عمومی

چهره پنهان عبدالناصر – دنیای 77

چهره پنهان عبدالناصر - دنیای 77

عبدالناصر در ژانویه سال 1918 متولد شد و یک افسر آزاد بود که به همراه سایر مقامات از جمله ژنرال محمد نجیب ، کودتایی علیه سلطنت ترتیب داد و قدرت را به دست گرفت.

از سال 1952 تا 1956 ، ژنرال محمد نجیب رئیس جمهور بود و جمال عبدالناصر نخست وزیر بود ، اما جنرال نجیب نمی خواست زیر چتر او باشد ، عبدالناصر تلاش کرد رئیس جمهور را سرنگون کند.

برخلاف نجیب ، ناصر از کاریزما سیاسی برتر و قدرت ابراز عقاید برخوردار بود ، وی از طریق موضوعات عامه مانند ملی شدن کانال ها ، ملی شدن زمین های کشاورزی و سهم سود کارگران توسط کارخانه ها ، به طور گسترده به استان های مختلف مصر سفر کرد. خود را ناجی ملت مصر بدانید.

برای حضور در جامعه مصر و رسانه های عربی ، ناصر با کمک ژنرال عبدالحکیم عامر ، حسن ابراهیم و جمال سالم برنامه حمله تروریستی “المنشیه” را با هدف ترور جعلی جمال عبدالناصر برنامه ریزی کرد.

در 2 اکتبر 1954 ، در حالی که جمال عبدالناصر در حال سخنرانی در میدان المنشیه در شهر بندر اسکندریه بود ، محمود عبدالطیف ، عضو جنبش اخوان المسلمین ، با یک تیربار به صحنه آمد و هفت تیر شلیک کرد.

با این حال ، عبدالناصر در کمترین صدمه ندید. جنبش اخوان المسلمین پس از کودتای افسران آزاد بعنوان سازمان تروریستی در نظر گرفته شد و فعالیت های این جنبش اسلامی که در سال 1926 توسط حسن البنا تأسیس شد ، ممنوع اعلام شد.

چندین عضو جنبش اسلامی زیرزمینی دستگیر شدند ، در دادگاههای نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شدند. از آن زمان ، ناصر قدرت را با برکناری محمد نجیب از ریاست جمهوری و ملی کردن کانال سوئز در سال 1956 ، که توسط دولت های صهیونیستی در انگلیس ، فرانسه و مصر مورد حمله قرار گرفت ، به دست آورد.

ایالات متحده در این حمله ناکام شرکت نکرد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را محکوم کرد که این حمله را صادر کرد.

اگرچه جمال عبدالناصر خود را ناسیونالیست عرب می دانست و با سیاست های ایالات متحده و رژیم اسرائیل مخالفت می کرد ، اما خاطرات حسین الشفیعی معاون رئیس جمهور وقت و یک عامل آزاد اثبات دیگری داشت.

حسین الشفیعی اذعان می کند که قبل از کودتای افسران آزاد در سال 1952 ، عبدل ناصر سفیر ایالات متحده در قاهره را به حسین الشفیعی به صورت کتبی ارسال کرد تا همه مأموران آزادگان را برای سرنگونی سلطنت مصر آزاد کند.

به گفته حسین الشافعی ، ایالات متحده در کودتا علیه ملک فاروک مصر با مأمورین آزاد آمریکا بود و ملی شدن کانال سوئز برای کاهش نفوذ انگلیس و فرانسه در مصر به روشنی با دانش قبلی آمریکا هدایت می شد.

انگلیس و فرانسه در کانال سوئز شریک اصلی بودند و علاقه خود را برای ملی کردن کانال کانال دریای سرخ و دریای مدیترانه متصل کردند.

عبدل ناصر با استفاده از دانش رسانه ای و قدرت تحلیلی بالا توانست خود را به عنوان قهرمان ملی مصر و مرحوم محمد حسنین هیکل ، روزنامه نگار و نویسنده فقید مصری ، به عنوان رهبر ملی در جهان عرب تأسیس کند. علاوه بر اینکه سردبیر روزنامه تأثیرگذار الاهرام بود ، هایکال سمت وزیر راهنمای ملی “اطلاعات” را داشت و این او بود که جمال عبدالناصر را به چهره ای بی نظیر در جهان عرب تبدیل کرد. تأسیس رادیو صدای عرب به سرپرستی جمال عبدالناصر یکی از ابتکارات روزنامه نگار برجسته مصری حسنین هایکل بود. چشم انداز انقلابی ، ایجاد تعاونی های کارگری و کشاورزی ، جدایی اربابان فئودالی ، پیشرفت به سمت اتکا به کشاورزی ، بازسازی ارتش مصر با استفاده از فناوری نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، ایجاد دانشگاه های مختلف و حذف آموزش دانشگاه از انحصار افراد ثروتمند. به نظر می رسد این یکی از اقدامات مثبت است که توسط رئیس جمهور فقید مصر برداشته شده است.

یکی از سیاستهای منفی عبدالناصر ، که موقعیت وی را در حوزه مذهبی به شدت محدود کرد ، اعدام رهبران ارشد اخوان المسلمین از جمله سید قطب بود که باعث ایجاد اختلافات عمیق بین رژیم مصر و اسلام گرایان شد. موقعیت پان عربی ناصر نیز از ژوئن سال 1967 متزلزل شد و ارتش مصر با شکست مهلكی روبرو شد و مواضع كلیدی را در این كشور از جمله شرم الشیخ در نیروهای صهیونیستی ، اریش و صهیونیست اشغال كرد. یکی دیگر از اقدامات اشتباه و غیرقابل فراموش شدن جمال عبدالناصر این بود که ارتش وی درگیر جنگ داخلی یمن بین زیدیه ها ، به رهبری امام بدر بن احمد بن یحیی و طرفدار جنرال عبدالله سلام بود.

عبدالناصر دو بخش از نیروهای خود را به یمن فرستاد تا به خاتمه دادن به 1100 سال حكومت ائمه شیعه بپردازد و سرانجام قانون شیعه كه بخشی از مذهب شیعه شد در سال 19262 به پایان رسید و هواداران نظامی عبدالناصر در یمن قدرت را به دست گرفتند.

همین اتفاق در عراق افتاد زیرا عبدالناصر جریان ناسیونالیستی عرب را به رهبری عبدالسلام عارف به سرنگونی تشویق کرد زیرا رئیس جمهور وقت عراق ، عبدالکریم قاسم شیعه بود.

کودتای خونین در 19 فوریه 1993 با حمایت غیرمستقیم ارتش مصر و پخش رادیو العرب جنوبی علیه عبدالکریم قاسم و ترور وحشیانه عبدالسلام عارف ، رهبر طرح کودتا پس از 5 سال حکومت قاسم در عراق صورت گرفت.

جمال عبدالناصر سرانجام در 28 سپتامبر ، در سن 52 سالگی ، در جهان عرب درگذشت ، پس از 18 سال از 18 سال حکومت استبدادی بر مصر ، 50 سال بعد ، هنوز صحبت های زیادی درباره مرگ مشکوک وی صورت گرفته است. .

پیش از مرگ وی در سال 2016 ، وزیر اطلاعات جمال عبدل ناصر ، وزیر اطلاعات ، یك دوست قابل اعتماد و معاون همیشگی وزیر اطلاعات حسن هاكال ، در مصاحبه جنجالی با رسانه های عرب ادعا كرد كه جانشین جمال عبدالناصر ، انوار سادات عبدالناصر ، در جام سیانید حضور داشت. و باعث مرگ رئیس جمهور محبوب مصر شد.

این اظهارات با عصبانیت بین المللی روبرو شد ، زیرا خانواده انور سادات علیه دادخواست علیه حسین هایكل در دادگاهی مصر طرح دعوی كردند ، اما پرونده با واسطه حسنی مبارك رئیس جمهور برکنار مصر بسته شد.

310311

دکمه بازگشت به بالا