همچنین گذراندن وقت در طبیعت به شما آرامش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

7. ابراز احساسات

وقتی احساسات واقعی خود را نپذیرید و نپذیرید، آنها شدیدتر و غیرقابل کنترل می شوند. پس این احساسات را رها کنید تا قدرت کمتری پیدا کنند. به عنوان مثال، وقتی به بهترین دوست خود می گویید که احساس تنهایی می کنید، بهتر می توانید از حمایت عاطفی او بهره مند شوید و احساس تنهایی را از خود دور کنید.

8. روی جنبه خلاقانه خود تمرکز کنید

انجام کارهای خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن سلامت روان را بهبود می بخشد. اگر انجام یکی از این کارها باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، یکی از این هنرهای خلاقانه را دنبال کنید تا از تنهایی خود خلاص شوید. چنین فعالیت هایی به شما احساس رضایت می دهد و البته چالش تکمیل یک اثر هنری، احساس تنهایی و غم ناشی از آن را از بین می برد.

9. وقت گذرانی با حیوانات

حیوانات نمی توانند صحبت کنند، اما آنها همراهان خوبی هستند. وجود حیوان دیگری در خانه به شما آرامش می دهد و اضطراب و کسالت را از بین می برد. مطالعات نشان داده است افرادی که حیوانات خانگی دارند از نظر جسمی و روحی بهتر هستند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

اگرچه شبکه های اجتماعی راهی لذت بخش برای حفظ ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما این شبکه ها اغلب باعث می شوند افراد احساس تنهایی کنند. وقتی در خانه تنها هستید و افراد دیگری را در شبکه های اجتماعی می بینید که با همسر یا سایر اعضای خانواده وقت می گذرانند، می توانید احساس تنهایی کنید. مردم معمولاً تصویر کاملی از زندگی خود ارسال نمی کنند و فقط لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این باعث افزایش احساس تنهایی شما می شود. بنابراین گشت و گذار در این شبکه ها را محدود کنید.

۱۱- روی فعالیت های مورد علاقه تمرکز کنید

گاهی اوقات احساس تنهایی آنقدر ذهن شما را درگیر می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. مراقب باشید سرگرمی ها و فعالیت هایی که شما را سرگرم می کند و از آنها لذت می برید را فراموش نکنید. این سرگرمی ها می تواند شامل ورزش کردن یا تماشای برنامه مورد علاقه تان یا بیرون رفتن در طبیعت یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه دوست داشتید یاد بگیرید.

12. خودش را دلداری می دهد

هر زمان که به شدت احساس تنهایی کردید، بلافاصله به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و قرار نیست برای همیشه غمگین باشید. در عین حال به خود بگویید که دیگران می توانند احساس تنهایی کنند و شما در این شرایط تنها نیستید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. به مشاور مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم باعث ایجاد افسردگی و درماندگی در فرد می شود. اگر نمی توانید این احساسات مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا